Advertisement

Annons

Problem med Win 2000

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Hej !

Tänkte höra om någon annan råkat ut för detta:

Köpte idag en 7Hi och kameran verkar helt lysande - däremot har jag problem med att få den att dyka upp som disk under Win2000.

Det som händer är att ikonen för en "flyttbar disk" helt enkelt inte syns. Har startat om ett antal gånger och även kontrollerat att Win tycker enheten är OK.

Något tips ? (förutom att köpa en CF läsare vilket jag funderar på hur som helst...)

Win 2000 har lite problems med vissa enheter. Drivrutiner brukar vbara ett måste. Med XP däremot funkar det kalas (dock bara provat med min Coolpix 885)

Jag har 7i och använder Win2000. För mig fungerade allting enligt kamerans bruksanvisning. Ingen speciell drivrutin.

Har du USB igång mot andra enheter? Funkar USB överhuvudtaget i din dator?

Har också problem fast jag kör XP numer. Det som händer när jag försöker koppla upp kameran (eller CF-kortet via en CF-läsare) är är att jag får beked att datorn hittat min kamera, men sekunden efter så blir slärmen svart och datorn startas om. Vad kan detta bero på? Andra enheter som jag kopplat via USB-porten fungerar som de ska.

//anna

arleklint skrev:
Jag har 7i och använder Win2000. För mig fungerade allting enligt kamerans bruksanvisning. Ingen speciell drivrutin.

Har du USB igång mot andra enheter? Funkar USB överhuvudtaget i din dator?

Har testat med extern läsare via USB och den har samma problem. Det verkar vara så att datorn inte visar flyttbara enheter i "Den här Datorn" helt enkelt. Enheterna identifieras av systemet (syns i systemloggen och under "enheter") med namn etc. och Win anser att de fungerar korrekt. Jag löste det hela tillfälligt genom att använda min Canon S20 som kortläsare vilket i alla fall fungerar för JPEG filer. Det andra får jag ta med Dell...

Jag har använt USB för att ansluta min Canon S20 ,men den ansuts med en separat drivrutin (TWAIN), och även CD läsare utan några problem.

Funderar ev. på att testa en CF läsare för PCMCIA sloten istället.

Hej

Prova breezesys.com och deras downloader.

Den är kalrt användbar oavsett kamera eller extern läsare. Gratis är den också.

Roine

En lösing - i alla fall för mig..

Så har jag då hittat lösningen på _mina_ problem, nu fungerar både USB-läsare och PCMCIA. Har inte testat att ansluta kameran men eftersom jag tycker det var bökigt att koppla den till datorn kommer jag använda läsaren eller PCMCIA adaptern.

Skriver ner vad jag gjort i hoppom att det kan hjälpa till att lösa problem för någon annan. Givetvis gör var och en ändringar i sin dator på egen risk o.s.v...

Jag använder en bärbar Dell med Win2000 Pro

Det visade sig att ingen av prylarna fått en enhetsbokstav, något jag antar de borde fått automatiskt ?!? Så här fixade jag det.

1. Gå till kontrollpanelen

2. Gå till Administrationsverktyg

3. Öppna Datorhantering

4. Öppna Lagring

5. Klicka på Diskhantering

Nu finns alla enheterna där.

6. Högerklicka på en enhet och välj en ledig
enhetsbokstav.

Detta löste mina problem !!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar