Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med USB 3.0 CF-läsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för ett märkligt problem med en Hama CF-kortläsare för USB 3. Till att börja med var den kopplad via kabel och USB 3 hubb. En kontrollampa på läsaren lyste blått och det gick väldigt fort att föra över filer till datorn.

Hubben gick sönder varefter en ny hubb USB 3 inköptes från Kjell & Co. På denna fungerar samma kortläsare bara som USB 2 och kontrollampan lyser grönt samt filöverföringen blir långsam. Sätter jag däremot läsaren direkt i USB 3-kontakten på datorn så lyser det blått och filöverföringen går snabbt.

Fel på hubben var min tanke så denna byttes till en ny. Samma resultat. Nu har jag också provat med en USB 3 förlängningskabel hane/hona men det blir bara USB 2 vid överföring. Fortfarande blir det USB 3 om jag sätter läsaren direkt i datorn.

Enhetshanteraren i Windows 7 Ultimate 64 bit rapporterar inga fel. Det verkar som att läsaren inte gillar kablar numera, men det har fungerat med en tidigare USB 3 hubb och kabel.

Några tips om vad som kan vara fel?

Hubben hade egen strömförsörjning så det borde funka av den anledningen. Direkt kabel hona/hane skulle kunna vara en orsak, jag vet inte hur mycket ström moderkortet ger i USB 3-uttaget.

Just den kortläsaren är det. Med den förra hubben funkade den perfekt varje gång på USB 3 tills hubben la av. Likaså när jag sätter den direkt i datorn (fast det är en aning bökigt att kräla på golvet, under bordet, för att komma åt baksidan).

Just den kortläsaren är det. Med den förra hubben funkade den perfekt varje gång på USB 3 tills hubben la av. Likaså när jag sätter den direkt i datorn (fast det är en aning bökigt att kräla på golvet, under bordet, för att komma åt baksidan).

Jag får lite intrycket att antingen är den där läsaren rena skiten ELLER så är inte USB3 moget än?

(Sorry, jag vet att jag inte tillför nåt till din problemställning. )

Jag skulle rekommendera en Sandisk ImageMate USB 3.0. Den fungerar klockrent i min Windows 8 om man bortser från det fullständigt värdelösa "stativet" (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146958)

Har en sådan och om (när) jag hittar den har gömt sig i röran på eller under arbetsbordet skall jag limma fast den med dubbelhäftande tejp, en bedårande ide, för stället är dysfunktionellt och färg och form gör att den går ton i ton med div papper!

Något bra tipps på USB 3 hub med strömförsörjning?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar