Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med uppladdning via LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva GH

Aktiv medlem
Har köpt ny dator (MacBook Pro Retina) och ny extern hårddisk (LaCie Cloud Box). När jag laddar upp bilder direkt till LaCie går det lika snabbt som med äldre utrustning. Har testat flera vägar och allt funkar fint så länge jag inte blandar in Lightroom. Via Lightroom CC (vers 2015.3) går det enormt trögt. Häromdagen tog det över tre timmar att ladda upp 120 bilder. Något är alltså helgalet. Men vad? Någon som har en aning eller tips om vilka inställningar jag bör kolla? Letat på Adobe Creative Cloud, men nej ... Tack på förhand!
 
Har köpt ny dator (MacBook Pro Retina) och ny extern hårddisk (LaCie Cloud Box). När jag laddar upp bilder direkt till LaCie går det lika snabbt som med äldre utrustning. Har testat flera vägar och allt funkar fint så länge jag inte blandar in Lightroom. Via Lightroom CC (vers 2015.3) går det enormt trögt. Häromdagen tog det över tre timmar att ladda upp 120 bilder. Något är alltså helgalet. Men vad? Någon som har en aning eller tips om vilka inställningar jag bör kolla? Letat på Adobe Creative Cloud, men nej ... Tack på förhand!

Exportera ut från LR och flytta filerna till den externa disken direkt om det går fortare.

Hur ter sig andra program när de skall spara till din NAS? Hur lång tid tar det att flytta/kopiera 120bilder dit med Finder?
Hur ansluter du till din NAS?
 
Tack. Antar jag får göra så om problemet kvarstår, men det är frustrerande att inte få ordning på det. Ansluter trådlöst. Via Finder går det snabbt (på några minuter). Samma procedur från annan dator – inga problem.
 
Du kan prova och se om två/tre exporter samtidigt går fortare, dvs att du du markerar 1:a hälften av bilderna och exporterar och därefter exporterar ut de resterande 60 bilderna. Kan hända att det går fortare. (Eller 3x40bilder).
 
Vid import via LR, du hsr inte fått igång några justering av filerna vid import, som tar tid?

Jag kan bara se den förinställning "skärpa natur" som jag oftast använder … Får titta igen. Även om det går att hitta sätt att snabba upp, vill jag fatta problemet. Tycker ju att bättre grejer ska förbättra. Inte tvärtom...
 
Pratar vi inte export?

Och för att klargöra, vi pratar om att exportera bilder från LR till en mapp på din nätverksanslutna hårddisk? Och inte till någon molntjänst?
Och det sker via AFP/SMB?

Hur ter sig anslutningen om du tex väljer att importera bilder till LR från NAS:en?
 
Pratar vi inte export?

Och för att klargöra, vi pratar om att exportera bilder från LR till en mapp på din nätverksanslutna hårddisk? Och inte till någon molntjänst?
Och det sker via AFP/SMB?

Hur ter sig anslutningen om du tex väljer att importera bilder till LR från NAS:en?
Vi pratar import som jag tänker: När jag importerar bilder från mitt minneskort går det extremt långsamt om jag gör det via LR. Använder NAS:en för att spara på. Ingen molntjänst. Också import från NAS till LR går extremt långsamt.
 
Vi pratar import som jag tänker: När jag importerar bilder från mitt minneskort går det extremt långsamt om jag gör det via LR. Använder NAS:en för att spara på. Ingen molntjänst. Också import från NAS till LR går extremt långsamt.
Osäker på AFP/SMB. Använder AFP på jobbet, men hemma vet jag ärligt talat inte.
 
Var det enbart när du använder LR? Om du flyttar filer från MAC till hårddisken så går det bra? Formateringen av hårddisken är för MAC för MACanvänder ett annan formatering
 
Underliggande filsystem är irrelevant då det är en nätverksansluten disk.

Nu tappar ni mig. Men glad diskussionen pågår. Jag läste disken kan ha formateringsproblem – så för säkerhets skull har jag formaterat om den. Ska tillägga – om det kan hjälpa – att det inte är några problem att importera via LR till NAS när jag använder en likvärdig dator (min jobbdator).
 
Om den ligger via nätverket är det nog så, men om den är ansluten till Mac via USB så ska den ju vara formatad till Mac format och inte som oftast är standard för windows

Och nu är disken ifråga i en NAS som varken kan anslutas till Win eller Mac eftersom den inte har USB. Vad gäller USB-diskar så får man inte sämre prestanda med en NTFS-disk mot Mac – det går helt enkelt inte att skriva till disken utan extra drivrutiner.

Eva: om du har möjlighet att ansluta datorn till nätverket med sladd så prova det. Då kan man prova om det är det trådlösa som strular eller inte.
Lite så får man jobba, ändra på en sak och prova sig fram.

Och du väljer att spara till disken på nätverket, och inte till disken via någon molntjänst?
 
Och nu är disken ifråga i en NAS som varken kan anslutas till Win eller Mac eftersom den inte har USB. Vad gäller USB-diskar så får man inte sämre prestanda med en NTFS-disk mot Mac – det går helt enkelt inte att skriva till disken utan extra drivrutiner.

Eva: om du har möjlighet att ansluta datorn till nätverket med sladd så prova det. Då kan man prova om det är det trådlösa som strular eller inte.
Lite så får man jobba, ändra på en sak och prova sig fram.

Och du väljer att spara till disken på nätverket, och inte till disken via någon molntjänst?
Tack - får testa med sladd. Ingen molntjänst, nej. Ska försöka fortsätta jobba metodiskt – började så, men hoppades på ett enkelt svar när frustrationen blev för stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.