Annons

Produktfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpilen

Aktiv medlem
Behöver verkligen hjälp.

Jag har blivit tillfrågad om jag kan hjälpa till med att fotografera ca 300 antika objekt. Allt från smycken till större, ca 1,5m, höga buddhor. Ca 85% av alla objekten är runt 20-40 cm i diameter.

Har kollat på forumet och även i diverse tryckta material men blir inte klok. Jag ska nämligen få besluta vilken utrustning som ska köpas in och jag har aldrig varit i studio eller fotograferat på detta sätt. Budget runt 6-7000kr totalt för inköpen. Och detta ska köpas/beställas innan helgen.

En del säger det duger med halogenlampor en del säger kraftfullare blixtar. Softbox eller paraply.

Så om jag kunde bli ledd i rätt riktning.
Kamera och objektiv - eget
Stativ till kamera - funderar på ett Manfrotto
Bakgrund?
Blixstyrka och hur många blixtar?
Eller lampor?
Reflektorer eller diffusorer?
Kablar till detta
Lämpliga kit, förslag, vad skulle de innehålla i så fall?
Något annat?

Vore oerhört tacksam för all hjälp.
/Chris

Med den budgeten får du knappast in både systemkamera och belysning, men man vet aldrig!

Kanske ska du ringa www.kaffebrus.com och beställa ett helt kit minus kamera?

Per.

PS. Nu såg jag att du ska använda den egna kameran, då blev det genast lättare! Rådet om Kaffebrus står kvar, men lyssna på de andra först. DS

Ett fotobord , eller du skaffar en plexiglaskiva som du monterar på en skrotad karmstol.
Till det några halogenlampor med stativ.
Kör du digital är det ju enkelt att fixa till färgtemeraturen i bilden.

/Hasse

Stort tack för era tips!

Vad tror ni om ett produktfotokit från kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering-2-x-250w-543.html
Det större 3300kr

samt
Manfrotto 55xpro med kuled 2300kr

samt
Bakgrund 3*5 m vit för de större föremålen
ca 1000kr

Räcker det för att täcka både smycken och större föremål?
Är lampor bättre/lättare än blixt från er som är erfarna?
Något annat att tänka på?

Många av föremålen kommer fotograferas liggande.
Exempel på föremål finns på
http://www.viskocelle.se/AlfinGallery/

/Chris

Vore verkligen tacksam om någon kunde iaf säga om lampor 250W är bättre/lättare än blixt att fotografera produkter med.

Samt om dessa lampor räcker även för större objekt, 2m*1,5m?

Vad jag tycker du behöver är en bakrund 1-2 blixtar 250w funkar.Använda reflektorskärm kan var allt från en vit pappskiva till en (riktig).
Kör med blixten snett framifrån o använd reflekorskärmen så få du mjukare skuggor o du slipper sätta blixten rakt på o få platt ljus.
Bra pappskivor till reflexskärmar alternativ babgrunder hittar du på decorima.
Det kan var snyggt även med tunga skuggor på vitt underlag allt beror på vad man vill få fram.

Stort tack,
Fick mer info idag. Bakgrund, reflektor och softboxar kommer köpas.
Fotograferingen blev uppskjuten någon vecka.
Fick reda på att det största objektet är 2,5m. En soffa.
Tänkte ta två blixtar. Frågan är styrkan för att klara både de små och stora objekten. Samt hur stora softboxarna måste vara.

/Chris

Softboxarnas storlek och position avgör hur mjuka skuggornas kanter ska bli. Ju större och närmare desto mjukare.

Som referens ger 2 st 110 ws blixtar med paraply ca bländare 8 på ISO 100, två meter från modell ( fotar inga produkter tyvärr =) ), helkropp.

Ljus avtar fort så ska du ha längre avstånd mellan produkt och ljus får du ha starkare blixtar. Tex , dubblar du avståndet får du ha 4 gånger mer ljus.

Tack, ska kolla på det.
Är just nu inne på 200Ws eller 300Ws

Med en stor softbox till de stora objekten.
Problemet är avståndet som är begränasat och ett objekt som är 2,5m i bredd.

/Chris

Sen hjälp??

Hej,

Rekommenderar en bok "Proffsfotografering med digitalkamera" - Pekka Potka. Finns på Fotosidans webshop. Står mycket matnyttigt om specifika objekt, bla smycken och möbler

I övrigt: använd stativ, trådutlösare, fäll gärna upp kameraspegeln för att minska vibrationer om möjligt och om du har Live-view möjligheter bra för att ställa in skärpan exakt (manuellt).

Några råd från en glad amatör.

Lycka till!

Chrille

Tack för alla tips.
Boken ska jag definitivt kolla upp.

Fotograferingen är som sagt lite framflyttad och jag diskuterar lite olika alternativ för studion. I och med att det många föremål som är lite äldre kommer det gå åt en massa bakgrund när den smutsas ner.
Diskuterar även om budgeten kan ökas något för att kunna täcka in samtliga objekt mer optimalt.

Återkommer med resultat.

/Christoffer

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto