Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfoto naturlig storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens-Afzelius

Avslutat medlemskap
Hej

Jag behöver lite hjälp med att foto av produkt som skall avbildas i naturlig storlek.

Objektet jag ska fota har en storlek på 20x20cm.

Det jag vill uppnå är att när jag printar en bild av storleken 20x20cm så ska det vara naturlig storlek på objektet.

använder mig av en nikon d70 och tänkte använda ett 50mm objektiv. På vilket avstånd behöver jag foto för att få detta resultat? Finns det någon formel man kan använda sig utav.

Produkten jag ska foto är lösviktsgodis, bilden skall användas i displayerna som innehåller lösviktsgodis i affärerna, därav behövet av naturlig storlek.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Jens
 
Intressant frågeställning. Eftersom ditt objektiv inte ger naturlig avbildningsskala, så får du fixa detta i efterhand. Fotografera så nära du kan och så att du ändå får med hela objektet (doh).

Sedan får du mäta med linjalen i photoshop, hur stor dina 20 cm blev i bilden (100% 300DPI). Därefter får du interpolera upp bilden så att objektet blir 20 cm. När du gjort detta kan du skriva ut den - voila. Enkelt om man kan/förstår.

Låt oss ponera att X blev 10cm istället för 20cm. Då behöver du interpolera upp bilden till det dubbla. Blev X istället 15 cm, så behöver du interpolera upp bilden 15/20 = 0,75 => 1,25 ggr. Alltså antalet pixlar på orginalfilen x 1,25.

Typ sådär någonting i varje fall

Ett annat sätt är att skaffa ett macroobjektiv.
 
Tack för hjälpen Jesper,

jag har även tillgång till några mellanrignar och andra objektiv:
Nikon Nikkor 105mm f/2.5 AIs
Vivitar Extension Tube Sets
Nikon D70
Nikon D1
Nikon 80-400mm f/4.5-5.6D ED VR AF Zoom-Nikkor
Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D

men är det inte svårt att få naturlig storlek på ett så stort objekt? några idéer
 
Du vill alltså skriva ut något i 20*20 cm, d.v.s. det ryms på ett A4. De är väl bara att komponera bilden så att den ryms på ett A4 och sen skriva ut?
 
Om man vill så kan man få en uppfattning genom att räkna och använda approximationerna för en tunn lins.

Förstoringen på "sensorn" är då
M = f/(b-f)
där b är avståndet från linsen till föremålet.

D70 har en ca 24*16 mm stor sensor.
Om vi vill ha en 24*16 cm stor bild så förstorar vi bilden på sensorn 10 ggr. Om vi vill att storleken på objektet på den slutliga bilden ska vara ca 1:1 så ska den då ha en förstoring av 1/10 på sensorn.

Sätter vi in detta i formeln för förstoringen och använder f = 50 mm får vi
1/10 = 50(b-50) och b blir sålunda 550mm.

Approximativt ska du alltså ha objektet ca 55 cm från objektivet. Testa.

/erik
 
Jag tror han vill fota en "hög" med godis och sedan printa ut den och sätta bilden i löviktsgodisbehållaren för att lura kunden att den alltid är full.
 
Så som jag ser det är det största problemet du har att det är risk att fotoobjektet blir uppätet under arbetets gång...eller det problemet hade i alla fall jag haft.

Det andra problemet däremot är rätt lättlöst.

Lägg en linjal på bordet och komponera så att du får med lite drygt (kan vara bra med lite beskäringsmarginal) 20cm av linjalen på kortaste hållet av bilden i sökaren. Sedan är det bara att beskära bilden till 20*20 cm i den ppi du ska skriva ut.

Fotar du med stativ och lägger alla godisar exakt samma avstånd så kan du skapa ett beskäringsmacro med hjälp av linjalbilden och sedan bara spruta ut 20*20-bilder i naturlig storlek.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag tror han vill fota en "hög" med godis och sedan printa ut den och sätta bilden i löviktsgodisbehållaren för att lura kunden att den alltid är full.

Ja, så kan det vara. Han vill hur som helst att godiset på bilden ska ha samma storlek som godiset på riktigt.
Om detta kräver en förstoring x av bilden från sensorn (ca 24x16mm) till den slutliga pappersbilden, så måste bilden på sensorn ha en forstoring av 1/x=M.
Med M = f/(b-f) så kan han då approximativt beräkna hur långt från linsen (dvs b) godiset bör vara vid en viss brännvidd för att denna förstoring skall uppnås.
Ex om han vill ha en bild som i minsta dimension är 20 cm så måste bilden från sensorn förstoras 200/16 = 12,5 ggr. Om han använder ett 50mm-objektiv så blir b drygt 67 cm.
Det är ett approximativt värde.

Han kan också stå längre från godiset, och får då förstora bilden mer för nå 1:1, men måste då beskära den (och förlora upplösning). Står han mycket närmre så behöver han inte förstora bilden så mycket för att nå 1:1 (men täcker då inte heller 20x20 cm).

/erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.