Annons

Problem med upplättningsblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

lindjoakim

Medlem
Poppade upp blixten då bakgrunden var alldeles för ljus i förhållande till ansiktet (porträttfoto) vilket resulterade i att hela bilden blev utfrätt. Har provat några gånger till men med samma resultat. Kan vara en nybörjarmiss då jag inte haft min K-5:a så länge men jag hade aldrig detta problem med min förra (Canon) kamera.
 
Dagsljus och stor bländaröppning? Isåfall kan du ju ha en situation där den inbyggda blixten tvingar kameran till en slutartid som är alltför lång för det omgivande ljuset.

Exempelbild? Slutartid, bländare, ISO?
 
Punktmätning

Det låter som huset avvägt efter flerfältmätning eller centrummätning, spotmätning av ansiktet ger förmodligen ett bättre resultat:) Räkna ev. med exponeringkompensering för att balansera effekten av blixten. K5 har en tendens att vara lite slirig ibland, när ljuset är starkt men blandat.
 
Tror som erro, att det var för ljust för dina inställningar på kameran. Den inbyggda blixten på de flesta kameror klarar bara av att synka ner till 1/200 sek. Behövde du t.ex. en slutartid på 1/1000 sek för att bakgrunden skulle bli korrekt exponerad ställer kameran ändå in sig på 1/200 sek och bilden blir överexponerad. I så fall får man sänka iso om det inte redan var på lägsta och/eller ställa in en mindre bländare tills man kommer ner till 1/200 sek eller längre.Ett enkelt sätt är annars de automatiska programlägena A eller P (kanske använde du dessa med canonkameran?). Det finns ju andra vägar runt problemet som gråfilter, extern blixt som har high speed läge eller en reflektorskärm som ofta fungerar utmärkt för dessa situationer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.