Annons

Problem strömförsyning 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

druf

Medlem
Hej,

Skulle uppskatta lite hjälp med vad min 5d har för fel!

När jag sätter på kameran, blinkar top displayen ca var 3e sekund, utan att man kan operera kameran (fokusera, ta bilder, gå in i menuer etc.) När kameran har minneskort i så blinkar även den röda lampan vid hjulet med samma frekvens, också här utan att kameran kan användas.

Har såklart provat med flera olika batterier (nyladdade) med och utan BG, och med olika CF kort. Ingen skillnad. I korta perioder vaknar kameran till, för att sedan gå i dvala igen efter att den har startats om. Kameran kommunicerar inte med min 580 EXII.

Kameran fungerade fint för en vecka sedan, jag har aldrig upplevt liknande problem för. Kameran är ca 3 1/2 år gammal, jag är enda ägaren, den har för ca ett år sedan fått en mindre smäll, men har alltid fungerat perfekt.

Är det någon vänlig själ som har en idée vad det kan handla om? Har dålig koll på vad som gömmer sig ine i kameran, men det känns som om det är "glapp" någonstans i strömförsyningen.

Tror ni det är en service som gäller? Någon som upplevt liknande? Pris?

Tack på förhand,

Johan Drufva
 
Låter som om det enda är att skicka in den på reparation.
Jag har iaf inte hört något liknande symptom tidigare.
/L
 
Later som att kameran ar fuktskadad. Speciellt om den har natt det har stadiet gradvis. Precis samma symptom har en polare till mig upplevt efter att han tappade sin kamera i en back. Kameran funkade fint nasta dag, men sen blev den gradvis samre och till slut gick den inte att anvanda.
 
Hej,
Har ett liknande problem.
Nu har dock kameran fungerat i ca en månad.

Jag kan inte lita på kameran och frågan är om det är någon idé att skicka in den på reparation när den förmodligen kommer att fungera när dom testar den. Den kommer ju garanterat att komma tillbaka "som ett brev på posten"... bokstavligt. ;)

Jag köpte 2 st splirrans original batterier för att jag trodde att det var det som var problemet, men tyvärr så var det inte så lätt.

Har funderat på att köpa en 5D mark 2 ... Värdelöst med en kamera som inte går att lita på.

Jag har en video hemma som visar hur den betedde sig. Kan lägga upp den ikväll.

Hur som helst. Låter ju inte helt otroligt att det är fuktskada eftersom felet "glappar" ;)

Några fler idéer innan jag lägger en beställning på en (vattentätad) Mark 2?

/Johan
 
Förmodligen glapp eller kontaktproblem någonstans i elektroniken. Kan ju naturligtvis vara fuktrelaterat, men det låter långsökt.
Skulle även kunna vara någon av brytarna på minneskorts- eller batterilucka. Sitter det något skräp där?
 
Någon borde väl kunna ta sig an kameran? Det låter konstigt att dom helt skulle bortse från din beskrivning av kamerans symptom (särskilt eftersom felet är intermittent)... de har för det mesta diagnosverktyg som kopplas till kameran för att se att spänningsmatning är ok osv.
 
Hej och tack för era svar. Blir nog till att kontakta service ändå.

Jag lovade en liten film:
http://gallery.me.com/johanabelson#100064/EOS 5D Fel&bgcolor=black

Lägg märke till att batteri ikonen blinkar nere i vänstra hörnet(syns inte så bra på videon). Trots att batteriet är full-laddat.
Detta är alltså med ett helt nytt originalbatteri.
Kan också tillägga att jag - ända sedan jag köpte den - har haft batterigrepp, men felet inträffar alltså även utan greppet.
 
Hej och tack för era svar. Blir nog till att kontakta service ändå.

Jag lovade en liten film:
http://gallery.me.com/johanabelson#100064/EOS 5D Fel&bgcolor=black

Lägg märke till att batteri ikonen blinkar nere i vänstra hörnet(syns inte så bra på videon). Trots att batteriet är full-laddat.
Detta är alltså med ett helt nytt originalbatteri.
Kan också tillägga att jag - ända sedan jag köpte den - har haft batterigrepp, men felet inträffar alltså även utan greppet.

Jag hoppar på den här tråden väldigt sent då jag haft anledning att söka info om ett liknande problem. Har du fått någon ordning på kameran? Jag har haft problem med min toppdisplay på 5D, den slocknar och det går ej att trycka av, startar jag om funkar det men ibland blinkar den. Problemet uppstår nästan bara med ett speciellt objektiv, dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.