ANNONS
Annons

Produktfoto med knappa resurser!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christo

Medlem
Som relativt grön fotograf, men erfaren grafiker, ska jag i eftermiddag fotografera en silvrig A/V-receiver mot en vit bakgrund och behöver lite hjälp/tips på vägen. Varav ni eminenta människor, på denna fantastiska fotoresurssida, kommer in!

Jag använder en Canon 20d med en speedlite 420EX + omni-bouncer. Till min hjälp har jag:

- 1 st silver/titan förstärkare
- en rätt bred helvit pappersruller
- ett gäng kapa skivor (reflektorer? eller?)
- ett rum m fönster alt. utomhus i ett fint göteborgsväder

Inomhus? Utomhus?

Tar tacksamt emot lite tips & heads-up!

/Christofer
 
Ljussätter du själv har du kontroll på ljuset fullt ut, men å andra sidan är det inte helt lätt heller. Det som brukar vara knepigt med ljusa saker med blanka detlajer är att vissa delar kan frätas ur helt medans andra inte har fått tillräckligt med ljus.

Samtidigt är det snyggt att faktiskt ha någon form av direkt ljus för att få snygga blänk där det behövs, är ljuset för mjukt blir bilden väldigt platt. Försök inte ta bort alla skuggor utan snarare se till att de är behagliga.

Efter det är det mycket tyckte och smak, men med bara en blixt skulle jag nog försöka få ett halvmjukt naturlig grundljus och sedan använda blixten på en reflektor för att få lite schyssta blänk uppfrån/snett uppifrån.

Om du har några riktigt blanka detaljer se till att reflektionerna inte blir konstiga eller får med någon överdriven felaktig färg.
 
Tack för svaret. Jag vet inte riktigt hur jag ska få det grundljus som du pratar om. Jag funderar på att fota i skugga utomhus, med en reflektor (just bakom, snett uppifrån) som jag skjuter blixen på.

Vad tror ni om detta? Skugga och blixt har väl ungefär samma färgtemperatur?

/C
 
TACK FÖR TIPSEN!

fotograferingen gick jättebra och man lärde sig en del om hur man kan använda reflektorer på ett bra sätt. :) det blev en liten utmaning med tanke på att jag fotade mot ett blankt, silvrigt material.
 
ja det skulle vara spännande att få se en bild hur det blev tillsammans med en utfyllig förklaring på exakt hur du gjorde ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.