ANNONS
Annons

Problem: Sunpak 4000 + Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBubbelgum

Medlem
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Köpte just ett Sunpak 4000AF och testade det på min 350d. Men jag får det inte att funka. Blixtens zoom synkar med gluggen och det går att bränna av en testblixt, men jag får inte blixten att slå när jag fotar. Jag har inte haft en extern blixt förut så jag kan tänka mig att det är rejält basicfel som JAG är orsak till. Tycker jag testat alla inställningar som jag kan komma på.

Någon som vet vad som ska göras?

Tack!
/Calle

Jeppe du har helt rätt.
Jag har just fått mail från Sunpaks kundtjänst.

350d och PZ4000 fungerar inte ihop.
Sunpak har visst bara en blixt som fungerar tillsammans med 350d coh den heter : PZ40X II

Tack för hjälpen!
=Calle=

Min kamrat har samma problem inför byte till digitalt.
Finns det inget sätt att "lura" kamera eller blixt då, eller är det bara ny blixt som gäller?

Jo

Man kan tejpa alla kontakterna utom mittkontakten och sedan köra blixten manuellt eller med blixtens eget "öga" som läser läser av när ljuset är tillräckligt. Jag kör min sunpak ringblixt så (manuellt) med 20D.

När du säger manuellt, menar du HELT manuellt då, dvs man får följa avståndstabeller mm? Eller bevaras ttl-funktionen?

Har du testat att tejpa olika kombinationer av kontakterna?

/Jonas

Ingen ttl

Helt manuellt kör jag. Ganska enkelt vid makrofoto. Bara att kolla skalan på blixten och ställa in ungefärlig bländare/effektläge. Ta en prov bild och efterjustera om det behövs. Annars har du ju blixtens egen automatik där blixten avläser ljuset med hjälp av det lilla ögat. Detta funkar dock dåligt vid sådant makrofoto som jag använder blixten till. Men det funkar säkerligen bra vid normal fotografering. Det funkade ju innan ttl-mätningen kom. har testat några olika kombos och detta var det som funkade på min blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar