Annons

Problem Silverfast / skanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, jag gör så. Otroligt tacksam för hjälpen!

Det bör ju vara något problem med profilen. Om jag skapar en ny tiff i Elements och spar ner den med Argb så ser den korrekt ut i LR.
Det spelar däremot ingen roll om jag "tar bort" profilen eller lägger till en annan profil på befintlig scan, den ser lika fel ut i LR.
Är det någon av dessa profiler som är att föredra?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    29.5 KB · Visningar: 174
Jag har testat med olika profiler här, men det blir ändå mer eller mindre fel i lr.

Sist testade jag SFprofT(canoscan8800).icc - T borde stå för "transperacy" vilekt är det jag använder för dia-scan. För att inte röra ihop det onödigt mycket så blir alltså resultatet samma oavsett om jag skannar dia, vanliga bilder eller negativ...

Jag har testat med olika profiler här, men det blir ändå mer eller mindre fel i lr.

Sist testade jag SFprofT(canoscan8800).icc - T borde stå för "transperacy" vilekt är det jag använder för dia-scan. För att inte röra ihop det onödigt mycket så blir alltså resultatet samma oavsett om jag skannar dia, vanliga bilder eller negativ...

Om du väljer den profilen bör du konvertera bilden till en arbetsfärgrymd som t ex Adobe RGB innan exporten till Lightroom.

Stefan

Det var ju ett himla bra tag sedan jag försökte få rätt på detta, men nu har det löst sig!

Kanske ingen som undrar längre, men jag installerade nyligen om datorn med Windows 7 och vips så fungerade min färghantering klockrent. Fortfarande ingen aning om varför det inte fungerade innan, men det spelar ju mindre roll. Så nu kan man skanna i TIFF 48 bit utan att det ser för dj*vligt ut.

Kanske dags att plocka fram de gamla filmkamerorna igen då :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto