Annons

Processor med inbyggd grafik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Ska bygga en ny dator för bildbehanlig, ser man på tidigare snack om ny dator så skall allt vara så extremt tycker jag det känns som. Behöver man extern grafikkort till photoshop elements 9 eller blir det inget bra att enbart köra men Processorn som har inbyggd grafik. T.ex AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 som har Radeon HD 6550D eller så tar man en Intel I5 där dom själva skriver "Sandy Bridge processorer har en riktigt vass integrerad grafikkärna direkt på chippet för att kunna ge bättre och skarpare upplevelser av media och 3D grafik. Nu behöver du inte längre kasta bort dina pengar på ett dyrt grafikkort!"
Kör man med en i5 pocessor 8 gb ram och ett asus p8p67 så kan man ju komma ner på ca: 6000:- ink allt om man bygger själv.kör jag med AMD processorn så blir det ju ännu billigare! vad tror ni, kommer jag att bli besviken?

Ska bygga en ny dator för bildbehanlig, ser man på tidigare snack om ny dator så skall allt vara så extremt tycker jag det känns som. Behöver man extern grafikkort till photoshop elements 9 eller blir det inget bra att enbart köra men Processorn som har inbyggd grafik. T.ex AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 som har Radeon HD 6550D eller så tar man en Intel I5 där dom själva skriver "Sandy Bridge processorer har en riktigt vass integrerad grafikkärna direkt på chippet för att kunna ge bättre och skarpare upplevelser av media och 3D grafik. Nu behöver du inte längre kasta bort dina pengar på ett dyrt grafikkort!"
Kör man med en i5 pocessor 8 gb ram och ett asus p8p67 så kan man ju komma ner på ca: 6000:- ink allt om man bygger själv.kör jag med AMD processorn så blir det ju ännu billigare! vad tror ni, kommer jag att bli besviken?

Så länge du inte tänker spela grafikintensiva spel eller redigera hd-video, nej.

Kolla att dom stödjer lut-profiler så att du kan profilera skärmen.

/Karl

Så länge du inte tänker spela grafikintensiva spel eller redigera hd-video, nej.

/Karl

Tack för snabbt svar! Nej det blir inga spel och för närvarande inga filmer. Skulle så vara att det blir film så får man slå till på ett grafikkort senare. Du pratade om stöd för lut profiler hur kollar man sådant?

/Karl

Är det inte så att om grafikprocessorn inte har stöd för GPU så går man miste om den steglösa zoomningen av bilder i Photoshop? Jag skriver "är det inte så", därför att jag INTE vet att det är så, jag bara har för mig att det är så.

Är det inte så att om grafikprocessorn inte har stöd för GPU så går man miste om den steglösa zoomningen av bilder i Photoshop? Jag skriver "är det inte så", därför att jag INTE vet att det är så, jag bara har för mig att det är så.

GPU = grafikprocessor.

Dom nya processorerna har inbygd GPU.

Nu känner jag inte heller till Photoshop tillräckligt väl, men jag har steglöst zoomat bilder i andra program på skärmar anslutna via USB-Displaylink som inte använder någon GPU.

/Karl

GPU = grafikprocessor.

Dom nya processorerna har inbygd GPU.

Nu känner jag inte heller till Photoshop tillräckligt väl, men jag har steglöst zoomat bilder i andra program på skärmar anslutna via USB-Displaylink som inte använder någon GPU.

/Karl

Ursäkta, det blidde lite fel, typ tårta på tårta. Jag menade att GPU:n = grafikprocessorn ska ha stöd för Open GL om steglös zoomning ska funka. Men OpenGl finns väl i de flesta moderna GPU:er? Hur det är med de som är inbyggda i CPU:n vet jag inte.

Ursäkta, det blidde lite fel, typ tårta på tårta. Jag menade att GPU:n = grafikprocessorn ska ha stöd för Open GL om steglös zoomning ska funka. Men OpenGl finns väl i de flesta moderna GPU:er? Hur det är med de som är inbyggda i CPU:n vet jag inte.

Intel HD Graphics 4000 (som sitter i Ivy Bridge-processorerna) stöder OpenGL, OpenCL och DirectX, vilket även Intel HD Graphics 3000 (som sitter i Sandy Bridge-processorerna) verkar göra.

/Karl

tänk dock på att p67 chipset ej stödjer integrerad grafik, du ska ha t.ex. z68 tror jag

dock har ju ivy bridge kommit nu med ännu vassare grafik.

Jag ser fram mot att hot swap mellan inbygda grafiken och grafikkortet skall fungera bra, i 80% av fallen skulle den inbygda grafiken räcka för mig och då finns det Ingen bra anledning att strömförsörja ett grafikkort.
HP har några laptops där dom fått detta att fungera så att grafikkortet bara går igång när det behövs.

/Karl

Jag har satt ihop denna dator på inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1782524/2012-05-10

Den kommer täcka mina behov (som är lika som dina) gott och väl! Satte ihop den den 10/5 så vissa delar går väl att uppgradera eller nedgradera så blir det lite billigare.

MVH

Om man tar en AMD A-Series A8-3870K med HD6550D och ett moderkort typ ASUS F1A75-M LE, Socket-FM1 hur ligger det om man jämför med intel I5 om man tänker på bildhantering och GPU steglös zoom mm?

Har plockat ihop nedan, vad tror ni som vet?

AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BOX

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 TITAN

GIGABYTE GA-A75M-UD2H DDR3 S-FM1 M-ATX

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT SWE DVD#OEM

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB

5 655,00 kr ink moms Dustin

Har plockat ihop nedan, vad tror ni som vet?

AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BOX

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 TITAN

GIGABYTE GA-A75M-UD2H DDR3 S-FM1 M-ATX

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT SWE DVD#OEM

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB

5 655,00 kr ink moms Dustin

En ssd-disk är väl att föredra? :)

Tack Wicktor för förslaget med SSD disk, Jag behöver ju inte en så stor disk för jag har ju en Nas med speglade diskar där jag har alla bilder.

Jag ska inte säga att jag testat men allt jag hört och läst så Bräcke ssd en vanlig disk lätt. Sen finns det de som inte tycker hastigheten behövs. Men att lägga Windows på ssd verkar grymt!

Funderar sedan på Radeon HD 6550D grafiken som sitter på processorn är den helt ok i prestanda för bildbehndling? Upplösning kalibrering och andra inställningar som kan behövas mm?

Funderar sedan på Radeon HD 6550D grafiken som sitter på processorn är den helt ok i prestanda för bildbehndling? Upplösning kalibrering och andra inställningar som kan behövas mm?

Jag planerar att bara köra med ivy bridge, den jag länkade. Skulle inte kunna tänka mig annat än att den fixar det lätt. Kolla upp grejerna på inet, de brukar ofta ha recensioner av användarna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar