Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem - tappad kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

itwiz25

Aktiv medlem
Hej!

Råkade tappa min Nikon Coolpix i Portugal efter drygt halva resan. Fick konstiga färgstick i displayen. Lagade kameran när jag kom hem, men ca 35-40 % av bilderna har ett antingen lila eller grönt (eller båda) färgstick. Någon som är hemma på PS eller Gimp och kan ge råd hur man enklast får bort färgsticken (om det går).

Bilagor

• DSCN0438.jpg
    DSCN0438.jpg
    71.3 KB · Visningar: 95
  • DSCN0361.jpg
    DSCN0361.jpg
    77.7 KB · Visningar: 86
  • DSCN0382.jpg
    DSCN0382.jpg
    106.2 KB · Visningar: 90

Aldrig sett något liknande tidigare.
Förmodligen är något skadat i kameran.
Börja med att formatera minneskortet i kameran. Fel på minneskort kan ge komiska effekter.
Så har du tur kan det vara det. Fast jag tvivlar.

Det ser ut som högdager och lågdager varning men det finns också mystiska gröna fläckar.
Nu skall ju inte det synas i en JPEG så det måste vara något annat.

Detta går aldrig att rädda. Detaljerna är borta för alltid.

Aldrig sett något liknande tidigare.
Förmodligen är något skadat i kameran.
Börja med att formatera minneskortet i kameran. Fel på minneskort kan ge komiska effekter.
Så har du tur kan det vara det. Fast jag tvivlar.

Det ser ut som högdager och lågdager varning men det finns också mystiska gröna fläckar.
Nu skall ju inte det synas i en JPEG så det måste vara något annat.

Detta går aldrig att rädda. Detaljerna är borta för alltid.

Jo, jag var rädd för det. Så det blir väl att pyssla i PS eller Gimp med varje bild...

Det konstiga är att det ju var fel på själva kameran (reparation 800kr), men jag trodde ändå att bilderna, som i la sig på minneskortet, skulle vara ok. Men då måste det ju också ha blivit något fel på minneskortet...

Jo, jag var rädd för det. Så det blir väl att pyssla i PS eller Gimp med varje bild...

Det konstiga är att det ju var fel på själva kameran (reparation 800kr), men jag trodde ändå att bilderna, som i la sig på minneskortet, skulle vara ok. Men då måste det ju också ha blivit något fel på minneskortet...

Får du samma problem efter reparationen? Eller fungerar nu kameran korrekt.

Minneskort ska väl tåla rätt mycket smällar? Sandisk korten ska väl i alla fall vara testade för det? Även andra kort borde ju vara hyfsat säkra för smällar. Eller är det bilder tagna efter smällen, det låter ju mer rimligt. Men bilder före smällen borde ju inte vara påverkade.

Minneskort ska väl tåla rätt mycket smällar? Sandisk korten ska väl i alla fall vara testade för det? Även andra kort borde ju vara hyfsat säkra för smällar. Eller är det bilder tagna efter smällen, det låter ju mer rimligt. Men bilder före smällen borde ju inte vara påverkade.

Precis som jag skrev tror jag inte på minneskortet. Det var nog någon mer vital komponent som gav upp-

Jag gillar "räddningsuppdrag" och bad Bengt om kopior på ett par bilder för att träna mina blygsamma Photoshopkunskaper. Tyvärr så var bilderna än mer skadade än jag trodde utifrån ovanstående bilder.

På nedanstående bild är det tydligt att kameran inte bara missat att beräkna färgerna från sensorn utan även helt tappat vissa pixlar. Att få ordning på allt det blir ett omfattande restaureringsarbete.

Men med Bengt tillåtelse visar jag även vad jag lyckades göra med en bild. Den krävde dock en hel del tid och är egentligen inte alls bra, utan kan på sin höjd platsa i familjealbumet som minne.

Kortfattat kan man säga att jag angrep bilden i steg där jag tog bort färgskadorna genom att separera ut dem med "color range" verktyget i PS, vilket t.ex. gjorde en markering av alla ställen där den rosa färgen fanns. Denna markering använde jag för att skapa mask.

Det här har jag gjort:
1. Ersatt fasaderna med den rosa färg som fanns på en husgavel
2. Klonat himlen från oskadade områden
3. Ersatt gräsmattan närmast med gräs/löv mönster från PS biblioteket
4. Selektiv kontrasthöjing av personer/detaljer
5. Reducerat färgprickarna i staty och träd

Bilagor

• DSCN0382.jpg
    DSCN0382.jpg
    121 KB · Visningar: 55
  • DSCN0382_repaired.jpg
    DSCN0382_repaired.jpg