Annons

Problem med Synk på andra ridån!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn behöver inte vara riktad mot kameran, den ser det mesta, bara det studsar mot en vägg eller nåt.

Jag tror inte du kan få den inbyggda blixten att köra manuellt. Den kommer alltid att använda förblixt. Om du inte kör Wireless, och ställer de externa rätt borde du kunna få till det. Du kan ju också ställa ner blixkompenseringen maximalt så att den inbyggda blixten inte påverkar bilden så mycket.

aha, men jag menade alltså att köra den externa manuellt, den inbyggda blixtrade väldigt svagt i trådlösa läget så den stör kanske inte så mkt ändå.. har en sminkspegel framför den med gummiband så den slår i taket, kanske räcker för att trigga externa ändå?

ursäkta att jag har så mkt frågor men det är mkt man inte förstår.. ;)

vilket fall så verkar det fungera bra, så jag behöver kanske inte fråga mer nu, bara att köpa och testa.. =)

kabelstyrning annars från kaffebrus som kopplas i hot-shoe?

det ger väl manuell överföring av när det ska blixtra och inga störande blixtar från den inbyggda?

http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html

men kabelstyrningen funkar inte med P-TTL, utan bara manuellt?

Ja köper du kabel från Kaffebrus så blir det manuellt. Köper du från Pentax så blir det fullt P-TTL stöd.

Du behöver den 5-poliga sladden 5p, sedan behöver du en koppling till kamerans hotshoe, kommer ej ihåg vad den heter. 360 har ingen kabelkontakt, så du behöver en koppling även till blixtens hotshoe....så det är ingen billig lösning. Jag har aldrig skaffat alla dessa prylar och sladdar.

1. Enda sättet för den inbyggda blixten att koppla bort P-TTL funktionen, är att använda ett objektiv med bländarring och då ställa in bländaren på objektivet. Genom detta så frikopplas de elektriska kontakterna från objektivet och P-TTL system får därmed ej den information som det behöver för att fungera.

2. Den inbyggda blixten kan sätta igång externa blixtar trådlöst, men - eftersom den skickar ut en förblixt så krävs det att den mottagande blixten är kompatibel med Pentax P-TTL protokoll för trådlös blixt. Det finns "dumma" slavblixtar som går igång när du blixtrar mot dem, men eftersom de kommer att gå igång på förblixten istället för på huvudblixten så är de oanvändbara.

3. På Pentax hemsida www.pentax.se finns information om Pentax blixtsystem med kablar. Du går in på hemsidan, väljer [ Produkter ] - [ Foto ] - [ Blixtar ] och där rullar ner på sidan så finns kablar och kontakter längst ner.

Du kan även gå in på deras [ Shop ] och välja Systemkameratillbehör och längst ner i den listan så finns blixttillbehör.

Du behöver blixtskoadapter FG, som då monteras i kamerans blixtsko.

Sedan behöver du en kabel - F5P (0,5m) eller F5PL (1,5m). Denna kabel kopplar du in i FG:n som sitter på kameran och drar till... >

Ett stativfäste med blixtskoadapter för den externa blixten. Denna heter F och är för standard stativgänga.

Om du ej har standard stativgänga, kan du även behöva hållaren CL-10 som innehåller en kulled och en klämma. Du monterar F på CL-10 som du sedan monterar på det som du har till hands.

Hälsar
R

quarc skrev:

Iom den trådlösa styrningen av dessa blixtar skulle jag satsa på 360, för då är chansen större man har råd att köpa en 360 till och då kan man verkligen börja kunna ta bra blixtbilder.

Jag har en 360 nu somjag är nöjd med och jag har funderat på att köpa en till. Men kan jag trigga båda blixtarna med den inbyggda då eller måste den ena sitta på kameran? Har K100 förresten.

Albwah skrev:
Jag har en 360 nu somjag är nöjd med och jag har funderat på att köpa en till. Men kan jag trigga båda blixtarna med den inbyggda då eller måste den ena sitta på kameran? Har K100 förresten.

K100 stödjer ej trådlös blixtstyrning (det är bara *ist D och K10D som gör det), så då måste du låta den ena externa blixten trigga den andra externa blixten. Ingen av dem behöver fysiskt vara monterad på kameran, men den blixt som triggar den andra blixten behöver vara ihopkopplad med kameran. Du kan alltså använda kabelstyrning för den ena blixten som sedan triggar den andra blixten trådlöst.

Hälsar
R

istället för att lägga över 1000 på sladd för att få blixten att funka på avstånd med inbyggda blixten stängd, är det nog mer värt att köpa blixtpaket(2st 110Ws) från kaffebrus.. förutom en 360..

reine vindebro skrev:
vet nån om Dörr IR-sändare för studioblixt (cyberphoto.se) fungerar ihop med Sigma EF-500 DG Super (Pentax)
All typer av trådlösa kopplingar ger så vitt jag vet endast koppling till mittkontakten. D.v.s. ingen automatik, endast fullt manuellt. All blixtar stöder fullt manuellt, och kameran kommer inte kunna prata med sändaren och alltså också ställa in fullt manuell blixt. Så visst fungerar det, men manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar