Annons

Produktfoto stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Hejsan!

Köpte ett Manfrotto stativ för en tid sen som nu visat sig inte hålla måttet.

Jag fotar mycket i studio och främst möbler (skåp, sängar, stolar osv) mitt nuvarande stativ ställer inte kameran i exakt 90graders vinkel om jag ställer den på högkant, detta gör att jag måste gå in och fixa i Photoshop på varenda bild.

Jag letar således efter ett stativhuvud+stativ som ställer kameran exakt vertikalt och horisontellt. Det vore fint med vattenpass eller dylikt också.

Tacksam för svar.
/matte
 
Jag har ett Manfrotto 055Pro med ett 322RC-huvud som funkar bra för mig för makrofoto i underliga vinklar. Stativpelaren går att sätta vågrätt eller upp-och-ner (med huvudet nedåt), och har en vattenpassbubbla.
Huvudet går bra att tippa lite mer än 90 grader åt sidan. Även det har ett litet vattenpass. Greppet på huvudet är ganska stort och kan ibland vara lite ivägen, men jag uppskattar det för dess snabba och bra funktion.
Båda vattenpassgrejorna funkar dock bara "rakt upp", åtminstone på huvudet hade det varit bra med en till för "porträttläge".

För studiobruk när man har lite tid på sig kanske ett 144-huvud är bättre. Det har gradering för vinkelinställningar i alla ledder (med separata låsskruvar för varje).
 
Tack! Ska kolla upp 144 huvudet.

Eftersom det handlar om möbler med mycket lodräta linjer blir minsta lilla grad åt fel håll störande för ögat. Hoppas 144 löser mitt problem och inte kostar för mycket...

mvh,
/matte
 
mattek_mattek skrev:
Tack! Ska kolla upp 144 huvudet.

Eftersom det handlar om möbler med mycket lodräta linjer blir minsta lilla grad åt fel håll störande för ögat. Hoppas 144 löser mitt problem och inte kostar för mycket...

mvh,
/matte

Jag skulle rekommendera 410 eller 405 huvudet. Där kan du först grovjustera, och sen finjustera väldigt exakt... Båda huvudena har bubblor i 0 och 90 graders lägena.
 
mattek_mattek skrev:
Hejsan!

Köpte ett Manfrotto stativ för en tid sen som nu visat sig inte hålla måttet.

Jag fotar mycket i studio och främst möbler (skåp, sängar, stolar osv) mitt nuvarande stativ ställer inte kameran i exakt 90graders vinkel om jag ställer den på högkant, detta gör att jag måste gå in och fixa i Photoshop på varenda bild.

Jag letar således efter ett stativhuvud+stativ som ställer kameran exakt vertikalt och horisontellt. Det vore fint med vattenpass eller dylikt också.

Tacksam för svar.
/matte

Det finns nog inget som har exakta 90graders lägen...
Det beror ju på hur statiet står osv.

Så du får nog finna dig i att justera ditt stativ så att det blir 90 grader ändå.

En kulled brukar vara enklast att justera.
 
mindwipe skrev:
Jag skulle rekommendera 410 eller 405 huvudet. Där kan du först grovjustera, och sen finjustera väldigt exakt... Båda huvudena har bubblor i 0 och 90 graders lägena.
Jag håller med om att växelhuvuden är suveräna för precisionsjobb. Det är en fröjd att kunna ändra en vinkel med hög precision utan att behöva lossa något och riskera att knuffa för långt.

Jag har ett 410. Det är prisvärt men det är inte superstabilt om man skall köra med långa brännvidder. Att aldrig ha huvudet låst har alltså både för och nackdelar. Och åtminstone mitt 410 har bara libell för horisontella bilder, inte vertikala.
 
Nu har jag gått igenom Gitzos och Manfrottos hemsidor. Det gjorde mig inte mycket klokare, vilka värdelösa sidor. Men nu har jag kommit ett steg närmare ett köp.

- Jag skall ha ett 3-way huvud med minst två vattenpass och helst gradbeteckningar.
- Gitzo är intressant, de en tripod där centerpelaren hänger fritt, +/- 12 grader, i den kan man hänga en tyngd och vipps står kameran rakt. Smart.

Eftersom jag bara ska fota stillastående saker i studio med detta stativ så behöver jag inte en massa fast-action-grip-power-quick-release grejer. Jag är ute efter millimeter precision. Stativet får gärna vara tungt också.

Vart finns Gitzo stativet G1227LVL at köpa? Kostnad?
Är det någon annan som har en liknande stativkombination hemma som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack igen,
/matte
 
jimh skrev:
Jag har ett 410. Det är prisvärt men det är inte superstabilt om man skall köra med långa brännvidder. Att aldrig ha huvudet låst har alltså både för och nackdelar. Och åtminstone mitt 410 har bara libell för horisontella bilder, inte vertikala. [/B]

Hur menar du inte superstabilt ? Kan du förklara lite mer vad är som gör att 410 huvudet inte fungerar så bra med långa brännvidder.
 
Det finns ett litet spel i kugghjulen som gör att huvudet inte är helt stumt. Det är inte glappt heller utan har en viss tröghet från fett och precision. I kombination med känsliga slutartider, långa brännvidder och kanske suboptimal placering av stativet så kan det ge rörelseoskärpa.

Det går att spänna det så att det blir helt stumt om man drar åt ringarna som man använder för att frigöra kugghjulen. Men om man gör det så är det inte längre någon fördel med att ha ett dyrt växelhuvud.

Huvudet har också nackdelen att det i vertikalläge flyttar kameran och tyngdpunkten ganska långt från centrum. Med en tung kamerakombination så är det ett större problem än det lilla spelet.

För mig räcker funkar huvudet bra och säkert för en produktfotograf också. Men man bör vara medveten om att det liksom andra huvuden har både för- och nackdelar.
 
Undrar om 405 huvudet har samma problem ? Visserligen är det mycket dyrare, men det kanske inte har dessa problem ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.