Annons

Problem med Tamron VC

Produkter
(logga in för att koppla)

J-ett

Aktiv medlem
Jag handlade precis ett nytt Tamron 17-50... VC... och har problem med detta. Bildstabiliseringen hoppar till precis när jag tryckt på avtryckaren. Bilden tar alltså ett skutt i sökaren. Superirriterande...

Köpte objektivet på Cyberphoto, och fick det i torsdags. Använde supporten nu i helgen, men där är såklart stängt. Gjorde i vart fall en DOA för att få ett nytt objektiv som jag hoppas är helt.

Min fråga är om fler råkat på samma problem med Tamrons bildstabilisering, eller andra objektivs VC/IS/VR etc. ???
OCH i så fall, vad gjordes åt saken från säljande företag?
/Roger
 
Jag handlade precis ett nytt Tamron 17-50... VC... och har problem med detta. Bildstabiliseringen hoppar till precis när jag tryckt på avtryckaren. Bilden tar alltså ett skutt i sökaren. Superirriterande...

Köpte objektivet på Cyberphoto, och fick det i torsdags. Använde supporten nu i helgen, men där är såklart stängt. Gjorde i vart fall en DOA för att få ett nytt objektiv som jag hoppas är helt.

Min fråga är om fler råkat på samma problem med Tamrons bildstabilisering, eller andra objektivs VC/IS/VR etc. ???
OCH i så fall, vad gjordes åt saken från säljande företag?
/Roger

Flera som har nämnt detta och det är nog så den fungerar helt enkelt!
Vibration Compensation (VC): The Vibration Compensation (VC) is the most interesting point that I would like to see how excellent it is. I tried several slow speed shots and I still got good images. You can see from the sample shot below that I am able to hand held and a take photo at 50 mm with shutter speed of ¼ sec and I still got a nice photo. It is almost impossible for me to hand held and take good quality photos with ¼ sec shutter speed. When VC is on, you will see a little bit shaking, similar to Image Stabilizer (IS) of Canon, in your view finder while focusing and taking photos so please do not panic because VC is working.
 
Flera som har nämnt detta och det är nog så den fungerar helt enkelt!
Vibration Compensation (VC): The Vibration Compensation (VC) is the most interesting point that I would like to see how excellent it is. I tried several slow speed shots and I still got good images. You can see from the sample shot below that I am able to hand held and a take photo at 50 mm with shutter speed of ¼ sec and I still got a nice photo. It is almost impossible for me to hand held and take good quality photos with ¼ sec shutter speed. When VC is on, you will see a little bit shaking, similar to Image Stabilizer (IS) of Canon, in your view finder while focusing and taking photos so please do not panic because VC is working.

Nja, inte direkt så, utan precis efter avtrycket. INTE innan. Tro mig, jag har använt dyra L objektiv och använder Nikons 70-200/2,8 VR utan dessa problem. Tamron har i så fall fått ut skit på marknaden om det ska vara så här.
/Roger
 
well, måste medge jag är också är nyfiken på hur det ska vara.
Är sugen på objektivet själv en din kommentar är ju en smula oroande om det nu inte är samma fenomen.
Hur är den annars?
 
well, måste medge jag är också är nyfiken på hur det ska vara.
Är sugen på objektivet själv en din kommentar är ju en smula oroande om det nu inte är samma fenomen.
Hur är den annars?

VC påslagen och bilden tas. När spegeln är på plats igen hoppar bilden upp och sidledes, rejält. Man förstår att det har med VC att göra då man stänger av och objektivet fungerar som det ska.

Utan VC påslagen är den i stort sett lika som tidigare version av Tamron 17-50. Jag hitatr inga olikheter, men har inte heller hunnit kolla alla defekter.

Just som vardagsobjektiv skulle detta med VC vara bättre i mörka förhållanden. Det var därför jag köpte det. Hade väntat i mer än ett år på det och nu blev besvikelsen lite för mycket helt enkelt.
Dock var tanken att kunna ta bilder på tex. i städer nattetid och annars även på fester etc, utan blixt. Med min D300 hade detta varit fullt möjligt då man har möjlighet att plåta upp till ISO 1000 utan synligt brus. Med stabilisator hade man kunnat gå ner i tid för att få fina bilder utan problem med skakningsoskärpa, även nattetid.

Så, jag har egentligen inget svar på hur det är då jag valt att lägga tillbaka objektivet i lådan för retur.

Kanske någon annan vet mer då det är fem till här på Fotosidan som äger ett?
 
Har haft mitt objektiv i två veckor. Det du beskriver uppelver jag när kameran sätter autofokus, när jag sedan tar bilden uppträder kameran och objektiv som vanligt.

Det är nog helt enkelt så VC fungerar på Tamronobjektivet.

Har dock en annan fråga som kanske någon mer rutinerad räv kan svara på. Har svårt att foto tex mina barn i rörelse med min D300s och 17-50/2,8 VC, skärpan blir inte vad jag önskar. Ljuset ute är bra, anv mig av slutartider runt 1/125-1/250. Vad anv ni för inställningar? Fokusval? C el S? Om jag anväder Continues fokus tycker jag det tar lång tid innan den fokuser om med automatik. Tips tack.
 
Senast ändrad:
Det är väl inte så svårt att testa om VC:n gör sitt jobb eller inte, Stäng av VC och testa hur kort slutartid du kan handhålla och slå på VC:n och testa nu hur lång tid du kan handhålla, blir det längre tid? Om inte är antagligen objektivet defekt och om du kan så fungerar det. Om sedan bilder hoppar lite efter att bilden är tagen är väl kanske lite irriterande men inte något större problem i praktiken, låter det som i alla fall på din beskrivning.
 
Har haft mitt objektiv i två veckor. Det du beskriver uppelver jag när kameran sätter autofokus, när jag sedan tar bilden uppträder kameran och objektiv som vanligt.

Det är nog helt enkelt så VC fungerar på Tamronobjektivet.

Har dock en annan fråga som kanske någon mer rutinerad räv kan svara på. Har svårt att foto tex mina barn i rörelse med min D300s och 17-50/2,8 VC, skärpan blir inte vad jag önskar. Ljuset ute är bra, anv mig av slutartider runt 1/125-1/250. Vad anv ni för inställningar? Fokusval? C el S? Om jag anväder Continues fokus tycker jag det tar lång tid innan den fokuser om med automatik. Tips tack.

Hur ska Focus Trading och Tamron veta om att det finns ett problem med bildstabiliseringen om folk inte skickar tillbaka skiten när det inte fungerar? Själv godtar jag aldrig något som är defekt. Aldrig.

Lägger man 5 papp på ett objektiv ska det fungera. Har de satt i en VR/VC och inte lyckats få till det, då ska de få veta det oxå.

Vem vill köpa ett objektiv som har de här egenskaperna i andra hand?
Inte jag i alla fall.

Alla andra märken med VR/IS, dyra som billiga gluggar fungerar klanderfritt. I alla fall alla de Nikon- och Canonobjektiv jag ägt.

Dessutom finns det idag en uppsjö av kompaktkameror med bildstabilisator där detta aldrig uppkommer.

Till din fråga Totto, använder du tidsautomatiken? Vid lågt ISO använder kameran lågt bländartal och då kan dina bilder bli suddiga för att du har kort skärpedjup.
Testa med en mindre bländare 7 eller 10 och ställ upp ISO till 1000 om det är mörkt där du ska fota. Då du inte använder blixt alltså.
(På en D300 eller D300s kan du skruva upp iso till 1000 utan att du får gryniga bilder.)
Testa och kolla ljusmätaren i kameran.
Den ska såklart stå i mitten av skalan för rätt exponering.

Tiden kan du labba med men en tumregel är att kör du med ett 100mm objektiv ska du ha minst 1/100s för att det ska bli skarpt utan VR.
(50mm objektiv kräver då alltså 1/50s.) Men det här hade nog alla koll på...

/Roger
 
Senast ändrad:
Hur ska Focus Trading och Tamron veta om att det finns ett problem med bildstabiliseringen om folk inte skickar tillbaka skiten när det inte fungerar? Själv godtar jag aldrig något som är defekt. Aldrig.

Lägger man 5 papp på ett objektiv ska det fungera. Har de satt i en VR/VC och inte lyckats få till det, då ska de få veta det oxå.

Vem vill köpa ett objektiv som har de här egenskaperna i andra hand?
Inte jag i alla fall.

Alla andra märken med VR/IS, dyra som billiga gluggar fungerar klanderfritt. I alla fall alla de Nikon- och Canonobjektiv jag ägt.

Dessutom finns det idag en uppsjö av kompaktkameror med bildstabilisator där detta aldrig uppkommer.

Till din fråga Totto, använder du tidsautomatiken? Vid lågt ISO använder kameran lågt bländartal och då kan dina bilder bli suddiga för att du har kort skärpedjup.
Testa med en mindre bländare 7 eller 10 och ställ upp ISO till 1000 om det är mörkt där du ska fota. Då du inte använder blixt alltså.
(På en D300 eller D300s kan du skruva upp iso till 1000 utan att du får gryniga bilder.)
Testa och kolla ljusmätaren i kameran.
Den ska såklart stå i mitten av skalan för rätt exponering.

Tiden kan du labba med men en tumregel är att kör du med ett 100mm objektiv ska du ha minst 1/100s för att det ska bli skarpt utan VR.
(50mm objektiv kräver då alltså 1/50s.) Men det här hade nog alla koll på...

/Roger


Tja...objektiv SKA fungera oavsett pris...

Varför säger du att ditt inte fungerar??? Du säger ju att den skakning du ser i bilden kommer EFTER exponeringen, då kan den väl inte göra nån som helst skada?
Verkar vara VC-linspaketet som återställer sej, och att det uppenbart tar något ögonblick.

Som sputt sa: testa VCns funktion gör du genom ta bilder med lång tid med av-/påslagen VC.Blir det som det ska på bilderna då är det väl utrett(?)

Om (OM) det är så Tamrons VC fungerar så är det så, inget fel bara annorlunda.
Focus Trading vet hur som helst rimligen hur det ska vara, annars får dom väl kolla med Tamron, DOM vet till 100% hur deras VC ska uppföra sej.
Visar det sej detta "efter exponeringen-skak" ÄR ett fel har du ju garanti, inget mer med det, eller?
 
Tja...objektiv SKA fungera oavsett pris...

Varför säger du att ditt inte fungerar??? Du säger ju att den skakning du ser i bilden kommer EFTER exponeringen, då kan den väl inte göra nån som helst skada?
Verkar vara VC-linspaketet som återställer sej, och att det uppenbart tar något ögonblick.

Som sputt sa: testa VCns funktion gör du genom ta bilder med lång tid med av-/påslagen VC.Blir det som det ska på bilderna då är det väl utrett(?)

Om (OM) det är så Tamrons VC fungerar så är det så, inget fel bara annorlunda.
Focus Trading vet hur som helst rimligen hur det ska vara, annars får dom väl kolla med Tamron, DOM vet till 100% hur deras VC ska uppföra sej.
Visar det sej detta "efter exponeringen-skak" ÄR ett fel har du ju garanti, inget mer med det, eller?

Mats, du skrev det själv. ETT OBJEKTIV SKA FUNGERA OAVSETT PRIS.
Du har nu svarat flera personer i ditt inlägg till mig...

Min optik fungerar klanderfritt med VC avslagen, men det är just för att det finns VC som jag köpte detta tamron.

Någon har en skakning innan bilden tas, jag har ett hopp sidled och upp i ungefär 1/10-1/20 sek när stabilisatorn släpper.

Ponera att du köper en ny bil. Bilen har en egenhet att den inte går rent. Bilden hackar till på 3500 varv vid gaspådrag. Hur irriterande hade det inte varit? Vem vill ha en sådan egenskap på en bil?

Likadant är det med objektiv. Vem ska jag lura när jag säljer objektivet någon gång i framtiden? Ska jag då säga att det är fullt fungerande? Jag tror nog att jag skulle få en ovän för livet i så fall.

Som tur är har man två alternativ vid köp.
1.) DOA, dvs fungerar inte som det ska, och återlämna mot ett nytt i förhoppning att det ska fungera.
2.) 10 dagars ångerrätt.

Jag handlar hellre ett annat objektiv utan egenheter och då begagnat.
Hade ett Tamron 17-55 som jag sålde och därför känns det extra jobbigt att det nya inte håller måttet. Dessutom är jag nu utan std optik.
/Roger
 
Mats, du skrev det själv. ETT OBJEKTIV SKA FUNGERA OAVSETT PRIS.
Du har nu svarat flera personer i ditt inlägg till mig...

Min optik fungerar klanderfritt med VC avslagen, men det är just för att det finns VC som jag köpte detta tamron.

Någon har en skakning innan bilden tas, jag har ett hopp sidled och upp i ungefär 1/10-1/20 sek när stabilisatorn släpper.

Ponera att du köper en ny bil. Bilen har en egenhet att den inte går rent. Bilden hackar till på 3500 varv vid gaspådrag. Hur irriterande hade det inte varit? Vem vill ha en sådan egenskap på en bil?

Likadant är det med objektiv. Vem ska jag lura när jag säljer objektivet någon gång i framtiden? Ska jag då säga att det är fullt fungerande? Jag tror nog att jag skulle få en ovän för livet i så fall.

Som tur är har man två alternativ vid köp.
1.) DOA, dvs fungerar inte som det ska, och återlämna mot ett nytt i förhoppning att det ska fungera.
2.) 10 dagars ångerrätt.

Jag handlar hellre ett annat objektiv utan egenheter och då begagnat.
Hade ett Tamron 17-55 som jag sålde och därför känns det extra jobbigt att det nya inte håller måttet. Dessutom är jag nu utan std optik.
/Roger


Jag avsåg inte att vara ovänlig, och missade att någon annan haft annat problem med denna gluggen...

En bil som hackar, ja det ska den ju inte göra.Solklart.

Är detta "fenomen" en defekt = garanti = utbyte eller om du så vill, retur.

Är det normalt men irriterande? Ja, retur blir det givetvis om det är så DU känner.

Att sälja en pryl beggad, vilken fungerar *enligt fabrikantens norm* är abslut inte att lura någon.

Om detta är norm eller inte är som det verkar inte avklarat (av det jag hittils läst i tråden, kanske missat nåt mer)

Om det visar sej vara över rimligt tolererbar variation i produktion/produktionskontroll är det ju inte så vidare värst för denna gluggs rykte.
 
Har du testat snabb serietagning med objektivet?

Det jag funderade på är om skakningen efter exponeringen skulle påverka nästa bild i serien?
 
Har du testat snabb serietagning med objektivet?

Det jag funderade på är om skakningen efter exponeringen skulle påverka nästa bild i serien?

Hmmm... Nästa bild flyttar inte sökarbilden.
Då är det motorn till VC som går ur viloläget, starten av motorn, som är boven. Lustigt att Tamron inte löst detta på ett smidigare sätt. Alla andra har lyckats bättre liksom...
/Roger
 
Gjorde ett litet test igår kväll hemma i köket.

Stod på ca 2m från en glasflaska med etikett. Körde 1/40, f2,8, brännvidd 50mm, med och utan VC. Resultatet visade stor skillnad vid 100%. VC´n gör jobbet. Jag bryr mig inte om att bilden hoppar till nån bråkdel av en sek. Lägger upp res senare. Tog även en serie med 3 bilder utan att bilden hoppade.
 
Jag vill inte vara oförskämd i mitt första inlägg, men KAN det vara ett fall av RTFM? (Read The F****** Manual)

Det tar knappt 1 sekund för VC-funktionen att aktiveras när man trycker avtryckaren halvvägs för fokus.
Vid aktiveringen "hoppar" bilden mycket riktigt till.
Det samma händer några sekunder efter att man släppt avtryckaren och VC-funktionen avaktiveras.

Om man försöker ta en bild och inte väntar på att VC-funktionen ska aktiveras så kan säkert "hoppet" ske precis under exponeringen.

Jag är för övrigt mycket nöjd med min glugg.
En liten recension finns på nikonforum.se
http://nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=12935

/Henrik
 
Jag vill inte vara oförskämd i mitt första inlägg, men KAN det vara ett fall av RTFM? (Read The F****** Manual)

Det tar knappt 1 sekund för VC-funktionen att aktiveras när man trycker avtryckaren halvvägs för fokus.
Vid aktiveringen "hoppar" bilden mycket riktigt till.
Det samma händer några sekunder efter att man släppt avtryckaren och VC-funktionen avaktiveras.

Om man försöker ta en bild och inte väntar på att VC-funktionen ska aktiveras så kan säkert "hoppet" ske precis under exponeringen.

Jag är för övrigt mycket nöjd med min glugg.
En liten recension finns på nikonforum.se
http://nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=12935

/Henrik

Nja, RTFM existerar inte då jag ALDRIG läser en manual före jag testat prylen. Spelar ingen roll vad det är.
Menar du på fullt allvar att det står att det ska hoppa som f..n i sökaren både före och efter jag tryckt på avtryckaren?

Står det ens att VC-motorn ska göra så bilden hoppar i sökaren?

Tror inte det gör det, för då har nog alla blivit lurade eftersom denna information saknas på försäljningställen av optiken.

Detta objektiv hamnar under begreppet Dinky Toys för mig om Cyberphoto inte kan få tag i ett annat exemplar som fungerar åt mig.

Mitt ex hoppar hur mycket som helst efter och skakar till lite innan bilden tas. Detta måste vara ett mådagsexemplar och inget annat...

Nikons 70-200/2,8 VR har inte dessa egenskaper ej heller andra objektiv med VR/IS jag använt. Jag betraktar detta som en dålig lösning för Tamrons del. Jag tycker det är störande när jag ska koncentrera mig på jobbet jag ska utföra.

Samma objektiv utan VC, som jag dessvärre sålde precis, är nog strået vassare rent bildmässigt, i alla fall jämfört det objektivet jag hade i mina ägor. Det gav alltså skarpare bilder oavsett VC är på eller av.
/Roger
 
Ja, det står uttryckligen att bilden kan hoppa till just när VC aktiveras och avaktiveras.
Det ska naturligtvis inte hoppa något när VC väl arbetar.

Jag har aldrig använt en Nikkor VR lins, men misstänker att även en sådan tar en viss tid på sig innan VR aktiveras helt (även om det nu inte hoppar till när detta sker)

Citat ur den engelska manualen:

"Press the shutter button halfway to verify the effect of the VC. When the shutter button is pressed halfway, it takes about 1 second for the VC to provide a stable image"

"With the VC mechanism, there are occasions that the image in the viewfinder blurs right after the shutter button is pressed down halfway, but this is not a malfunction."

"When the VC is ON, immediately after the shutter button is pushed halfway down and approximately 2
seconds after a finger releases the shutter button, the camera will 'click'. This sound is the VC’s locking
mechanism activating, not malfunctioning."
 
Ja, det står uttryckligen att bilden kan hoppa till just när VC aktiveras och avaktiveras.
Det ska naturligtvis inte hoppa något när VC väl arbetar.

Jag har aldrig använt en Nikkor VR lins, men misstänker att även en sådan tar en viss tid på sig innan VR aktiveras helt (även om det nu inte hoppar till när detta sker)

Citat ur den engelska manualen:

"Press the shutter button halfway to verify the effect of the VC. When the shutter button is pressed halfway, it takes about 1 second for the VC to provide a stable image"

"With the VC mechanism, there are occasions that the image in the viewfinder blurs right after the shutter button is pressed down halfway, but this is not a malfunction."

"When the VC is ON, immediately after the shutter button is pushed halfway down and approximately 2
seconds after a finger releases the shutter button, the camera will 'click'. This sound is the VC’s locking
mechanism activating, not malfunctioning."

Det står inget om "hoppa till" i texten.
Vet inte om ni översätter som jag, men "blurs" tolkar jag som suddig, inte hopp i sidled. Suddigheten finns på alla med VR/IS som jag testat och det är så det fungerar... ;o)

Inget står om att stabilisatorn ska hoppa efteråt, utan där står att ett klick ska höras när den stänger av, men inget mer.

Jag har klick och hopp på mitt exemplar vid avstängning.
Dessutom hopp i början när den går igång.

Så, har vi översättningsfel med i texten eller är det fler som läser som jag?
/Roger
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig om att blur inte är det samma som hoppa.
Undrar vad det stod i den svenska manualen (ligger hemma), men tror nog att det står "skaka" i den.

Hur som helst rådde det inga tvivel när jag läste manualen att detta var helt normalt.

Det som händer när det "klickar" till är att det linselement som hör till VC-funktionen "låses up" och VC börjar arbeta.
Det samma 2s efter att man släppt avtryckaren. Då låses detta linselement fast för att det inte ska "skramla omkring" när man inte använder kameran.

Håller du avtryckaren halvvägs nere så "hoppar" det väl inte?

Sen är du naturligtvis fri att tycka att objektivet är kass pga detta, men eftersom det på inget sätt påverkar exponeringen så spelar det väl ingen roll? (Förutsatt att Tamron säger att detta är normalt)
Ända gången det ev. skulle kunna vara ett problem är när man snabbt vill ta en bild och VC råkar vara i ON-läget (dvs när man inte har tid att vänta den sekund det tar innan VC börjar arbeta). Då kan möjligtvis denna skakning ställa till problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.