ANNONS
Annons

produktfoto av helfärgade plagg

Produkter
(logga in för att koppla)

Fgate

Medlem
Hej
Hur gör jag för att få fram en bra och detaljrik skärpa på helfärgade plagg, framförallt svarta plagg, allt med motiv blir klockrent men just svarta tröjjor tex blir lite "skimriga" eller hur man ska säga, kör samma inställningar på alla t-shirts. använder en eos400d, iso på 400, grå bakgrund (papp), 2 studioblixtrar, kommer inte ihåg slutartiden och bländare.jag har förinställt allt manuellt, men kör objektivet på autofokus, tycker det funkar bäst.då jag inte är så skillad inom området dessvärre. tacksam för alla svar, skickar upp ett par bilder så ser ni, samma inställningar på båda.

Bilagor

• W09321-S-fram.jpg
    W09321-S-fram.jpg
    8.8 KB · Visningar: 302
  • 2770-fram.jpg
    2770-fram.jpg
    20.1 KB · Visningar: 306
Du får göra som Frans Hals, den holländske 1600-talsmålaren. Han hade 27 olika svarta nyanser på sin palett :)

Här är det Shadows/Highlights som använts lite snabbt med en mask för att få fram nyanser i din bild. Du gör det nog nogrannare. Ett tips är också att fota i RAW, för då finns mer att hämta i "detaljlösa" områden.

Bilagor

• W09321-S-fram copy.jpg
    W09321-S-fram copy.jpg
    54 KB · Visningar: 260
okej, fast det där är inte rätt heller, vill ju att det ska komma så nära orginal som möjligt, alltså inte glansigt, som denna

På vilket sätt är den svarta tröjan glansig? På min skärm är tröjan helmatt i bägge bilder, du har inte en väldigt glansig skärm?

Inte lätt att justera en så liten och hårt komprimerad bild. På min skärm syns komprimeringsartefakter som kanske kan uppfattas som "glansighet"

Japp, men metoden kan han ju använda även om han inte verkar inse det. Originalsize och RAW ger såklart ett mycket bättre resultat. En lätt överexponerad JPG bör bli alldeles utmärkt även om vi inte vet hur dom ska användas.

jo jag fotar allt i raw redan, och den där bilden tog jag från hemsidan så den e ju som sagt komprimerad och skuren, men tycker inte den e lika detaljrik som den andra bilden jag posta. vet inte om den kom med så slänger upp den igen, tänkte mest på om det är nån inställning på kameran man bör ändra när man fotar svart? tack för alla svar

Bilagor

• troja-W08324-S-fram.jpg
    troja-W08324-S-fram.jpg
    88.2 KB · Visningar: 188
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar