Annons

Proektor eller plasma skärm för att visa bilder hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går bra att använda en liten bärbar DVD-spelare.
Det gäller bara att ha samma utgångar på spelaren som du har ingångar på projektorn, det sitter ett flertal anslutningar på alla maskiner så det är aldrig några problem att koppla in.
Högtalare är heller inga problem att koppla in, passar ypperligt med högtalarpaket som är avsedda att användas till PC.
Om du vill bläddra i ett bildspel på DVD så är det bara att bränna en foto-skiva med Nero eller annat brännarprogram, det gäller bara att DVD-spelaren klarar av att visa den.

Då är nästa fråga vad man ska välja för någon projektor.
Det verkar vara en djungel.
Vill ha en som är bäst för bildvisningar.

Är det någon som vet en bra sida där man har testat projektorer.

Eller är det någon som kan rekommendera bra projektorer.

Glöm inte bort att använda dig av progressiv scan om du ska ha en bärbar dvd spelare. alltså gärna dvi eller HDMi utgång på den , samt givetvis samma ingång på projektorn.
Inte alla projektorer har bra chip för att göra signalen progressiv. Samt att inte alla kan visa BTB (blacker than black) Det samma gäller för dvd spelare. Som sagt detta är en djungel

Här håller som flesta projektortokar till inklusive mig själv. www.prisjakt.se/forum
www.bigscreen.se gör projektor tester. kostar någon krona att läsa men värt det.
Bra LCD ska vara SONY HS 50 eller en billigare Sanyo Z3.
DLP:er har jag inte koll på då jag ser regnbågar hela tiden o blir trött i ögonen av alla DLP modeller, trotts spinn på färghjul osv..

Har en sanyo Z2 som jag kopplade till min komposit utgng från kameran på o det blev kanondåligt. ska testa o bränna ut en skiva i dvd-format o se om jag kan få samma resultat som bilden från rummet på sida 1(Daniel Andersson, Danneman)

Lycka till

oloan skrev:
Ett 35mm dia är ca 25MPixel (www.kenrockwell.com), d.v.s. 30ggr bättre än 1024x768.

Javisst, men hur mycket av det kan du verkligen se med blotta ögat på en projektionsduk?
Som objernul sa tidigare, med projektorn har du ju till skillnad från dia skärpa över hela bildytan och slipper problem med damm.
Bara det väger ju upp dom där 25Mp ganska fort.

Ska anstränga mig lite ikväll när det blir mörkt och fota lite projiceringar i 800x600 och försöka visa hur pass bra det faktiskt blir.

Jag var just nere på hemmabiobutiken.se och tittade både på en projektor och en ganska bra 42 tumsplasmaskärm med 1024X720 någonting pixlar. Där vann plasmaskärmen med god marginal men man får nju sitta betydligt närmare (vanligt TV-avstånd). Fö enbart hemmabruk så duger nog plasmaskärmen väldigt bra men den är ju inte direkt portabel... Fy vad svårt!

Jag kör ca 90" bild hemma när jag tittar på film på ca 3.5 meter avstånd. SIZE DOES MATTER :) Även om den inte tål dagsljus, är dyrare i drift. inte samma drag i bilden. Men den är gigantisk o ger den biokänslan jag vill ha. + att man har trevliga tavlor att titta på när duken är uppe i taket. istället för ett svart slukande hål
Tittar dock ej på tv, förutom på en liten i sovrummet. typ dokumentärer o nyheter ibland.
Med plasma kan du ju visa bilder för nära o kära även i dagsljus. Då ser man vart man ställer ner kaffekoppen.
Svårt val. Min kompis har tv på hela tiden vilket gör att han köpte plasma. En lampa till projektor brinner i verkligheten ca 1500 - 2000 timmar eller mindre, tillverkaren upger 4000timmar. Kola priset på lampan innan du köper projektor. min kostar ca 4000kr.

regnbågar uppstår när man hastigt flyttar blicken,
I en mörk scen med vit text så flackar man med blicken mellan text o bild och ser regnbågar. Ett bra exempel är Morias gruvor i sagan om ringen. Notis: väldigt många människor upplever aldrig regnbågar/ tycker ej att det är störande utan njuter av den bätrte svärtan som DLP ger. (sony hs50 börjar möta upp mot dlp svärta)
Tror att det även visar sig på stillbilder eftersom det är beroende av själva dlp tekniken. Regnbågarna minskar med högre hastighet på färghjulet, och även vid stillbilder måste projektorn konstant rita upp bilden.
Jag förespråkar dock Z3 eller sony hs50 som ska vara ruggig. Annars kanske man skulle kpa Targa projektorn på Lidel för 6000kr. Ger tydligen hyffsat bild o projektorer utvecklas ständigt som datorer, som gör att man troligtvis kommer att köpa en ny inom några år.
kolla in trådarna på www.prisjakt.nu/forum om dessa projektorer. Finns även långa o många trådar om regnbågseffekter, VertikalBanding som P700:an tycks ha samt eyestrain som kan upstå vid DLP tittande.
Har för mig om att sanyo är tystare projektor o bättre 10-bitars bild chip (om jag inte missminner mig. Men tror att det är väldigt liten skillnad mellan dessa och tycker att priset ska få styra i första hand.
Ska man flytta projektorn ofta är det ju bra med lensshift. vilket inte finns på DLP

Senast ändrad:
Har varit inne i forumet och kikat lite, men för en amatör i detta ämne så är det väldigt mycket teknik snack, som man inte behärskar.
(kan tänka mig att det är samma sak i dessa forum, för nybörjarna).
Men ska titta vidare ett tag till.

Lite grann har jag lärt mig, på dessa sidor.

grunder

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=93898

http://www.projectorcentral.com/banding_rainbows.htm

ordlistan på www.bigscreen.se är inte dum alls.

Som tumregel är att progressiv scan skapar mer linjer i bilden, npgot som är dåliga i projektorerna men bättre i dvd spelare. VIll man ha signal till projektorn med progressiv scan från andra källor så köp en inspelningsbar dvd spelare. Då kan man koppla till X-box osv och få optimal bild upp till projektorn.

Ja - är lite svårt att haja språket ibland.
Det är det även på denna sida :) (speciellt i PS trådar) slå gärna ett mail till mig eller en signal så förklarar jag gärna om det är något du undrar över. Själv måste jag testa hur jag ska kunna visa fotografi på bästa sätt via min Z2

Bara för att runda av. Jag köpte en Samsung 42" HDTV beredd plasma. Trycket ifrån familjen fick avgöra, en projektor had hoss oss bara använts då och då medan barnen nu kan se på TV i storformat. Hur är då bildkvaliteten?
När jag kopplar den direkt till datorn blir det riktigt bra givet att man sitter på bra avstånd. Som plus jämfört med dia är att man kan zooma in om man vill visa något speciellt och har högupplösta bilder. Men som mellanformats eller 35 mm dia blir det inte och storleken är ju oxå betydligt mindre när man skalar ifrån widescreen till 4:3 och sen tll 3:2.

Mitt mål. att kunna legitimera mitt fotograferande genom att då och då visa bilder för familj och vänner är uppnått och därmed är jag tills vidare nöjd. Tack för alla råd. Nu kan även jag rekommendera hembiobutiken.se. /gunnar

I fotoklubben på jobbet har vi varje år kört Diacupen som är en intern fototävling. Från och med förra året körde vi Dia/digitalcupen och körde dia mot projektor. När man jämförde sida vid sida såg det faktiskt inget vidare ut med projektor. Den skärpa och detaljupplösning du får med dia klarar en dataprojektor inte av.

Om man inte jämför direkt med en diaprojektor så kanske man blir nöjd.

Dia / Projektor

Jag misstänker då att ni hade en "vanlig" projektor. En HD-projektor har bättre färgmättnad. Högre upplösning. Sublimerad bildåtergivning. Med andra ord - diaprojektorn med 135-dior är passerad!

Skulle nog vilja påstå att en projektor idag duger fin fint för de allra flesta när det gäller bild kvalite.

myProj.jpg

Kanske inte så representativ bild då jag kör fel upplösning på datorn här vilket ger lite fel proportioner på projjen här men bilden tog under hast för att visa laptopen när den var ny, inget annat.

Projjen är för övrigt en Panasonic AE500 med upplösning 1280x720.

/H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar