ANNONS
Annons

Produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina-sthlm

Medlem
Hej alla glad fotografer!

Jag behöver hjälp. Jag ska köpa in min första fotoutrustning samt en kamera. Jobbar som bl.a. skolfotograf (konsult sedan jag startade företag i höstas och innan som anställd). Nu har det börjat att dyka upp en del produktfotograferingar m.m. Inser att jag inte kan gå och dra på det lägre, dax att börja bränna pengar och köpa sin egen utrustning. =(, =)

Jag har en produktf. av bl.a en massa saxar om 2 veckor. Skulle nu vilja veta vad NI har att säga om utrustning till bl.a. detta.

Vad ska jag köpa och vad tror ni om detta nedan? Har jag missat något eller bör jag välja annat märke, styrkor osv.??? Kan jag klara mig med billigare saker? Utrustningen/kameran ska hålla för all typ av fotografering. (människor, natur och produkt framförallt)

Kamera: Canon 40D med EF-S 17-55 objektiv?
Elinchrom Kit m 2st Bx400 blixtar?
Extern blixt: Canon 580EX ll.

Övrigt:
Ljusmätare, paraplyer som är vita inuti.

Har kollat runt lite men man blir f-n inte klok av alls olika förslag när det kommer till ljustält eller inte.. En som fotograferat för IKEA katalogen sa att ljustält är för amatörer och att det räcker med olika pappersark + bounser. En annan att det är bra med tältet. Har läst om att man kan köra Halogenlampor osv.

Vad säger ni?? Alla svar, små som långa är välkomna. Svara bara på något om du vill.

Glad påsk på er!

Macroobjektiv. Bra för närbilder (förstås) men håller också hög klass vid längre avstånd. /FW

Tack för svaren

Vill gärna ha fler tips.

Ska kolla till den där boken, synd bara att man är värdelös på engelskan. Vet du om det finns mycket bilder? Jag har ju en visuell förmåga iaf. =)

Köpte iaf ett kit med Elinchrom-blixtar igår (bx400). Kameran fanns inte inne på SP. men bokade en 40D. Hoppas mina val är bra nu. =)

Vart kan jag köpa bra papper till att lägga de produkter jag ska fotografera? Bokhandel?
Matt eller blankt papper? (bilderns ska sen friläggas)
Funkar det lika bra med tyg som papper?
Hur förvara jag dessa papper sen på bästa sätt?

Andra tips?

Lite lustiga frågor kanske men jag är en väldigt ordningsam tjej och en som är rädd om sina saker.

Hej så länge!

SNYGGT!

Tack för tipset.

Är kartongen i någon särskild färg?
Använder du någon lamphållare eller vara en slapp med lamputtag?

Jag var förbi IKEA igår och skulle kolla på det här tipset om att använga en tvättkorg. Fanns flera olika sorter, ingen kändes riktigt bra och jag förstod heller inte vilke folk skrivit/pratat om. Någon som vet något om detta?

Re: SNYGGT!

Tina-sthlm skrev:
Tack för tipset.

Är kartongen i någon särskild färg?
Använder du någon lamphållare eller vara en slapp med lamputtag?

Kartongen borde ha varit med svart innanmäte, med det var den inte. Den var bara brun. Vik ihop den så den får tre väggar. Köp en lågenergilampa på ica för 50 kr och en vanlig lamphållare på en loppis för 10 kr. sätt lampan innanför och låt den lysa upp dalahästen underifrån. Jag tog bilden i Raw med, så vitbalansen var det inga problem med.

Ska verkligen ta och testa ditt tips så fort jag har lite mer tid, kanske redan till helgen. =)

Har du inte redan provat detta får du ett tips tillbaka här. Inte beprövat av mig än men en annan fotograf. Häftmassa kan man sätta under små saker, ger tydligen en snygg skugga. =)

Tina-sthlm skrev:
Har du inte redan provat detta får du ett tips tillbaka här. Inte beprövat av mig än men en annan fotograf. Häftmassa kan man sätta under små saker, ger tydligen en snygg skugga. =)

För att det lyfter upp saken?

ANNONS