** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem med Zenitar fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

perlind

Aktiv medlem
Jag fick nyss hem ett nytt fisheye till min Nikon FM2n. Till objektivet (Zenitar fisheye 16mm/2.8) finns en adapter, men problemet är att jag inte lyckas få adapterna att passa. I bruksanvisningen står att man ska rikta in adapterns röda prick mot objektivfattningens röda prick och därefter skruva tills den klickar i läge. Men objektivet har ingen röd prick! Och hur jag än vrider och vänder, klickar inte fanstyget!
Skruvar jag sedan dit adaptern ändå och tar en bild, hänger sig spegeln och allt blir svart.
Vad göra?

Låter som att spegeln slår i bakersta linselementet. Ta ett titt i produktbladet och kontroller att objektiv och adapter är kompatibla med ditt hus.

Jo, det verkar som om spegeln hakar i adaptern, men den är i alla fall märkt "Nikon". Antagligen behövs en ny adapter, för det går väl inte att fixa den jag har på något vis?

Om det är adaptern som spegel hakar i så kanske det finns en som passar bättre.
Har du otur så är det bakersta linsen som tar emot och flyttar du den längre fram så kommer du får problem att fokusera på långa avstånd.

En möjlig variant är att ta ut filmen, fäll upp spegeln med Bulb, montera gluggen. När du sedan stänger slutaren och fäller ned spegeln så håller du ett finger i slutare öppningen så att lamerllerna inte går igen, då har du en chans att studera vad spegeln tar i.

Obs: Detta kan skada slutaren och annan finmekanik, prova inte om du vill kunna använda kameran utan dyra reparation.

Nome Nescio skrev:
Om det är adaptern som spegel hakar i så kanske det finns en som passar bättre.
Har du otur så är det bakersta linsen som tar emot och flyttar du den längre fram så kommer du får problem att fokusera på långa avstånd.

En möjlig variant är att ta ut filmen, fäll upp spegeln med Bulb, montera gluggen. När du sedan stänger slutaren och fäller ned spegeln så håller du ett finger i slutare öppningen så att lamerllerna inte går igen, då har du en chans att studera vad spegeln tar i.

Obs: Detta kan skada slutaren och annan finmekanik, prova inte om du vill kunna använda kameran utan dyra reparation.

Oj! Det skulle jag inte rekommendera någon att göra. Det borde paja slutaren rätt ordentligt!

Nej, det låter riskabelt. Jag har kontaktat säljaren och får förhoppningsvis en ny adapter. Enligt tillverkaren finns det två adaptrar till Nikon-kameror, en för vidvinkel (och fisheye) och en för teleobjektiv, så det är möjligt att det blivit någon förväxling här. Jag väntar och ser och håller fingrarna borta från slutarlamellerna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar