Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profil eller Porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

cactuz

Ny medlem
Jag lade nyligen upp min första fågel-bild här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1208966.htm

Kommentarerna hittils har i de flesta fallen beklagat att fågeln inte kollade åt mitt håll.
Faktum är att jag faktiskt har bilder på den även där den kollar åt mitt håll men valde att lägga upp den andra bilden (till att börja med, men lägger upp en bild till ikväll).

Hur som helst så väckte detta en fundering hos mig eftersom jag inte fotograferat fåglar så väldigt mycket egentligen utan mest när tillfälle har uppkommit för att jag letat efter andra objekt att fotografera:

Är det den allmäna åsikten att bilden blir bäst om fågeln kollar mot kameran som ett porträtt istället för som på min ha en "profil"-bild på den?

Jag har själv inte tänkt på det förrän nu men lite input på detta vore intressant.

Detta är ju inget svar utan mer en liten reflektion. En ornitolog kan ju rätta mig men är det inte så att en fågel inte ser rakt fram som människor utan mer åt sidorna. Således torde en fågel med näbben vänd mot dig titta någon annanstans. Medans en fågel i profil med större sannolikhet tittar på dig.
Alltså om man rent fotografiskt vill förmedla "ögonkontakten" mellan betraktare och objekt borde man avbilda fågeln i profil. Men denna "kontaktupplevelse" uppfattas inte av betraktaren (människan) som utifrån ett mänskligt perspektiv tolkar ögonkontakt som något som sker näsa (läs näbb) mot näsa.

/jerry

Riktigt! Dock finns det sedan skillnader mellan fågelarterna. Ugglor och många andra rovfåglar får nog sägas se bäst rakt framåt. En del ryttlande rovfåglar är kända för att ha en liten,central del av synfältet utformat så att de just där har en extremt hög synskärpa. Omvänt finns det väl också fåglar som kanske ser bäst mera utåt sidorna. En del av oss har säkert noterat att t.ex. hönor brukar lägga huvudet på sned, vrida det, för att se bra framåt. I övrigt, mera i stort, kan jag föreställa mig att det är praktiska överväganden som bidragit till att forma konventionerna. Hos människan är porträttet, ansiktet sett framifrån, den dominarande avbildningsformen. För t.ex. passfoton brukar gälla att båda öronen skall synas i bild. Hos fåglarna, givet fjäderdräkten och morfologin i stort är väl avbildningen i profil den som kan antas förmedla mest information. Här blir sedan t.ex. falkblicken, sedd framifrån, en specialare. Påfågeln med utfällda stjärtfjädrar gör sig bra framifrån, och i viss mån även bakifrån. Dock brukar just det perspektivet kännas ovant för många. Undantag här kanske rådjursspegeln som försvinner in bakom en snötyngd gran. Det är ju ofta så skogsvandraren ser dem och därmed känns den avbildningen också naturlig, just där. Alltså: konventioner och ingrodda vanor. Ur detta också att systematiska brott mot dessa väcker skandal. Det vore ju annars fullt möjligt att avbilda t.ex. sveriges fåglar sedda rakt bakifrån. Huruvida den boken sedan skulle bli årets julklapp är väl mera tveksamt. Andra vinklar skulle i kanske rentav kräva tillgång till ny teknik. Annars kunde det säkert vara intessant att fotografera t.ex. de ryttlande fåglarna sedda uppifrån/bakifrån liksom alla flygande fåglar sedda uppifrån. Dock vore väl sedan t.ex. detta svårt att åstadkomma rent praktiskt. Vi kan läsa på annan tråd om försök med foto-drakar. Dessa kunde kanske svara för det nödvändiga tekniklyftet i sammanhanget?

Senast ändrad:
Svårt att ge någon allmän sanning om hur en bild "ska" tas.

För min egen del kan jag säga att fågelbilder (och fiskbilder med för den delen) kan bli bra med huvudet i profil, rakt framifrån och allt däremellan. I undantagsfall finns det bilder där även bortvända huvuden kan bli bra, men då ska bilden i övrigt vara speciell på något sätt. Problemet med din bild som du lagt upp är ju att fågeln faktiskt är vänd ifrån dig och inte i profil. Inte mycket, men det räcker med så lite för att bilden lätt ska dö.

Jag väntar med spänning på bilden framifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar