Annons

Problem med View NX

Produkter
(logga in för att koppla)

zirkaloy

Aktiv medlem
Om man redigerar en RAW bild i View NX och sedan konverterar den till jpeg, så måste man spara den ändrade RAW bilden. Om jag sedan vill öppna den ändrade RAW bilden i Picture project så går inte det, jag får bara upp "exempelbilden".

Och jag har hört att man alltid ska kunna gå tillbaks till den ursprungliga RAW bilden om man vill Hur gör man det i View NX?

Någon som känner igen problemen?

För mig låter det som du virrar till det - varför skulle du vara tvungen att spara den redigerade råfilen i något annat än jpg eller tif?

Jag konverterar den redigerade RAW filen till jpeg, men jag får frågan om jag vill spara ändringarna i RAW filen när jag ska konvertera, och gör jag inte det, blir den konverterade RAW filen (jpeg bilden) oförändrad. Dvs vill jag få med ändringarna jag gjort på raw filen till jpeg bilden måste jag spara raw filen med dess ändringar också.

zirkaloy skrev:
Jag konverterar den redigerade RAW filen till jpeg, men jag får frågan om jag vill spara ändringarna i RAW filen när jag ska konvertera, och gör jag inte det, blir den konverterade RAW filen (jpeg bilden) oförändrad. Dvs vill jag få med ändringarna jag gjort på raw filen till jpeg bilden måste jag spara raw filen med dess ändringar också.
Det låter fortfarande förvirrat. Du måste göra något galet i klickandet av dialogrutor.
Den konverterade råfilen sparad i jpg kan inte bara huxflux ändras beroende på vad man gör med någon annan fil.

Nja det är ingen fil som ändras av sig självt, problemet är att jag kan inte öppna en redigerad RAW fil (det syns en liten pensel under bilden i View NX) i Picture Control. Om jag försöker hämta upp den från Picture control får jag meddelandet "fel på filen".

Det låter som om du ändra i RAW-filen, men sparar inte upp ändringarna i RAW-filen. När du den exporterar till JPG är det den ända filen du sparat.

Spara ändringarna i RAW-filen FÖRST, sen exporterar du till valfritt format.

Anders har rätt. Om man vill ändra i t.ex. vitbalans med snabbjustering så måste man spara raw-filens ändring innan man koverterar till jpeg. Sen är raw-filen kvar men sparad med de ändringar man gjorde. Hittar ingenstans där man kan behålla raw-filen som den var från början, i original. Förvirrande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar