Annons

Problem med studioblixtar o Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas_UppsalaPR

Aktiv medlem
Först o främst, är nybörjare när det gäller mer avancerad foto.
Äger en Nikon D50 och köpte ett blixtpaket från kaffebrus. Grejorna verkar fungera bre men den lilla tid jag testat verkade jag inte få dem att synka ordentligt.
Jag köpte en blixtadapeter på kameran som inte ville fungera alls.
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html

Då återstod att trigga blixtarna med hjälp av inbyggda blixten. Jag inbillar mig här att de är tillräckligt osynkade för att stativblixtarna inte ska hjälpa när jag fotar.

Några idéer? Jag vet inte riktigt vad som är fel.
 
Hej

Den adaptern borde funka. Ex kan + o - behöva skiftas, men Nikon har tidigare varit polokänsliga, så det får nån nikonvän svara på. Prova vänd den, dvs skjut in den andra vägen (180 grader skillnad)

Din kamera blixtar två ggr, den första för att mäta, då drar den studioblixtarna som inte hinner ladda sig. Så inbyggda e nog kört
 
Snabbt svar. Tack. Förresten, det som jag bör ha nämnt är att sladden som följde med verkar mindre än kontakten i blixtadaptern. Ett självklart fel kan tyckas....
 
Tänk oxå på att slutartiden inte kan vara mer än ca 200/sek, med externa blixtar ( Nikon kanske tillåter snabbare ) , annars får du bara en svart bild.
 
Ett test kan vara att sätta inbyggda blixten i manuellt läge. Då förblixtrar den inte och det borde gå att låta den utlösa studioblixtarna.
// micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.