Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med uppladdning av framförallt sv/v bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått lite problem med framförallt några svartvita bilder jag nyligen har lagt ut här på sidan. Det uppstår märkliga "flammor" där en ljusskiftning sker i vissa mörkerbilder. Det blir som att skiftningen "hackas up". Det ser inte lika illa ut alls i IE som i Firefox. Nån som vet hur jag hanterar detta. jag föredrar FF framför IE.
Hoppas nån fattar vad jag menar och kan hjälpa mig.

Jag har fått lite problem med framförallt några svartvita bilder jag nyligen har lagt ut här på sidan. Det uppstår märkliga "flammor" där en ljusskiftning sker i vissa mörkerbilder. Det blir som att skiftningen "hackas up". Det ser inte lika illa ut alls i IE som i Firefox. Nån som vet hur jag hanterar detta. jag föredrar FF framför IE.
Hoppas nån fattar vad jag menar och kan hjälpa mig.

Du har väl komprimerat för hårt kanske? Lägg dig alltid precis under gränsen.

Exempel?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1931376.htm

jag är inte riktigt med på hur du menar. Men om så är fallet varför ser det bättre ut i Internet explorer än i Firefox och varför ser bilden bra ut i XPs bildvisning?

Nu har jag provat med IE8, IE8 x64, Firefox (default profilinställning), Chrome och Win Safari. Bilden i full storlek.

Trodde jag skulle få se någon bandning, eller kornighet/kantighet...men jag måste ha missförstått problemet eller så funkar det på mina datorer.

Kan du ladda upp en 100% crop här kanske?

Jag har gått igenom alla svartvita i galleriet du länkade till med senaste firefox med färghantering påslagen och det ser helt okej ut, dvs som det ska.

Lika i IE8

OK. alla stackare som har klurat fram och tillbaka och försökt sätta sig in i mitt problem för att hjälpa mig...Jag är ledsen. Faktum är att jag är en idiot! Jag har gjort allt som ni har sagt åt mig att göra...Sen kom jag ihåg att jag höll på att fippla fram och tillbaka med bildskärmens inställningar för ett tag sedan. Det visade sig vara så att jag hade ställt in färgkvalitet på 16 bitar....Jag ber fan om ursäkt för att jag tagit en massa tid för er.
Men tack för engagemanget!

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar