Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
jag har testat hit och dit nu, och inser att det är säkert är en riktig amatörfråga men inte ska jag be om ursäkt för det utan bara fråga.
Jo,
säg att jag fotograferar tre personer, varför vill skärpan bara ställa sig på en av personerna? Blir ju lite trist när de övriga två personerna är suddiga.

Något enkelt tips för att undvika detta.

Använder Dynax5D, fotograferar i 90 procent av fallen med A eller P.
 
Kan vara att Du/kameran väljer en för stor bländare så att inte alla personer hamnar inom skärpedjupet.
Använd A inställning, välj en mindre bländare (högre siffra).

Lägg gärna upp en exempelbid.

Hälsningar Anders
 
ok, tack för länktips, nyttig läsning!
--
men, säg att jag har två personer som står vid ett träd. Jag vill inte ha fokus på trädet, ej heller på den ena personen UTAN BÅDA PERSONERNA. Det måste ju gå, på nåt vis.
Bifogar en bild och nu har jag bilder som blev mycket bra på de här två musikerna, men jag undrar ändå varför denna bild blev som den blev.

--
sorry, verkar inte gå att bifoga bild,
får ej heller någon besked om varför det inte går, men ni förstår kanske ändå vad jag menar.
---
 
christianhylse skrev:
--
sorry, verkar inte gå att bifoga bild,
får ej heller någon besked om varför det inte går, men ni förstår kanske ändå vad jag menar.
---
Nej, förstår inte vad du menar så en bild kan hjälpa. :D För att ladda upp en bild så måste du komprimera den först. Eller så laddar du upp bilden här-->http://upload.sweart.se/ (En på fotosidan som har startat den för att man ska kunna visa bilder i sådana här syften.)
 
christianhylse skrev:
ok, tack för länktips, nyttig läsning!
--
men, säg att jag har två personer som står vid ett träd. Jag vill inte ha fokus på trädet, ej heller på den ena personen UTAN BÅDA PERSONERNA. Det måste ju gå, på nåt vis.
Bifogar en bild och nu har jag bilder som blev mycket bra på de här två musikerna, men jag undrar ändå varför denna bild blev som den blev.

--
sorry, verkar inte gå att bifoga bild,
får ej heller någon besked om varför det inte går, men ni förstår kanske ändå vad jag menar.
---
Nej det går inte att använda flera fokuspunkter samtidigt, det är lite smått omöjligt. Du får lägga skärpan på en av personerna eller manuellt var du vill, och sedan använda en tillräckligt liten bländare.
 
Fokusen hamnar oftast på den person som är närmast i bild. Då är regeln "hälften framför, dubbelt bakom" bra att minnas. Dvs skärpan börjar strax innan personen och fortsätter en bit bakom. Så för att ta en bild på t.ex. 3 personer så ställer du upp dem så att de hamnar mer eller mindre på samma avstånd från kameran - då kan du använda en ganska stor bländare(5.6 t.ex) och få alla skarpa. Sprider du ut dem i djupled så måste du öka bländare, kanske upp till 11. Har du en DOF knapp på kameran så kan du "förhandsgranska" resultatet vid den bländare du valt. (När du tittar genom objektivet så tittar du alltid med fullt öppen bländare, när du tar bilden så sätts den till det värde du valt.)

En annan sak att tänka på är att om du använder ett Zoomobejktiv så kan du "komprimera" bilden, t.ex. vid gruppfoto - på samma sätt kan du dra ut eller expandera bilden genom att använda en wide-lins och gå närmare.

Lycka till!

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.