ANNONS
Annons

Problem med Trådlöst bredband i laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors på er, håller på att felsöka varför vår bärbara plödsligt inte vill kommunicera med nätet längre.
Det är en ca 4 år gammal IBM Thinkpad med XP installerat som köps loss från jobbet.
Datorn gicks igenom och uppdaterades av ett dataföretag innan leverans.
Rautern är en Netgear WN150, nätverkskortet heter Intel (R)Pro Wireless 2200 BG Network konektion.
Allt har fungerat nästan problemfritt i ca två månader men nu kommer den inte ut på nätet alls.
Om man via nätet går in på Rautern och tar bort krypteringen helt så fungerar det, men bara då.
Rådet fr Netgears support vara att uppdatera drivrutinen (vilket jag gjort), eller köpa nytt nätverkskort.
Är detta rimligt då det fungerat i två månader med denna rauter ??
Går det att byta själv ?
Jag har aldrig pysslat med en bärbar så det känns lite osäkert.
Firman som sålt den är beredda att titta på den, problemet är bara att de finns i Göteborg och jag i Sthlm så en lokal lösning är att föredra.
Finns et något mer jag kan prova ? Tacksam för alla tips.
// Mats W

Några frågor.

Vilken kryptering har Du provat med?
Fungerar det smärtfritt om Du ansluter med kabel?
Fungerar det om Du stänger av brandväggen?

/Peter

Fungerar det med ngn annan dator, ansluten via wireless?
Eller med ngn annan dator ansluten via kabel?
...etc

Dvs: Prova med olika konfig till dess du vet mer specifikt vad det är som inte fungerar.

Ett tips innan du börjar mecka för mycket är att dra ur strömsladden till routern. Vänta sedan en minut eller så och stoppa tillbaka den. Vänta 2-3 minuter innan du försöker ansluta igen.

Om det inte fungerar måste du börja kolla exakt vilka inställningar du gjort i routern, vad gäller krypteringen. Tyvärr kan olika tillverkare döpa samma sak med olika namn, så även om du tycker att två alternativ är helt olika kan det vara värt besväret att testa kombinationen.

Hej på er alla, tack för många svar.
Det fungerar fint då kabel ansluts.
Har provat att starta om rautern.
PS är inte installerat.
Gått igenom inställningar/ kryptering med Netgear support.
...Nada...
I morgon skickar jag den till leverantören.
Jag ger upp.
Tack än en gång för ert engagemang.
Återkommer med rapport senare.
Mvh
Mats W

Två frågor till: kan du få någon annan dator att ansluta till samma router? Och kan din dator ansluta till något annat trådlöst nätverk?

De två övriga datoerna i huset ansluter via kabel utan problem.
Datorn hittar andra nätverk men de är krypterade.
Dotterns PS3 ansluter trådlöst utan problem.
Mvh

Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar