Annons

Problem med Synk på andra ridån!

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Testade fota lite med blixtsynk på andra ridån, och ställer t.ex. 1sek slutartid med kameran på stativ, och springer framför kameran när jag trådutlöser den..

och då kör den blixten först, sen hela sekunden slutartid.. alltså tvärtom mot vad den borde, och vilken inställning jag än testade, olika programlägen, så kommer blixten i början istället för i slutet?

Det är en K10D förresten.. och det är inbyggda blixten jag testat med.

Jag har firmware 1.1

Testade aldrig denna funktionen med 1.0

Skumt fel..

nån som vet vad det beror på eller har samma med sin kamera?

på P läget så kommer det en stark blixt i början, och en svag precis innan den stänger slutaren, men i alla andra lägen är det som förut, kollat i manualen och jag tror att jag gör allting rätt..

Jag har bara provat med extern blixt (540 FGZ) M- och Tv-läge. Då får jag en förblixt och huvudblixt på andra ridån.

/Mats

ok, så det kan vara att den inte hinner ladda om till andra ridån?

Varför ska den ge en förblixt då överhuvudtaget?

Det kan ju inte vara av mätskäl, för jag körde ju t.ex. i M-läge

Jag trodde hela poängen var att blixten inte kom förrän på slutet?

Senast ändrad:
Kameran har två ljusmätningssystem: ett för normal ljusmätning och ett för blixtljusmätning.

Att du har kameran i M-läge innebär att du själv sätter tid och bländare, och att den normala ljusmätningen ger dig besked om under- eller överexponering.

Blixtljusmätningen kräver en förblixt som den hinner analysera innan huvudblixten går. Denna förblixt slås innan slutaren öppnar.

Menade du att du har blixten i helmanuellt läge? I så fall låter det rimligt att förblixten borde utebli.

OK, det visste jag inte ang. dubbel mätning.

Hur gör jag för att styra blixten helt manuellt då, istället för att välja EV+ eller minus?

Så den inte blixtrar alls förrän vid slutet av exponeringen.

Kan det stämma som jag sa att blixten inte hinner ladda upp igen på slutartider på 1sek?

Den inbyggda blixten använder blixtsystemet P-TTL, som innebär att det skickas ut en förblixt som sedan analyseras av kamerans vanliga flerfältsystem för ljusmätning. Därefter skickas det vanliga blixtljuset ut.

Det är även så att den inbyggda blixten agerar som hjälpljus för autofokussystemet i svagt ljus, så som mest kan du alltså få tre blixtar från den inbyggda blixten.

P-TTL är alltid påkopplat, även när man kör manuellt, utom när man använder objektivets bländarring. När man använder bländarringen på objektiv, så kopplar man från elektronisk avkänning av objektivdata - den information som P-TTL systemet behöver för att fungera. Då går den inbyggda blixten över i ett "dumt" läge och slår med full styrka.

Vill man styra en blixt helt manuellt, rekommenderas en extern blixt istället för den inbyggda blixten.

Hälsar
R

hmm, testade nu igen, jag får en andra synk, men den ger även en blixt i början av exponeringen!
så det blir dubbla skarpa bilder så att säga..

inte så jag vill ha det, nån som förstår varför?

Den ska ge en blixt i början, det är så P-TTL systemet fungerar och den gör det för att kunna avläsa motivet med flerfältsmätningen för att kunna ställa in rätt blixtvolym.

Förr i världen så använde man en blixtsensor som läste av blixtljusets reflektion från filmen, men det är komplicerat och dyrt att få det att fungera med dagens digitala sensorer som har en annan reflektionskarakteristik än film. Pentax försökte i ett par modeller, men det fungerade bäst på ISO 400 och så vart det lite buggigt. Så de strök det. Så, enda sättet för kameran att nu ställa in blixten, är att sända ut en förblixt och mäta reflektionen av motivet med kamerans vanliga flerfältsmätning.

Liknande system används av de andra tillverkarna också, Canons E-TTL, Nikons iTTL och Konica-Minolta/Sonys ADI.

Hälsar
R

ok, det kan jag förstå, men varför kommer den första blixten såpass sent att sensorn fångar det på bilden så jag får dubbla blixtexponeringar i samma bild?

Jag trodde inte den inbyggda blixten stödde blixt på andraridån, men jag ser att det finns i menyn, så det borde ju fungera. Om den dessutom drar iväg en blixt när slutaren öppnar låter det som ett fel. Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att blixten tror den kör trådlöst, för då måste den skicka en blixt när slutaren öppnar för att kommunicera med de andra blixtarna. Prova bara för skojs skull att stänga av blixten som huvudblixt vid trådlöst (gör i Custommenyn på FW 1.1). Då borde i så fall kraften hos den blixten bli mindre. Om det blir så så är det nog bekräftat att något är fel. Blixten tror att den kör trådlöst, fast den inte gör det.

Den blev inte svagare, så den har inte missuppfattat instruktionerna om andra ridån.

Jag bigofar en fil så ni kan se hur jag menar!

Jag har rört kameran i sidled under denna 0,6 sek långa exponeringen, med blixten inställd på synk på andraridån..

Jag ser den första blixten i sökaren, sen blir det svart, men antagligen hinner den få med ljuset från blixten också..

Bilagor

• imgp0834web.jpg
    imgp0834web.jpg
    8.9 KB · Visningar: 560
Var tvungen att testa, och jag får precis samma felfunktion som du. Jag får två blixtar fast jag endast använder den inbuggda och har den inställd på andraridån. Testade att sätta på en 360 istället, med samma inställningar. Då fungerar det som det skall. Så något är fel med den inbyggda blixten, åtminstone i FW 1.1. Vore intressant om någon som fortfarande kör 1.0 har problemet, eller om det uppstod när de lade till Wireless.

"kul" att du har samma problem, så det inte bara är min kamera, då blir det väl antagligen firmware igen snart? :p

Sugen på extern blixt vilket fall.. 360fgz bra styrka jämfört med inbyggda?

Eller finns piratmodeller för mindre pengar?
vilka passar och stöder alla funktioner fullt ut isf?

Jag tycker 360 är mycket prisvärd. Alla avancerade funktioner, för strax över 2000 kronor (köpte på Fotokungen). Visst kan du spara några hundralappar på att köpa Sigma, men jag tyckte inte det var värt risken att nåt skulle strula. 540 kostar nästan dubbelt så mycket, för det får man en kraftigare blixt, som är vridbar i sidled också, samt att väskan som följer med ser lite dyrare ut. Dessutom följer det med en lite plastbit som gör att du kan ställa blixten på ett bord eller golv (kan inte kosta ens en krona att tillverka och borde följa med även 360 tycker jag...men men uppenbarligen har man haft lite svårt att motivera det högre priset för 540). Båda är dock bra blixtar, men 360 är väldigt prisvärd.

Iom den trådlösa styrningen av dessa blixtar skulle jag satsa på 360, för då är chansen större man har råd att köpa en 360 till och då kan man verkligen börja kunna ta bra blixtbilder.

Det är än så länge endast Pentax egna blixtar som stödjer trådlös blixtstyrning med K10D.

Sigma har EF500DG Super som stödjer trådlös styrning med tidigare Pentax modeller som har det (alltså *ist D), men den funktionen fungerar inte på K10D. Sigma arbetar på en lösning, men de har inte kommit med den än. Förutom trådlös styrning så fungerar Sigman bra med min K10D.

Soligor har en ännu billigare blixt, men då får man varken trådlös styrning eller höghastighetssync.

Så det är enbart med Pentax egna som du, än så länge, får 100% funktionalitet med K10D.

Hälsar
R

aha, så de kör radioöverföring?

isf blev 360 väldigt intressant igen, då man vid porträtt alltså kan hålla den i handen bredvid utan sladd mellan?

även flera?

kostar ett stativ som kan hålla en kamerablixt som 360 då?

Tyvärr verkar ingen köra med radio ännu, utan systemet bygger på att man överför information i blixtljuset på förblixten.

Med K10D instäld på Wireless kan du hålla en eller flera 360 eller 540 i handen och allt kommer att fungera. Om du vill ha någonstans att sätta 360 kan du kolla på kaffebrus. Jag köpte ett stativ med fäste och paraply där för under tusenlappen. Känns som riktigt rubusta grejer (köpte 3-metersstativ).
Här är det kit jag köpte:

http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-239.html

Om du bara vill kunna sätta fast blixten i ett vanligt kamerastativ du redan har, räcker det med:

http://www.kaffebrus.com/hot-shoe-faste-med-stativganga-157.html

ok, är det nån sensor på externa blixten som måste vara riktad mot kameran eller känner den av att det blixtrar ändå?

och om man vill köra externa blixtarna manuellt inställda(styrkan), då ställer man det på dem, så säger bara inbyggda när de ska slå, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar