ANNONS
Annons

Produktfotografering - Utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoCut

Medlem
Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!

Har själv ingen erfarenhet av produktfoto men har en bra bok hemma, Light, science and magic. Bordet kunna hjälpa dig. Tror för övrigt du kan behöva använda en sk gobo för att få bra resultat.
 
Hej,
Jag är en egen företagare med huvuduppgift som produktfotograf åt ett företag. Vårt samarbete har pågått i cirka ett år och de är väldigt nöjda med mina bilder; men jag känner att jag vill uppdatera mig när det gäller utrustning. Min kund har stora produkter som är runt 150-200 cm höga och cirka 100 cm breda. Det är reklammaterial för butiker - dvs. pappställ och reklampelare. De flesta produkterna har en blank yta med laminering.

Jag är i stora drag en nybörjare inom produktfotografering - speciellt studiofotografing och jag har en extremt gammal systemkamera; en CANON EOS 400D.

1) Jag tänkte köpa ett nytt kamerahus, då det helt klart är på tiden. Har använd min flitigt i över 10 år men känner att det är dags att uppgradera. Jag tittade på Canon EOS 700D och undrar om det kan vara ett alternativ? Jag har intresse för video och klippning, så den funktionen känns också lockande. Vad tror ni om den kameran?

2) Jag skulle också vilja ha tips på ett bra objektiv som passar produktfotografering av stora produkter.

3) Jag har idag en simpel studio med vitt lakan, ställning och tre softboxs. Detta funkar i stort sett bra men jag har problem med ljusreflektioner i produkterna, pga dess blanka yta. Jag får därför i många fall dra ned på belysning och vinkla bort lamporna så att de inte hamnar direkt på produkten för att undvika ljusblänk. Ljuset får jag senare fixa i efterbehandlingen, men i många fall känns det som jag förlorar kvalitet på detta sätt. Någon som har några tips?

Angående utrustning; jag söker bra budgetvänliga varianter, då företagsekonomin är lite begränsad nu i "starten." Tack på förhand!

Om du vill undvika speglingar kan en polfilter vara praktiskt och relativt prisvärt. Problem kan det bara blir om dina tre blixtar belysa scenen från olika håll. Men då borde det fungera att använda två filter över varandra.
 
Om du vill undvika speglingar kan en polfilter vara praktiskt och relativt prisvärt. Problem kan det bara blir om dina tre blixtar belysa scenen från olika håll. Men då borde det fungera att använda två filter över varandra.

Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.
 
Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.

Nej, ska inte rätta dig. Du har så rätt du kan ha! Det är bara att ta två polaroidglasögon och vinkla dem 90 grader mot varandra och försöka se något igenom. Dessutom tar inte polfilter bort speglingar utan endast reflexer.
 
Två polfilter över varandra borde bli väldigt dåligt, om jag fattat polarisering rätt. Ställda 90 grader mot varandra släpper de inte in något ljus. Ställda i samma vinkel så blir det ingen skillnad jämfört med bara ett filter. Och alla vinklar däremellan förmörkar gradvis insläppet av ljus.
Rätta mig om jag har fel. Grundskolefysiken från sjuttiotalet kan ligga fel i minnet.

Jag är inte helt säker men är det inte bunden till ljuskällors position? Om du bara har solen förstår jag att det blir problem med två polfilter. Men om du använda tre blixtar från olika håll borde man kunna blockera deras reflexioner med två polfilter. Rätta mig kanske jag minns också fel ;-)
 
Nej, ska inte rätta dig. Du har så rätt du kan ha! Det är bara att ta två polaroidglasögon och vinkla dem 90 grader mot varandra och försöka se något igenom. Dessutom tar inte polfilter bort speglingar utan endast reflexer.

Spegling är en reflexion

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Reflexion_(fysik)

Kolla gärna under polfilter Wikipedia på tyska, finns fina exempelbilder hur en polfilter förminskar eller förstärka en spegling.
 
Tack för allas input. Det lutar mot att det får bli pol-filter. Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag googlade och upptäckte att man kunde ha det på både kameran samt på studioblixtarna. Jag har inga blixtar, utan tre softboxar (så jag vet inte om pol-filter fungerar på dessa.)

Jag äger denna studio: https://www.vidaxl.se/e/8718475821106/studioset-vit-fotobakgrund-600-x-300-cm-och-studiobelysning
Samt en extern blixt: http://www.nissindigital.com/files/SE_Di622_NC0907.pdf

En fråga; jag kan inte ljussätta genom att vinkla softboxarna direkt på produkten då ljus reflektas direkt. Utan jag brukar få använda dessa boxar vinklade ovanför produkterna samt bakom dem, så använder jag min externa blixt vinklat bort från produkten och som får agera huvud-ljuskälla. Det blir en hel del efterbehandling för att få till rätt ljus. Svarta, blanka reklampelare är absolut svårast. Men ni menar alltså att ett pol-filter på kameran skulle få bort blänket trots att jag ser det med blotta ögat (ifall jag skulle rikta softboxarna mot produkten)?

Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.

En annan fråga: Vilket objektiv bör jag välja för produktfotografering av sådana här stora produkter - dvs. höjd upp mot 2 meter, bredd ca 40 cm?
 

Bilagor

  • 2Stand (kopia).jpg
    2Stand (kopia).jpg
    30.3 KB · Visningar: 108
Canon hade länge ungefär samma sensorteknik oavsett modellnamn. Skillnaden i det här fallet främst att 700D har fler pixlar. Blir dina bilder alltför pixliga i de storlekar kunden behöver kan det hjälpa att uppgradera till 700D annars inte. Ska det vara större skillnader i bildkvalitet förutom eventuell pixlighet behöver du titta på Canons senare modeller som t.ex 80D eller möjligen 750/760D

Annars bättre lägga tid och pengar på bättre ljussättning.
 
[...]
Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.
[...]

Vill du verkligen få bort blänket?
Om produkten är blank svart - Pianolack exempelvis är ju ett begrepp - så ska väl det framhävas i produktbilden. Kan jag tycka.
Svårigheten är att få till en snyggt ”naturligt” blänk.
 
Tack för allas input. Det lutar mot att det får bli pol-filter. Jag visste ärligt talat inte vad det var förrän jag googlade och upptäckte att man kunde ha det på både kameran samt på studioblixtarna. Jag har inga blixtar, utan tre softboxar (så jag vet inte om pol-filter fungerar på dessa.)

Jag äger denna studio: https://www.vidaxl.se/e/8718475821106/studioset-vit-fotobakgrund-600-x-300-cm-och-studiobelysning
Samt en extern blixt: http://www.nissindigital.com/files/SE_Di622_NC0907.pdf

En fråga; jag kan inte ljussätta genom att vinkla softboxarna direkt på produkten då ljus reflektas direkt. Utan jag brukar få använda dessa boxar vinklade ovanför produkterna samt bakom dem, så använder jag min externa blixt vinklat bort från produkten och som får agera huvud-ljuskälla. Det blir en hel del efterbehandling för att få till rätt ljus. Svarta, blanka reklampelare är absolut svårast. Men ni menar alltså att ett pol-filter på kameran skulle få bort blänket trots att jag ser det med blotta ögat (ifall jag skulle rikta softboxarna mot produkten)?

Se bifogad fil. Det är sådana här jag fotar. OBS - inte mina bilder. Och man ser ju även här hur dessa fotografer inte lyckats att få bort blänket.

En annan fråga: Vilket objektiv bör jag välja för produktfotografering av sådana här stora produkter - dvs. höjd upp mot 2 meter, bredd ca 40 cm?

Eftersom du använda dig av flera blixter samtidigt kan det blir svårt med polfilter ändå. Med en polfilter kan du bara dämpa seglingen av en blixt inte dem andras. Om du fotografera i ett vit rum som inte är allt för stort, kan du också vända blixtarna mot väggarna. Då reflektera dessa ljuset och blir som en jättesoftbox. Då borde reflekteringarna på produkten blir mycket mjukare och inte utbränd. En bra bieffekt om du rikta blixten bakom produkten mot väggen, så blir bakgrunden helt vit. Då är det mycket enkelt att friställa motivet.
 
Spegling är en reflexion

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Reflexion_(fysik)

Kolla gärna under polfilter Wikipedia på tyska, finns fina exempelbilder hur en polfilter förminskar eller förstärka en spegling.

Ur den synpunkten har du naturligtvis rätt. Det jag och andra kallar reflexion är vad som här kallas diffus reflextion. Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö. Men däremot dämpar polfiltret reflexer från en ljus himmel. Vilket fiskare insett då de ofta använder polaroidglasögon, fiskarna syns bättre i klara vatten.
För att återgå till praktisk fotografi så handlar det helt enkelt om ljussättning. Prova olika belysningsvinklar, det kan ta tid men till slut fungerar det. Och då spelar storlek och takhöjd på studion stor roll. Jag har jobbat som fotograf ett helt yrkesliv och främst livnärt mig på just produktfotografering. Har aldrig använt polfilter i de sammanhangen, har provat men det har inte tillfört något.
 
Ur den synpunkten har du naturligtvis rätt. Det jag och andra kallar reflexion är vad som här kallas diffus reflextion. Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö. Men däremot dämpar polfiltret reflexer från en ljus himmel. Vilket fiskare insett då de ofta använder polaroidglasögon, fiskarna syns bättre i klara vatten.
För att återgå till praktisk fotografi så handlar det helt enkelt om ljussättning. Prova olika belysningsvinklar, det kan ta tid men till slut fungerar det. Och då spelar storlek och takhöjd på studion stor roll. Jag har jobbat som fotograf ett helt yrkesliv och främst livnärt mig på just produktfotografering. Har aldrig använt polfilter i de sammanhangen, har provat men det har inte tillfört något.

"Ett polfilter tar ju aldrig bort en spegling av t ex byggnad i en spegelblank sjö."

Det är just det denna filter kan - magic!
Polfilter dämpa eller förstärka reflexioner på icke metalliska ytor som lack, glas eller VATTEN. Om denna reflex nu är diffust eller hård spelar ingen roll, för det är ju inte reflexen som ä diffus det är ljuset som är diffus eller hård som reflekteras. Ett polfilter gör ingen skillnad på diffust eller hård ljus.

https://de.wikipedia.org/wiki/Polarisationsfilter

Också om du inte kan läsa tyska, skrolla lite ner i artikeln. Kolla på bilens motorhuv, första bilden är tagen utan polfilter, i andra bilden blockera polfiltret ljuset som kommer uppifrån (spegling blir tydligare och mera mättade i sina färg, samma effekt som du prata om för att skapa en mörkare eller mera blå himmel ) tredje bilden polfilter blockera ljuset som reflekteras från motorhuven (spegling blir i centrum nästan eliminerad) En svagare spegling än på exempelbilden skulle blockeras mycket effektivt.

Detta är ganska viktigt vid produktfotografering (till exempel bilar) Bara för att man inte använda det kan de finnas områden då det är praktiskt, som för han som skapade tråden.
 
Jag håller på med en artikel hur en spegling kommer till och vilken roll den spelar för fotografi. När artikel är klart poster jag en länk här. Det är enklare att hänga med om man har en skiss hur ljuset egentligen beter sig vid detta fenomen.
 
Har aldrig använt polfilter i de sammanhangen, har provat men det har inte tillfört något.

Det kan beror på att det är lite klurigt att välja rätt vinkel för polfiltret. Om man har ett belyst rum och man inställa filtret medans rummets taklampa är ljuskällan, då blockera man lampans reflexer effektivt. Men om du sedan när du tar kortet, välja en externblixt som huvudljuskälla (som här i tråden) skapa den sannolikt en reflex på ett annat ställe än taklampan och du tror att det inte fungera. Men egentligen blockera polfiltret bara fel ljuskälla.
 
OBJEKTIV: I fotostudion använder jag i dagsläget ett standard Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, som jag köpte 2006 och jag tycker den inte kommer i närheten i ljusinsläpp och bildkvalité som mitt Canon EF 50/1.8 STM (som jag dock inte kan använda till detta ändemål.)

Jag skulle nog behöva en bra glugg som var runt kanske 10-30mm (för just produktofotograferingen) eller ett bättre standardobjektiv.

Tittade på dessa:
Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM
Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM

Eller finns det andra objektiv från andra märken som t.ex Sigma, Tamron eller liknande som är bättre? Budgeten ligger väl runt max 4000 kr.

KAMERAHUS:
Angående kamerahuset; så du menar att jag i det stora hela kan fortsätta köra med min 400D och få samma resultat? Kunden behöver inte få sina foton i större format. Bilderna används i sociala medier och mindre bilder i en katalog.

BLÄNK:
Ett svagt blänk är absolut snyggt, men det är när blänket gör ränder eller gör att bokstäver på reklampelaren försvinner som det blir ett problem. Detta är verkligen en produkt som är knepig att ljussätta, det är därför jag behöver er hjälp. Mycket speglar sig i svarta, blanka reklampelare också, så just där kanske pol-filter kanske skulle kunna vara till hjälp?

BELYSNINGEN:
Jag har som sagt softboxar. Dessa ger ett snyggt, svagt ljus. Riktar jag bort dessa mot en vägg blir inte produkten belyst alls, då väggarna inte befinner sig i närheten av själva studion men jag använder dem som sagt genom att rikta upp två i taket (som befinner sig ca 50 cm från produkten) på var sida så att det kommer ljus ovanifrån som inte blänker, men det hjälper ju bara toppen på produkten, så botten av produkten är absolut svårast att belysa... Jag använder bara en blixt; den externa på kameran som jag riktar bort från produkten för att ljuset ska stutsa. Jag fotar i dagsläget i ett rum som är ca 10x5 meter fullt med möbler och prylar då jag inte har någon annanstans att ha studion för tillfället.
 
OBJEKTIV: I fotostudion använder jag i dagsläget ett standard Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, som jag köpte 2006 och jag tycker den inte kommer i närheten i ljusinsläpp och bildkvalité som mitt Canon EF 50/1.8 STM (som jag dock inte kan använda till detta ändemål.)

Jag skulle nog behöva en bra glugg som var runt kanske 10-30mm (för just produktofotograferingen) eller ett bättre standardobjektiv.

Tittade på dessa:
Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM
Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM

Eller finns det andra objektiv från andra märken som t.ex Sigma, Tamron eller liknande som är bättre? Budgeten ligger väl runt max 4000 kr.

KAMERAHUS:
Angående kamerahuset; så du menar att jag i det stora hela kan fortsätta köra med min 400D och få samma resultat? Kunden behöver inte få sina foton i större format. Bilderna används i sociala medier och mindre bilder i en katalog.

BLÄNK:
Ett svagt blänk är absolut snyggt, men det är när blänket gör ränder eller gör att bokstäver på reklampelaren försvinner som det blir ett problem. Detta är verkligen en produkt som är knepig att ljussätta, det är därför jag behöver er hjälp. Mycket speglar sig i svarta, blanka reklampelare också, så just där kanske pol-filter kanske skulle kunna vara till hjälp?

BELYSNINGEN:
Jag har som sagt softboxar. Dessa ger ett snyggt, svagt ljus. Riktar jag bort dessa mot en vägg blir inte produkten belyst alls, då väggarna inte befinner sig i närheten av själva studion men jag använder dem som sagt genom att rikta upp två i taket (som befinner sig ca 50 cm från produkten) på var sida så att det kommer ljus ovanifrån som inte blänker, men det hjälper ju bara toppen på produkten, så botten av produkten är absolut svårast att belysa... Jag använder bara en blixt; den externa på kameran som jag riktar bort från produkten för att ljuset ska stutsa. Jag fotar i dagsläget i ett rum som är ca 10x5 meter fullt med möbler och prylar då jag inte har någon annanstans att ha studion för tillfället.

Det var klurig, jag som trodde du hade blixtar i dina softboxar. Nu kommer jag att blir strypt här, men för produktfotografi får man mest för pengarna när man köpa Sigmas art serie, dem är alla helt fantastiskt, speciellt för APS-C ;-) jag gillar 18-35 mm f/1,8 men den är för APS-C sensorer.

Angående belysning skulle jag satsa på några externa blixtar i softboxen, dem leverera i alla fall ljus så det räcker. Annars kan det fungera för dig att förstora ytan på dina softboxar. Kanske lika högt som själva produkten, typ en striplight. Man kan tar ett ljusrör bakom en transparent rullgardin om man är hemmafixare. Då passa reflexen kanske bättre till produkten. Desto större yta din softbox har desto mjukare ljus får du och själva softboxen speglar sig inte så hårt mot produkten.
 
Det var klurig, jag som trodde du hade blixtar i dina softboxar. Nu kommer jag att blir strypt här, men för produktfotografi får man mest för pengarna när man köpa Sigmas art serie, dem är alla helt fantastiskt, speciellt för APS-C ;-) jag gillar 18-35 mm f/1,8 men den är för APS-C sensorer.

Angående belysning skulle jag satsa på några externa blixtar i softboxen, dem leverera i alla fall ljus så det räcker. Annars kan det fungera för dig att förstora ytan på dina softboxar. Kanske lika högt som själva produkten, typ en striplight. Man kan tar ett ljusrör bakom en transparent rullgardin om man är hemmafixare. Då passa reflexen kanske bättre till produkten. Desto större yta din softbox har desto mjukare ljus får du och själva softboxen speglar sig inte så hårt mot produkten.

Jag gillar själv Sigmas gluggar. Det objektivet du rekommenderade passar till min 400D. Den är ju lite över min tänkta prisklass men behöver jag inte köpa ett kamerahus så kanske det är ett alternativ - tack för tipset!

Det där med striplight var ingen dum idé; jag gogglade och tyckte det såg väldigt bra ut. En på varje sida av produkten om jag förstått det rätt - och då helt utan den externa blixten? Köper jag ett POL-filter till kameran kanske det också hjälper till?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar