Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem på Dreamhack.

Produkter
(logga in för att koppla)
oki, som varandes något av en data nerd så är jag en av dom som befann sig på det så kallade "DreamHack". Ett Lan/Konvent för oss galna. Nu till probelemt, jag försökte fota en del där. Vilket i normala fall i en väl upplyst mäss hall inte borde vara några större problem. Tyvärr gäller inte det här.

När alla väl fått igång sina datorer så släcks lyset och tänds inte igen föräns det hela är över och det är dags att packa. Ne blir det på intet sätt mörkt för det, Skärmar och montrar lyser upp väl och man ser och kan röra sig utan problem.

Bilder från spektaklet finns på www.och.nu/dreamhack

En del är rätt ok, men en hel del är också ren skit, och det värsta ligger inte upplagt av förklarliga skäl. Av engefär 700 bilder blev 200-300 ok. Något lite in min smak.

Så vad jag behöver är lite tips på hur jag kan lyckas med det bättre till nästa gång, vilket är om ungefär 160 dagar, så jag har lite tid på mig.

Det som jag vart mest missnöjd med var dom foton jag försöte ta på scenen som fanns. Kanske borde jag uppgradera min utrsutning?

Det jag har nu är
Nikon D50
Af Nikkor 50mm 1.8
Sigma 18-50mm 3,5-5,6
Sigma 55-200mm 4-5,6
Nikkon SB-800

Alla tips är välkommna, Sen bör det väl tillägas att Mängedn sömn under dom dagar som man är där är något begränsad, själv fick jag in 7 timmar från lördag till tisdag, så att testa sig fram på plats måste göras första dagen, sen är det kört ;)

Nja.. bara för att ögat tycker det är ok ljus så betyder det inte att det är det. Ögat har en otrolig förmåga att anpassa sig och se i mörker.

Dina objektiv förutom ditt 50mm är helt klart för ljusdåliga i dessa miljöer, inget snack, men utan att göra dig utblottad så kan du bara komma ner 1-2 bländarsteg genom nya objektiv. Det du får göra är köra max bländare konstant, köra på högsta ISO, använda stativ för att minska rörelseoskärpan.

Jo ett stativ vore ju en klar föbättring, och det är något som är på gång. Gäller bara att få plats med det bland all annan utrustning när man plockar med ett halvt konotor i elektronik, inklussive en kontors stol ;)

Objektive inköp är något som övervägts men jag är inte riktigt hundra på vad som kan vara en lämplig uppgradering. Om man utgår från att jag inte vill lägga över 10K i så borde det väl ändå finnas ett eller annat alternativ?

Så vitt jag förstod höll han paraplyet och blixten i handen, alternativt satte blixten på en paraplymonteringsgrej och höll i den. Nåt sånt. En sån kostar 200 spänn, och sen en blixtskoförlängningssladdmojäng (50 spänn kanske) som du sätter fast på paraplymonteringsgrejen och sedan sätter blixten i. Tada, bärbart paraply utan stativ.

Angående objektiv så titta på Sigmas och Tamrons 2.8-zoomar, finfina till bra pris. De flesta iaf. Kolla recensioner när du klurat ut vilket typ av objektiv du vill ha/behöver.

Vad exakt är det som du är missnöjd med? Jag kollade igenom de lite snabbt och såg inte så många med rörelseoskärpa men du kanske har sorterat bort de redan:) Annars så är ju dina objektiv inte så ljusstarka så det finns ju stor risk för sånt i de miljöerna. Jag hade nog kört mest på 50:an och 18-55-zoomen i vidvinkelläget för att få ok slutartider. Det har ju med vilja brännvidder man själv gillar också, men 50:an är ju den enda som funkar när det är riktigt mörkt utan att få suddiga bilder. I alla fall om man vill använda naturligt ljus. Hur man använder blixten på ett bra sätt har jag mindre koll på så det kan nog nån annan få svara på.

Sen tycker jag många bilderna känns tagna lite hipp som happ. Om du tittar på bilderna andreas länkade till och jämför så tycker jag de har betydligt mer genomtänkta kompositioner och perspektiv och framför allt att de fångar nåt i uttrycket som gör bilden intressant.

Jag tycker också att flera av blixtbilderna är ganska så underexponerade

Fast den här gillade jag, men den kanske skulle tjäna på att beskäras och renodlas litegrann.
http://www.och.nu/dreamhack/webgallery/html/DSC_2736.htm

Jo dom värsta bilder är borttagna.

Och efter lite letande så finns det funderingar på om ine "Sigma Af 50-150/2,8 APO EX DC HSM" Skulle kunna vara något.

Hehe bilder är tagna lite sporadiskt, men det vill jag nog skylla på brist på sömn ;) Samt det hade sett bättre ut om jag lyckats med fler bilder i följd, hade get dom ett bättre samanhang.

Jo ny på det här med blixt mycket att lära. Men jag gillar också den bilden. Får ta och se om jag kan fixa lite med den.

Ola Rosenius skrev:
Jo dom värsta bilder är borttagna.

Och efter lite letande så finns det funderingar på om ine "Sigma Af 50-150/2,8 APO EX DC HSM" Skulle kunna vara något.

Inomhus? Nej. Helt fel brännvidd. Du ska ha ett 10-20 eller 17-50 objektiv för mingelfoto. Sätt en hjälm på huvudet, alltså industristandard med en paraply och blixt. Kabel från kameran upp till blixten. På ett vanligt uteställe hade detta inte fungerat, men på dreamhack och liknande tillställningar där påhittiga människor umgås kommer tekniska lösningar före estetiken.

Hjälm med paraply och blixt ovanpå? =) Nå jag skulle ju onekligen synas.

Jag får nog helt enkelt to och försöka hitta någon mer liknande tillställning och testa mer på för att se vad som passar. Nås sorts paraply lösning verkar dock vara att föredra.

När det kommer till objektiv så, blir jag bara mer förvirrad för var gång. Påbilder av typ publik antar jag att det fu föreslår är det som gäller? Sen kommer nästa del med det som händer på scen. Går jag för nära kommer jag "under" dom och det blir lätt skumma bilder. Scenen var 1.30 eller nåt sånt och publik ända till kanten på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar