Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"proffskamera" och tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumy

Medlem
Vilken kamera behöver jag? Jag jobbar som marknadsassistent och i detta ingår en hel del fotografuppdrag så som produktfotografering, pressbilder, dokumentation. Kraven är höga och bilderna ska ha skärpa att passa i magasin, till förpackningar etc.

Jag undrar vad jag behöver:
- Kamera
- Objektiv
- Blixt
- Stativ
- Övriga tillbehör

Jag har använt mig av min privata Canon EOS 300D och kanske är det objektivens fel men denna ger inte tillräckligt bra bilder när det häller skärpa och större format.Nu ska företaget köpa in en kamera åt mig.

mvh Jenny

Tror att du behöver sätta upp lite ramar för hur mycket det får kosta. Om du vill ha en proffskamera köp en Hasselblad H3D-II.
Ledsen om jag inte hjälpte dig men jag tror att tråden kommer att spåra ut om du inte ger lite mer info kring pris, hur stora bilderna som ska publiceras ska vara, ljusförhållanden för produktfoto (är det i en studio?)...

För att ge ett vettigt tips så tycker jag att du ska köra vidare på din canon och köp till ett riktigt bra objektiv. Typ ett 24-70L...

Senast ändrad:
Vilken kamera behöver jag? Jag jobbar som marknadsassistent och i detta ingår en hel del fotografuppdrag så som produktfotografering, pressbilder, dokumentation. Kraven är höga och bilderna ska ha skärpa att passa i magasin, till förpackningar etc.

Jag undrar vad jag behöver:
- Kamera
- Objektiv
- Blixt
- Stativ
- Övriga tillbehör

Jag har använt mig av min privata Canon EOS 300D och kanske är det objektivens fel men denna ger inte tillräckligt bra bilder när det häller skärpa och större format.Nu ska företaget köpa in en kamera åt mig.

mvh Jenny

Jag vet ju inte budget eller så. Om du idag plåtar med en Canon, så kan jag rekommendera 50D eller 5Dmk II om det är höga krav. Du ska inte snåla på det eller de obejktiv du ska använda. Jag kan säga att Canons 17-40 4L och 70-200 4L är bra och fungerar till det mesta. Utan att det blir ultra dyrt. En 430EX mkII blixt med Bouncer borde räcka. Med detta paket kommer ta helt godkända bilder. Resten fixar man i PhotoShop innan det skickas. Testa detta på din chef och se vad de personen säger. Cyberphoto har bra priser på grejerna.

En foto utblidning

Nu kanske jag låter cynisk, men om företaget har seriösa intentioner med bilderna som efterfrågas men inte vill betala för en riktig fotograf så bör nog pengarna läggas på en fotoutbildning för din del.

Eos 300D kanske är lite daterad idag, men kan ju faktiskt ta bilder som duger för riktigt stora utskrifter, helst om du har så snälla objekt som stillasittande produkter som du kan fota i lugn och ro. Jag har tryckt ut en 1x1m affisch från ett efter croppning motsvarande 3,4Mpix orginal, och det såg helgrymt ut, men det var också ett bra orginal.

Se till att inte bara förstå men också behärska hur verktyg som bla. val av fokuspunkt, skärpedjup, ljussättning, perspektiv (och slutartid om du inte har ett stativ) påverkar slutresultatet.

Jag är ganska säker på att när du förstår allt det så behöver du inte fråga en sådan här fråga igen.

Mvh
Mårten

Tror att du behöver sätta upp lite ramar för hur mycket det får kosta. Om du vill ha en proffskamera köp en Hasselblad H3D-II.
Ledsen om jag inte hjälpte dig men jag tror att tråden kommer att spåra ut om du inte ger lite mer info kring pris, hur stora bilderna som ska publiceras ska vara, ljusförhållanden för produktfoto (är det i en studio?)...

För att ge ett vettigt tips så tycker jag att du ska köra vidare på din canon och köp till ett riktigt bra objektiv. Typ ett 24-70L...

Tack för ditt svar, pris kan diskuteras, jag är väl medveten om det stora summor man som fotograf lägger ner på utrustning. Det är där jag är vilse eftersom vi anlitar fotografer till de största uppdragen.
Vore bra om det räckte med några riktigt bra objektiv. Men om jag ändå ska köpa in en kamera så...
Mvh Jenny

Nu kanske jag låter cynisk, men om företaget har seriösa intentioner med bilderna som efterfrågas men inte vill betala för en riktig fotograf så bör nog pengarna läggas på en fotoutbildning för din del.

Eos 300D kanske är lite daterad idag, men kan ju faktiskt ta bilder som duger för riktigt stora utskrifter, helst om du har så snälla objekt som stillasittande produkter som du kan fota i lugn och ro. Jag har tryckt ut en 1x1m affisch från ett efter croppning motsvarande 3,4Mpix orginal, och det såg helgrymt ut, men det var också ett bra orginal.

Se till att inte bara förstå men också behärska hur verktyg som bla. val av fokuspunkt, skärpedjup, ljussättning, perspektiv (och slutartid om du inte har ett stativ) påverkar slutresultatet.

Jag är ganska säker på att när du förstår allt det så behöver du inte fråga en sådan här fråga igen.

Mvh
Mårten

Tack Mårten. Jag letar efter en utbildning, men ska inte behöva använda min privata kamera i mitt jobb. Jag är oxå säker på att jag kommer få mer kött på benen efter en utbildning även om jag är helt med på det du menar.

Produktbilderna vi tar är ofta miljöbilder utomhus, som tar i lugn och ro. Men även snabba miljöbilder med människor. Det är väldigt varierande. Även fotograferande inomhus på mässor och diverse dokumentation.

mvh Jenny

Jag vet ju inte budget eller så. Om du idag plåtar med en Canon, så kan jag rekommendera 50D eller 5Dmk II om det är höga krav. Du ska inte snåla på det eller de obejktiv du ska använda. Jag kan säga att Canons 17-40 4L och 70-200 4L är bra och fungerar till det mesta. Utan att det blir ultra dyrt. En 430EX mkII blixt med Bouncer borde räcka. Med detta paket kommer ta helt godkända bilder. Resten fixar man i PhotoShop innan det skickas. Testa detta på din chef och se vad de personen säger. Cyberphoto har bra priser på grejerna.

tack, snällt av dej, ska kolla upp dessa!

Håller med Rogerber ovan, men min första tanke var ett svar i likhet med the_Rose. Om du går fotokurs så vet du vad som behövs.

Ljussättning? Behöver du blixtar också för de stora och små tingesten? Blixt på kameran bör du ha en Canon 580EX II, därefter kanske några på stativ för studiobruk, men här kan jag inte ge dig några tips.

Måste det vara Canon? Nikon är minst lika bra eller bättre. Sony har några grymma kameror ute och Pentax lika så.

Jag skulle titta på en Nikon D700 med 24-70 2,8. Det objektivet funkar till i stort sett allt. Komplettera med en 105 2,8 af-s VR för bilder av dokument och produkter. Kanske en 70-200 av märket Tamron för att hålla priset nere. En blixt och stativ lär du också behöva och du kan få funktionella grejer för ca 60000 kr.

Motsvarande Canon-kit borde innehålla 5D Mark II, 24-70 2,8 samt en 100 2,8 macro och deras utmärkta 70-200 4,0 IS samt en blixt plus stativ. Ungefär 60000 kr även för Canon-paketet.

Nikons blixtprestanda kan vara värd att nämna, Nikons blixtsystem är bättre. Annars känns det som jämnt skägg, kanske Canons 70-200 är lite mer lockande än Tamrons 70-200 men bägge gluggarna är kanonskarpa.

Jag har foto som lite av en bi-syssla på jobbet, mestadels produktfoto till broschyrer och hemsida.

På jobbet har vi följande prylar:
- EOS 400D
Ja en inställningsratt som på min privata 30D skulle vart kul, men man klarar sig utan.

- 18-55 (kitobjektivet)
Funkar, men skulle gärna uppgradera till något skarpare, kanske EF-S 17-85/4-5,6 IS USM. Har provat min privata plastic-fantastic (EF 50 1.8), funkar bättre. Skulle jag fota lite mindre prylar så vore EF 100/2,8 Macro trevligt.

- Stativ Manfrotto 190 med 804RC2 trevägshuvud.
Lite rackligt, men funkar, lägg på några korvören så får du en 055'a som står stadigt.

- Elinchrom D-lite 4 med Skyport radiosynk
Kanonbra, det skulle ha räckt med D-lite 2.
Ska du fota ute så kanske en 430EX eller 580EX passar bättre.

- Ett vanligt bord samt ett vanligt lakan som bakgrund
Funkar till lite större prylar, men inte helt optimalt.

- Gråkort
För att hålla koll på vitbalansen.

Ovanstående skriver jag för att peka på att det inte behövs värstinggrejor för att få bra resultat. Tänk istället igenom vad som ger störst skillnad. För mig ger blixtarna mycket, skulle jag vilja höja kvaliteten ytterligare så skulle jag satsa på ett EF 50 1.8 till jobbet.

Tommi, bra inlägg! Det behövs inte superdupertoppengrejer för att det ska bli bra. Det enda jag har att invända mot det du säger är att 17-85 inte alls blir skarpare än kitobjektivet. Nu får ni som läser bilda er en egen uppfattning om ni inte redan har det. Jag har läst och tittat på bilder och 17-85 är inte skarpt i 100% pixel-peeping, men det räcker till och är ett trevligt objektiv. Det "värsta" med det objektivet är nog att det förvränger bilden och har "barrel distorsion" som är riktigt illa. Ditt fasta 50 är fullständigt raktecknande och därför också roligare. Ta ett porträtt på nära håll med 17-85@50 mm och ett med 50/1.8 och jämför.

EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är inte alls så dåligt på lite längre brännvidder. Men ska man nära 17 mm får man dess sämsta sida att krypa fram.
Där är EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM påtagligt bättre.

Ja, det är bra att du påpekade det. 17-85 är ett bra objektiv, speciellt med det zoomomfång det har och stabilisering. Det säljs ju som lite dyrare kitobjektiv till de flesta av Canons APC-S kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar