Annons

Problem med Tamron VC

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag nu anser att ett objektiv INTE får ha den här skak-egenheten, då det stör fotograferandet, har jag skickat tillbaka objektivet som DOA. Jag kommer att återkomma i tråden och meddela vad jag får för svar på om det är fel eller inte.

OM objektivet anses defekt, då kommer jag naturligtvis att ta emot ett nytt som inte har den här jordbävningseffekten, som mitt måndagsex hade.

OM INTE så kommer jag att handla ett likadant Tamron utan VC, som jag desvärre sålde precis med förhoppning att det nya skulle vara bättre och vara en ersättning för det gamla ditot.

Jo, jag måste säga att Tamron 17-50 utan VC är ett kanon objektiv för pengarna. Inte i klass med de dyra Nikongluggarna, men väl värt varenda krona för familjefotografen.

Vi får inte glömma att objektiv är individer. Ett objektiv behöver inte vara det andra likt i oljud, skärpa och VC. Vissa exemplar är rena fynden, andra rena måndagsex.
/Roger

Vet inte vad du menar med jordbävningseffekt, men efter att ha testat med mitt objektiv nu när jag kom hem så har du nog fått ett måndags ex.

Vid "halvtryck" skakar bilden i sökaren till innan VC har aktiverats fullt ut. Men knappast något jag skulle kalla jordbävning, eller ens störande.
Efter att avtryckaren släppts och VC avaktiveras är skakningen nästan helt obefintlig.
Detta för min lins naturligtvis.

(Vet inte vad jag fick svensk manual ifrån, då jag naturligtvis bara har engelsk mfl utrikiska. Men när jag läser den och ser hur mitt objektiv beter sig så tolkar jag det som om den lilla skakningen är det som kallas blur i manualen)

Det låter som om att det "låsta" läget inte är riktigt centrerat. En liten förflyttning mellan arbetande/låst läge finns det i i stort sett alla VR/IS-objektiv, men detta låter lite mycket.

Det låter som om att det "låsta" läget inte är riktigt centrerat. En liten förflyttning mellan arbetande/låst läge finns det i i stort sett alla VR/IS-objektiv, men detta låter lite mycket.

Just så upplever jag skaket. Men på mitt objektiv är det som sagt minimalt. Men då har jag inget att jämföra med heller förstås.

Vet inte vad du menar med jordbävningseffekt, men efter att ha testat med mitt objektiv nu när jag kom hem så har du nog fått ett måndags ex.

Vid "halvtryck" skakar bilden i sökaren till innan VC har aktiverats fullt ut. Men knappast något jag skulle kalla jordbävning, eller ens störande.
Efter att avtryckaren släppts och VC avaktiveras är skakningen nästan helt obefintlig.
Detta för min lins naturligtvis.

(Vet inte vad jag fick svensk manual ifrån, då jag naturligtvis bara har engelsk mfl utrikiska. Men när jag läser den och ser hur mitt objektiv beter sig så tolkar jag det som om den lilla skakningen är det som kallas blur i manualen)

Precis så skulle jag vilja att det fungerade och då är det liksom inget att bråka om. Det gäller att veta när man ska acceptera en feature och när man ska stämma i bäcken...
Jag har svårt att tro att ni har exemplar som jag råkat ut för. Ska tilläggas att jag inte var nöjd med skärpan heller. (Använder alltid RAW-filer.) Därför misstänkte jag att något var fel ihopskruvat etc.
/Roger

Detta objektiv hamnar under begreppet Dinky Toys för mig om Cyberphoto inte kan få tag i ett annat exemplar som fungerar åt mig.

Det verkar som om trådskaparen bestämt sig att detta objektiv är kasst oavsett vad manualen (läs först, gnäll sedan är väl mitt råd) eller någon här säger. Förstår inte riktigt poängen med tråden.

I övrigt håller jag med 'heeke' i det han skriver...

Det verkar som om trådskaparen bestämt sig att detta objektiv är kasst oavsett vad manualen (läs först, gnäll sedan är väl mitt råd) eller någon här säger. Förstår inte riktigt poängen med tråden.

I övrigt håller jag med 'heeke' i det han skriver...

Du kanske ska läsa hela tråden för att förstå. I alla fall första inlägget.

Varför den skapades? Jo, jag har ägt en hel del olika objektiv under några få år. Testat och tom bytt hela utrustningen från Canon till Nikon för just att Nikon ger enl mitt tycke bättre bilder.

Inga objektitv med bildstabilisering har betett sig så här. Iofs har jag haft L-objektiv och Nikons dyrare varianter. Det som varit billigast är nog Canons 17-55 med IS. Inga av dessa har ens skakat, eller haft något lustigt för sig. Ett Canon 300/4 L IS hade lite högt motorljud, men det var allt.

Därför skapade jag tråden för att se om någon råkat ut för just dessa skakningar jag hade i objektivet jag köpte, eftersom det verkar helt främmande att det ska bete sig så här.

Inga polare jag känner som fotar har ens påtalat detta trots att några av dem kör med Sigmas och Tamrons produkter.

Därför bjöd jag in folk att tala om för mig om det var någon som haft sådana problem. Ren nyfikenhet alltså.

Påhopp för att verka rolig undanbedes.

Jag tar för troligt att ingen av er skulle godkänna ett objektiv som är defekt vid leverans. Manualen säger inget om dessa sidohopp jag hade i sökaren. RTFM, så ser ni att där står BLUR. Inte något annat.
Viss skillnad om jag får säga det själv.
Detta var heeke och jag överens om.

Påstå inte att ni läser manualen INNAN ett köp. Möjligen all annan info ni hittar på möjliga siter som ex. Fotosidan eller http://dpreview.com eftersom ni då är nyfikna på vad andra har för åsikter.

The_SuedeII hade en förklaring om att det troligen handlar om att centreringen hamnat fel, och det är nog ett troligt fel som jag köper rakt av.
/Roger

Senast ändrad:
Jahå, då fick jag besked av Cyberphoto.
Deras D80 betedde sig likadant på ett testobjektiv och det jag skickade i retur. De nämner, på min fråga om skakningar, att de inte kunde få till den skakning jag fick med min D300.
Tyder detta på att något är fel, eller olika inställt i mitt hus?
Börjar tvivla.

Jag har nu använt ångerrätten och kommer att inhandla ett Tamron Di-II som jag tidigare var supernöjd med. Synd att mitt hus och detta VR-objektiv inte rockade ihop.

Kan även vara så att jag är för pedant och eftersom jag bara kört med dyr utrustning tidigare, inte har något billigt att jämföra mot.
I vart fall tror jag att olika individer av hus och objektiv inte alltid fungerar så bra ihop.

När jag kommer till en mässa nästa gång, ska jag testa objektivet igen... var så säkra. Objektivet är annars en önskedröm som tyvärr gick i kras för min del.
/Roger

Kan även vara så att jag är för pedant och eftersom jag bara kört med dyr utrustning tidigare, inte har något billigt att jämföra mot.
Jag tror nog att du har hittat problemet där.

Sen kan man undra hur du resonerar när du säger "en önskedröm gick i kras" pga ett, i dina ögon, problem som inte påverkar exponeringen.
Det är ju inte så att du har någora alternativ vad det gäller en normalzoom med konstant bländare och vibrationsreducering.

Jag tror nog att du har hittat problemet där.

Sen kan man undra hur du resonerar när du säger "en önskedröm gick i kras" pga ett, i dina ögon, problem som inte påverkar exponeringen.
Det är ju inte så att du har någora alternativ vad det gäller en normalzoom med konstant bländare och vibrationsreducering.

Stativ är lösningen på avsaknad VR. Har alltid varit så tidigare.

Önskerdrömmen gick i kras då det inte är ett alternativ med en VR som hoppar ordentligt när den sitter på min kamera. Något lustigt är det så jag tror INTE det är min pedanthet. Kommer att testa när jag är på mässa nästa gång i vår.

Vad jag vet hade Tamron problem med 17-50 tidigare då skärpan var olika på olika objektiv. (Kvalitetsproblem.) Med Di-II löste det sig dock och kvaliteten höjdes till skyarna vilket jag kan stryka under.
Bättre glugg i skärpa förutom originalen finns nog inte i den prisklassen...
/Roger

En annan sak som hänt med mitt 17-50 VC med mitt D300s är att när jag stänger av kameran står objektivet (tror jag) och klickar med jämna intervaller. Det har hänt 3 ggr på 1 v. Märkligt. Startar jag kameran och stänger av igen så sluter klickljudet.

Vad kan det vara?

En annan sak som hänt med mitt 17-50 VC med mitt D300s är att när jag stänger av kameran står objektivet (tror jag) och klickar med jämna intervaller. Det har hänt 3 ggr på 1 v. Märkligt. Startar jag kameran och stänger av igen så sluter klickljudet.

Vad kan det vara?

Enklast kollar du med serviceverkstaden för Tamron. De borde ha koll på detta. I alla fall om fler rapporterat in samma sak.

Kameraservice Kungsör
Kungsgatan 30
736 32 Kungsör
Box 135
736 23 Kungsör
Tel: 0227-12740
Fax: 0227-10819

E-post: [email protected]
Webbsida: www.kameraservice.se

Vad kan det vara?

Har du stängt av kameran innan VC hunnit stängas av?
Gör man det så låses inte VC-linsen fast och det kan "skramla" om objektivet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar