Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profil/mall för inscannade bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

John_Blund

Medlem
Hej!

Jag har en hög med neg som scannas. Det är alla exponerade på samma sätt och nu vill jag få alla bilderna i samma stil. Det är väldigt tidsödande att sitta och ställa in nivåer, kurvor, färgbalans och mättnad, bild efter bild. Finns det något sätt som jag kan skapa en mall för detta i Photoshop?
 
Jobbar du med alla dessa verktyg i en och samma bild?? Kurvor och nivåer kan du spara och återanvända om du vill ha samma ändring utförd senare. Det finns sparaknappar i dialogerna.

Sen kan du också spela in funktionsmakron som kör allt automatiskt. Alt+F9 tar fram paletten, sen väljer du spela in nytt från menyn som kommer fram om du klickar på pilen. I ett makro kan du även använda de andra verktygen som färgbalans och dylikt, de inställda värdena sparas i själva makrot.
 
I de flesta vettiga skannerprogram kan du stänga av automatiken vid skanning.
Gör en justering som ger dig ett bra utgångsmaterial och kör alla efter det...
 
Jag har testat det... och även om själva scannerprogrammet ger en hyfsat bra bild så lämpar sig programet inte för några finare justeringar, så då måste jag ändå ta bild för bild i PS
 
Jim: Tack för tipset! Såg inte ditt inlägg förrän jag svarat Mikael... Ska se om jag klarar det här, är inte så haj på makro...

Och ja, jag brukar använda alla dessa funktioner i en och samma bild. Jag börja scanna in bilden mjukt, så jag får med så mycket info som möjligt. Sedan justerar jag med histogramet, sedan jag kontrasten i kurvor. Sen färgbalans och mättnad. Vill jag göra ytterligare småjusteringar använder jag juteringslager. Slutligen skärper jag och beskär...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.