Hej Niklas!
Jag ska ge dig lite tips på vägen, men först bara göra en kommentar om svaren du fått innan.
<gnäll>
Jag blev nästan chockad av hur trista en del svar var, typ "du kan ju ingenting om foto, gå och lär dig" osv.
Jag kan avslöja att ALLA här oavsett hur überfantastiskt duktig man är nu har varit i det läget någon gång. Ingen föddes ju med vetskap om bländare/tid/ljussättnig osv. hårdkodat i hjärnan eller så. Du vill ju uppenbarligen lära dig eftersom du registrerar dig på fotosidan och frågar i forumen, vilket är ett alldles utmärkt sätt att lära sig. Låt dig inte nedslås av sånt, utan fortsätt fråga så träffar du på andra som är mer hjälpsamma. Snart är det du som är experten och kan hjälpa andra istället.
Jag brukar inte hålla till i Canonforumen efersom jag har ett annat kameramärke (Sony), men jag hoppas för er skull att det inte är den vanliga tonen mot de som ännu inte är så vana.
</gnäll>
Nu till själva saken:
Det går visst att få en beskrivning hur man ska göra utan att gå hela grundkursen i foto innan. Det är kul och du lär dig på vägen. Här är i alla fall en (ganska lång, hade lite tid över att ordbajsa
) instruktion från början till slut som borde göra att du lyckas rätt bra och sen kan du själv prova dig fram och med tiden kommer du att lyckas med fantastiska produktbilder.
1) Kamerainställningar
Automatik-läge: Av (Bländarautomatik)
Bländare: 8
ISO-värde: 400
Använd stativ.
Om du har trådutlösare använd en sådan, eller 2 sek. fördröjning
Stäng av bildstabilisering om ditt objektiv har det.
Exponeringsmätningsläge: Spot
Ställ kameran ganska lågt. Ett vanligt fel är att det blir "uppifrån"-bilder för att man är lat och inte orkar böja sig. Ha tålamod och sitt på en stol.
Använd de här inställningarna som utgångsvärde. Bländarvärdet sätts ganska litet (=hög siffra) för att få ett långt skärpedju. De flesta av de lite enklare objektiven som följer med kameran är inte heller riktigt lika skarpa då dom öppnas för mycket (=låg siffra).
Ökning av ISO-talet ökar ljuskänsligheten så att du kan använda kortare slutartid och mindre bländare, men samtidigt ökar bruset i bilden, så en avvägning måste göras. Du har en hyggligt modern kamera med bra ISO-egenskaper.
Prova dig fram genom att laborera utiifrån de här värdena.
2) Fotograferingen
Se till att rengöra dina produkter ordentligt. Väldigt irriterande med små dammkorn som du kommer att se på bilderna sedan och betydligt besvärligare att spot-heala och klona bort det sen.
Skaffa ett par bra mikrofibertrasor och en pensel med ganska styv borst. Ev. en liten dushflaska och en spraynurk med tryckluft.
Ställ in objektivet på ungefär 45-50 mm. Det blir hygglig bildvinkel och ett enklare objektiv som du har presterar bäst när det inte är i ytterlägen av zoomområdet. (Mitt favoritobjektiv för den här typen av foto är Sigma 70 mm F/2,8 Macro. Det är knivskarpt och ljusstarkt och klarar att gå nära.)
Håll inte på att zooma så mycket, utan flytta kameran istället.
Ställ upp produkten, kameran och lamporna och flytta runt tills du får den bild du vill ha med blänk på rätt ställen osv. Använd gärna skärmsökaren. Gå nära och fyll upp motivet i sökaren, men inte för nära. Du vill säkert ha med någon snygg skugga eller så och kunna beskära lite i efterhand så att inte motivet bara ligger precis i mitten.
Ett tips är att använd en vanlig LED-ficklampa för att lysa med och få fram blänk på intressanta ställen. Se upp bara så att det inte ser konstigt ut då färgtemperaturen skiljer sig åt från halogenbelysningen.
Sätt fokus med AF på en punkt på motivet som ligger nära dig och lås fokus där. Du kan också gå över till manuell skärpeinställning och zooma in på displayen för att sätta skärpan exakt.
Ta en bild och kontrollera så att du får bra exponering. Det viktiga är att inte mörka delar blir "igensotade"=helsvarta så att det inte finns detaljer kvar och att ljusa delar inte blir "utfrätta"=helt vita. Kameran har en funktion att varna för det genom blinkning efter att bilden är tagen, fråga Canonfolket här hur man sätter på den funktionen. Justera exponeringen med +/- knappen om det behövs.
Ställ in Automatisk vitbalans i kameran.
Fotografera i RAW-format.
3) Bildbehandling
Eftersom du har Photoshop så har du också Adobe Camera Raw (ACR).
Stanna kvar i ACR tills du är helt nöjd. Bättre att göra så mycket som möjligt av justeringarna där istället för i PS eftersom du kan göra det i vilken ordning som helst och ändra fram och tilbaka utan att du förstör originalbilden.
Börja med vitbalansen. Jämför lägena "As Shot" (som kameran tycker det ska vara) och "Auto" (som Adobe tycker det ska vara). Jag hamnar nästan alltid nånstans mellan dessa, tycker generellt att kameran ger för varma bilder och Adobe ger för kalla, men det kan bero på att jag har en okalibrerad skärm.
Det beror också på hur du ska använda bilderna. Om du ska publicera dem på internet eller visa på datorn så är det bara bra att inte ha en exakt kalibrerad skärm, för det har ju inte de som ska betrakta bilderna heller, så då är det bättre att ställa in så att du tycker det blir snyggt. Ska du printa eller använda bilderna i sammanhang där färgkorrektheten är viktig så kan du använda ett s.k. gråkort som du placerar bredvid motivet på en bild, men det är överkurs nu.
Efter att färgerna är rätt så använder du reglagen Exposure, Recovery, Fill light, och Blacks.
Med Exposure kan du ljusa upp/mörka ner hela bilden och korrigera en del från kamerans exponering, men bara om du har detaljer i alla ljusområden kvar, så det är viktigt att det blir bra vid fotograferingsögonblicket.
Ändra Exposure tills du tycker det blir bra. Om det leder till att de ljusaste delarna av bilden går över i vitt så kan du kompensera med Recovery.
För att ljusa upp bara de mörkaste områdena, skuggorna, kan du använda fill light. Det är fantastiskt om du fotograferar svarta eller väldigt mörka produkter. Blir det för mycket så att det som ska vara svart så kan du kompensera med reglaget Blacks.
Man kan säga att ACR delar upp bilden i tre olika ljushetsområden: Highlight/Midtones/Shadows.
Exposure arbetar med alla tre ljusområdena.
Recovery drar tillbaka inom Highlights och Midtones
Fill Light arbetar bara med Shadows.
Så ettekten av mycket Exposure och mycket Recovery blir ungefär samma som bara Fill light, men det påverkar också Midtones. Fill Light är trevligt, men för mycket gör att bruset ökar, så lagom är bäst.
Laborera med de här verktygen tills du blir nöjd.
Sen går du på kontrast. För de flesta produktfoton bör man öka kontrasten, men passa dig för skarvar i blänkområden.
Sist tar du och ev. ändrar färgmättnad, saturation. Vibrance gör samma sak, men minskar påverkan på hudtoner, men det har du ju normalt inte vid produktfoto, bättre att jobba med saturation istället. Det beror på hur du vill presentera din produkt. Färggrannt är trevlig ibland, men en bild med minskad färgmättnad kan upplevas som skarpare och klarar mer kontrasthöjning.
Jobba fram och tillbaka tills du är nöjd och öppna sedan bilden i PS.
Spara .PSD-filen i det här läget.
Sedan om det behövs och du slarvat med rengöringen så plockar du bort dammkorn mm. med spot healing brush och/eller clone tool.
Sedan beskär du bilden och skalar ner den i ett svep. Om du vet att bilden ska bli precis 1024x768 pixlar för att t.ex. läggas in i ditt fotogalleri på fotosidan, så välj crop-tool och skriv in "1024 px" och "768 px" i rutorna för höjd och bredd innan du börjar dra ut en rektangel för beskärning. Markera ut det område du vill ha med, flytta runt rutan och ändra genom att dra i hörnen och ev rotera lite tills du blir nöjd och klicka sen på Ok-knappen.
Sedan skärper du bilden med "Filter/Unsharp Mask" t.ex. för en beskuren bild prova med radie 0,8 och styrka 100. Zomma in till 100% och prova dig fram. Spara bilden som .jpeg och stäng utan att spara .PSD-filen (den har du sparat tidigare innan beskärningen).
Sådär, nu har du lite att börja med. Ha tålamod så kommer det bli kalasbra.
Produktfoto är kul, men kräver en del jobb om det ska bli bra.
Prova också med olika bakgrunder och underlag. Gå t.ex. till ett byggvaruhus och köp en provplatta i polerad granit eller skiffer. lite vattenstänk från en sprayflaska kan också bli bra beroende på vad du fotograferar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2101283.htm
(Tidig bild i karriären innan jag lärt mig lite i ACR.)
Ett par bilder för en diskussionstråd.
på den nedre bilden hänger kameran i ett snöre i en taklampa och jag klonade sedan bort snöret.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1614763#post1614763
Inte alls så avancerat som din "pro-studio". Bara ett vitt bord och en bygglampa.
/Mats