Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem minneskort D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyxx

Aktiv medlem
Har köpt på mig en beg D80 och med den fick jag med ett 4GB Sandisk
Ultra II SDHC minnestkort och när jag skulle läsa det i kortläsaren till datorn så hittar inte PC och kortläsaren minnet. har två olika kortläsare och det är samma problem och så har jag en dator till med kortläsare inbygtt samma problem där har provat minnet i en Pocket PC lika där hittar inte kortet.

Kortet funkar i kameran och PC hittar kameran och kortet där kan man läsa, skriva, formatera kortet utanproblem.. köpte på mig ett nytt kort 8GB Sandisk Ultra II SDHC och det är samma sak med det kameran hittar det men ej PC:en

Jag har ett kort 1GB Sandisk Ultra II som jag har till min Pocket PC och det funkar i alla enheter utan problem och givetvis i kameran.

Jag vill inte ha en så pass dyr kortläsare som kameran utan vill läsa det i en separat kortläsare.

Fins det fler som har samma problem eller vet vad man ska göra åt det hela ?

Kameran har nyaste Firmware
 
oki... Köper en ny läsare på en gång : )

BIG THX

tänk vad lätt det ska vara... bara man vet.
 
Hej Mikael.

Jag har också en D80 och fick samma problem när jag köpte ett nytt 4GB kort. Min dator har också inbyggd kortläsare samt att jag har en extern läsare också. Kameran hittar kortet men inte datorn. Jag fick köpa en ny extern kortläsare som klarar de nya korten och nu är det inga problem.
Finns för ca 99:- på cyberphoto.

Mvh Peter
 
Det var det sista som jag tänkte på kortläsaren.. den har alltid funkat till de övriga korten..
 
Du menar att jag ska läsa kortet med hjälp av kameran som kortläsare. visst det funkar men det är en väldigt dyr kortläsare om det skulle hända något.. kör hellre på en separat kortläsare
 
dyr??? har aldrig haft problem med usb sladden, åtminstonde tankat ner 30000 bilder via den

hade den förut jämt men efter att jag skaffat olika kortformat skaffade jag en multikortläsare också och den är mer praktisk, det går fortare att tanka ner, inte behöva leta efter olika sladdar etc.
 
Tar längre tid att tanka via usb direkt från kameran, än att använda en kortläsare. Annars är det nog ingen skillnad...
 
Jag för över med USB sladden och tycker det är ganska smidigt. Nikon Transfer öppnas och sen klickar jag bara på knappen för starta överföringen. Man kan se kameran som en sorts kortläsare när det är dags att föra över.

Har en D300 och upplever inte överföringarna som sega på nåt sätt men och andra sidan vet jag inte hur snabba kortläsare och andra kameror brukar vara.
 
Det tar ungefär halva tiden för mig att föra över bilder via en billig kortläsare, jämfört med direkt USB-sladd från min D300. Knappast något att bråka om :).
 
Då verkar kortläsare vara snabbare ändå. Fast om man räknar bort pillandet med kort och allt så tar det kanske ungefär lika lång tid innan bilderna är i burken? :)
 
har inte upplevt någon tidsskillnad faktiskt men jag kan ju göra ett test, om jag hittar den där gamla sladden...

och jag kör både usb sladd och kortläsare via nikon transfer med omdöpning samt nikon d80 nef

får återkomma då jag fyllt på kortet

hm, då får man ju förstås räkna in, letande efter usb kabel samt letande efter kortläsare, eller nej det verkar ju tokigt, men kanske pillande med kort

en annan sak som jag tycker är bra med kortläsare är att jag kan fylla på batteriet samtidigt som jag tömmer kortet, vilket iofs innefattar en helt annan tidsrymd
 
kamera - usb = 39 sek
kortläsare - usb = 34 sek

gick ungefär 10 procent snabbare med kortläsare

via nikontransfer och omdöpning av filnamn
21 nef kort och nikon d80

dock gick det ej att läsa samma kort så det kan ha diffat lite eftersom jag fick ta en ny serie med 21 kort

ps. jag kom på en annan bra sak med kortläsare, nämligen det här gummi skyddet som sitter på kameran för usb sladden, det har en tendens att inte sitta åt ordentligt och efter ett tag kan det lossna helt, så det eländet slipper man ju
 
Kamera + blixten slår ner eller annat fel på datorn = minst 4000:- beroende på vilken kamera man har. Där av att jag inte vill använda mig av kameran som en kortläsare

Pilla ut kortet är ju det minsta besväret.. det måste ju bara gå fortare än att pilla i sladden i kameran : )
 
kamera - usb = 39 sek
kortläsare - usb = 34 sek

gick ungefär 10 procent snabbare med kortläsare

via nikontransfer och omdöpning av filnamn
21 nef kort och nikon d80

dock gick det ej att läsa samma kort så det kan ha diffat lite eftersom jag fick ta en ny serie med 21 kort

ps. jag kom på en annan bra sak med kortläsare, nämligen det här gummi skyddet som sitter på kameran för usb sladden, det har en tendens att inte sitta åt ordentligt och efter ett tag kan det lossna helt, så det eländet slipper man ju


Det var inte mycket snabbare med kortläsaren som jag förstår det. Gjordes testet på vanlig USB eller på USB 2.0, USB 3.0?

Har ingen erfarenhet vad det brukar vara för anslutning men tar förgivet att det är USB på kortläsarna :)
 
jo båda var usb. vet tyvärr ej om det är usb 1 el 2. min dator har båda men jag vet inte vilka uttag som är 1 resp 2. och jag hittar ingen info i enhetshanteraren heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.