Annons

Problem vid akvarie fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanH skrev:
Det blir alltid brytning genom glas, problemet ligger nog i att för ett akvarium används inte optiskt glas så toleranserna är inte like små vilket gör att man får olika brytning på olika ställen. Fotar man dessutom i vinkel genom glaset så blir brytningsfelen större. Antagligen så påverkar glaset också autofokusen så att den fokuserar på fel ställe.

Staffan

Nu har ju Joakim kommit med vettiga svar på problemet, men jag vill bara påpeka att det är skillnad att plåta genom glas, typ slyltfönster, och genom glas i vatten. I det första fallet (luft/glas/luft) blir det inga problem eftersom man, så att säga, kommer tillbaka till samma medium, medan i det andra fallet (luft/glas/vatten) blir brytningen permanent. Men som sagt: det verkar på Joakims svar som att det inte är brytningen som är problemet.

Ok, för jag har haft liknande problem då jag fotat genom fönster när vi flugit. Jagande AF och oskarpa bilder. Brytningarna gör inte så mycket så länge allt ljus bryts likadant, vilket det uppenbarligen inte gör. UV fotografer borde ha exakt samma problem, men med ett bra glas i UV-huset så verkar det funka.

Staffan

Med en sony cybershot och blixt rakt på. Ganska hyfsat ändå. Inte min kamera, och bilden är nerskalad ifrån 690kb jpg samt skärpt en aning.

Bilagor

• rödturkos01.jpg
    rödturkos01.jpg
    42.4 KB · Visningar: 224
Med film som velvia iso50 kan man nå ett bra resultat. Kraftig blixt på täckglas med slavtändare, samt en mindre blixt vinklad lite neråt framifrån. Ett riktigt makro-objektiv på 90mm ger perfekt skärpa.

Bilagor

• copy of disk02.jpg
    copy of disk02.jpg
    49.5 KB · Visningar: 218
StaffanH skrev:
Ok, för jag har haft liknande problem då jag fotat genom fönster när vi flugit. Jagande AF och oskarpa bilder. Brytningarna gör inte så mycket så länge allt ljus bryts likadant, vilket det uppenbarligen inte gör. UV fotografer borde ha exakt samma problem, men med ett bra glas i UV-huset så verkar det funka.

Staffan

Jag har svårt att se hur olika brytningsindex skulle ha någon som helst inverkan på AF. Det AF:en gör är ju att flytta objektivet tills högsta kontrast uppnås, det spelar ju ingen roll hur ljuset bryts innan det kommer fram till objektivet. Jagande focus brukar tyda på antingen dåligt ljus eller motiv med låg kontrast.

qvirre skrev:
Jag har svårt att se hur olika brytningsindex skulle ha någon som helst inverkan på AF. Det AF:en gör är ju att flytta objektivet tills högsta kontrast uppnås, det spelar ju ingen roll hur ljuset bryts innan det kommer fram till objektivet. Jagande focus brukar tyda på antingen dåligt ljus eller motiv med låg kontrast.

Jag skrev inte att brytningsindexet ändrades (det hör ju ihop med materialet), utan att ytan kanske inte är helt jämn, vilket gör att brytningarna inte blir helt parallella. Det är den enda förklaringen jag har till att fotot på snigeln högre upp i tråden inte är skarpt någonstans. Prova själv att fota vinkelrät mot en glasruta, blir ganska bra (små brytningar), prova sedan att fotografera genom samma ruta fast i 40-50 grader, det blir inga bra bilder och AF kommer få det svårt då den inte hittar något som är skarpt. Små variationer i tjocklek på glaset kommer att flytta de brutna ljusstrålarna i sidled och bilden blir förvrängd.
Det är därför bra filter är så dyra, det är inte akvarieglas i dem utan optiskt glas med mycket små toleranser.

Staffan

StaffanH skrev:
Jag skrev inte att brytningsindexet ändrades (det hör ju ihop med materialet), utan att ytan kanske inte är helt jämn, vilket gör att brytningarna inte blir helt parallella. Det är den enda förklaringen jag har till att fotot på snigeln högre upp i tråden inte är skarpt någonstans. Prova själv att fota vinkelrät mot en glasruta, blir ganska bra (små brytningar), prova sedan att fotografera genom samma ruta fast i 40-50 grader, det blir inga bra bilder och AF kommer få det svårt då den inte hittar något som är skarpt. Små variationer i tjocklek på glaset kommer att flytta de brutna ljusstrålarna i sidled och bilden blir förvrängd.
Det är därför bra filter är så dyra, det är inte akvarieglas i dem utan optiskt glas med mycket små toleranser.

Staffan

Det var visst inte du som nämde brytningsindex, my bad. Men jag har fortfarande svårt att se hur AF får problem vid ojämna brytningar, att bilden blir förvrängd det är ju klart men kontrasten på motiven bibehålls ju. Mina egna erfarenheter säger att det inte är några problem. Jag brukar då och då ta kort genom mitt fönster som är modell jättegammalt och har därmed diverse oregelbundna felaktigheter i brytningen men AF prickar lika bra för det. Men om du har haft problem så är ju inte jag den att säga emot, kan bara relatera till mina egna erfarenheter givetvis. Men jag gissar att det ofta är rätt mörkt i akvariet och det gör ju inte situationen bättre.

Ska man fota akvariefiskar så är det en stor fördel om glaset är rent både in och utvändigt. Ser det rent ut för betraktaren så finns kanske ändå skiten där i fotot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar