ANNONS
Annons

Produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina-sthlm

Medlem
Hej alla glad fotografer!

Jag behöver hjälp. Jag ska köpa in min första fotoutrustning samt en kamera. Jobbar som bl.a. skolfotograf (konsult sedan jag startade företag i höstas och innan som anställd). Nu har det börjat att dyka upp en del produktfotograferingar m.m. Inser att jag inte kan gå och dra på det lägre, dax att börja bränna pengar och köpa sin egen utrustning. =(, =)

Jag har en produktf. av bl.a en massa saxar om 2 veckor. Skulle nu vilja veta vad NI har att säga om utrustning till bl.a. detta.

Vad ska jag köpa och vad tror ni om detta nedan? Har jag missat något eller bör jag välja annat märke, styrkor osv.??? Kan jag klara mig med billigare saker? Utrustningen/kameran ska hålla för all typ av fotografering. (människor, natur och produkt framförallt)

Kamera: Canon 40D med EF-S 17-55 objektiv?
Elinchrom Kit m 2st Bx400 blixtar?
Extern blixt: Canon 580EX ll.

Övrigt:
Ljusmätare, paraplyer som är vita inuti.

Har kollat runt lite men man blir f-n inte klok av alls olika förslag när det kommer till ljustält eller inte.. En som fotograferat för IKEA katalogen sa att ljustält är för amatörer och att det räcker med olika pappersark + bounser. En annan att det är bra med tältet. Har läst om att man kan köra Halogenlampor osv.

Vad säger ni?? Alla svar, små som långa är välkomna. Svara bara på något om du vill.

Glad påsk på er!

Macroobjektiv. Bra för närbilder (förstås) men håller också hög klass vid längre avstånd. /FW

Tack för svaren

Vill gärna ha fler tips.

Ska kolla till den där boken, synd bara att man är värdelös på engelskan. Vet du om det finns mycket bilder? Jag har ju en visuell förmåga iaf. =)

Köpte iaf ett kit med Elinchrom-blixtar igår (bx400). Kameran fanns inte inne på SP. men bokade en 40D. Hoppas mina val är bra nu. =)

Vart kan jag köpa bra papper till att lägga de produkter jag ska fotografera? Bokhandel?