Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem
- Trådstartare Anjo93
- Start datum
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Hej
Jag har en CANON EOS 550D och objektivet Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS. Men har upptäckt ett litet problem.
Då jag fotar med auto så kan den ställa in bländaren på 3.5 men då jag ska ställa in det själv då jag fotar manuellt går det inte.
vars sitter problemet?
Kanske att du har zoomat in? När du fotograferar med vidare vinkel, som tex 18mm borde det gå att köra vidöppet på bländare 3.5 men om du zoomat till 135mm kommer det inte att gå. Då är den största bländaren du kan använda istället 5.6 på det objektiv du har.
/Jonas
Anjo93
Medlem
Prova att ställa objektivet i vidvinkligaste läget så går det säkert bra! I teleläget är största bländaröppning 5,6.
Hu ändrar man till teleläge? har inte haft kameran nog länge för att hitta alla inställningar.
Anjo93
Medlem
Kanske att du har zoomat in? När du fotograferar med vidare vinkel, som tex 18mm borde det gå att köra vidöppet på bländare 3.5 men om du zoomat till 135mm kommer det inte att gå. Då är den största bländaren du kan använda istället 5.6 på det objektiv du har.
/Jonas
Testade nu och det verkar som det var just det. Finns det nått liknande objektiv där man kan ha största bländaröppningen även då man har zoomat?
Marteric
Aktiv medlem
Testade nu och det verkar som det var just det. Finns det nått liknande objektiv där man kan ha största bländaröppningen även då man har zoomat?
Inte med det zoomomfånget.
Skall du ha samma maxbländare hela zoomomfånget på en normalzoom gäller 17-55, 24-70 el. liknande.
Kolla t.ex. cyberphoto.se
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Inte med det zoomomfånget.
Skall du ha samma maxbländare hela zoomomfånget på en normalzoom gäller 17-55, 24-70 el. liknande.
Kolla t.ex. cyberphoto.se
Båda de objektiven är mycket bra. Sedan finns det också Canon EF 24-105/4L IS USM och Canon EF 70-200/4,0 L USM.
70-200 är kanske inte riktigt vad du letar efter, men den är väldigt prisvärd som telezoom om det är zoomen du behöver. 24-105 är mer allround.
Själv använder jag bland annat en Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM och en
Canon EF 70-200/4,0L IS USM, som jag är nöjd med. Ja, 70-200an är jag mer än nöjd med.... den är underbar.
/Jonas
Anjo93
Medlem
Är väldigt nöjd med den jag har men jag hittar mer och mer saker som jag vill fota som inte den klarar av tex konserter. Fotade lite på trästockfestivalen men det vart tyvärr inte dom bästa fotona. Men jag vet i alla fall vad jag ska kolla efter nu och jag fick veta att det inte var nått fel på min kamera häller så jag är nöjd.