Annons

Problem med storlek på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

whiskyman

Medlem
Hej när jag fotograferar med min D200 så blir bilderna för tunga för forumet. Har nu suttit i 3 dagar och testat olika upplösningar och knep med så fort som bilden kommer upp på fotosidan.se så visar det sig att den är för liten alternativt för tung.Så har någon ett smidigt förlsg på hur jag skall göra?

Mvh Kristofer

har du Photoshop så använder du bara "Spara för webb" Alt+Crtl+shift+S
Där väljer du storlek och kvalité på bilden.
Forumet tar maxstorlek 400x400 och max ca.100kB.

Du skriver "upplösning" och jag antar att du menar storlek, mätt i antal pixlar?

Förutom storleken har du i princip bara jpeg-komprimeringen att skruva på, för att få en lagom stor bild ("Stor" både i betydelsen antal pixlar och antal kilobytes)

Sedan kan man kanske fundera på hur pass väl som en bild lämpar sig för jpeg-komprimering. En bild med extremt mycket smådetaljer tar ju större plats.

I många bildbehandlingsprogram kan man se exakt hur stor bilden blir, med vald komprimeringsgrad, redan innan man sparar den.

murdoc skrev:
har du Photoshop så använder du bara "Spara för webb" Alt+Crtl+shift+S
Där väljer du storlek och kvalité på bilden.
Forumet tar maxstorlek 400x400 och max ca.100kB.

Har du Photoshop så är "spara som" bättre ur fototeknisk synpunkt, "Spara för webben" gör att man tappar all EXIF info vilket ju är trist...

Kanske inte gör något på ett forum men om vi säger bilder i album som man har på fs så är exif intressant!

Hej Tommy jag använder spara för web men det konstiga är att när jag fixat till en bild på skärmen som är den storlek som jag vill ha så visar det sig att den blir för liten när den kommer upp på fotosidan.se.

Det är det egentliga problemet.Detta fanns inte när jag använde min D100 tidigare.Men taclk för ett snabbt svar.Mvh Kristofer

Hej Olaf Jag har även testat spara som, men problemet är att bilderna antingen blir för stora eller för små, vilket jag inte verkar kunna hitta någon smidig utväg på.Mvh Kristofer

whiskyman skrev:
Hej Olaf Jag har även testat spara som, men problemet är att bilderna antingen blir för stora eller för små, vilket jag inte verkar kunna hitta någon smidig utväg på.Mvh Kristofer

Om du anger att bilden skall vara tex 800 punkter bred så blir den 800 punkter bred. Vad använder du för redigeringsprogram?

Om du väljer "Spara för web" i PS så har du i en popupmeny alternativet att "Optimera till filstorlek..". Där ställer du önskad filstorlek till ett par kb under maximum (tex 248kb för ditt eget album och 100kb för forumbilder) så får du bästa möjliga kvalitet för den filstorleken.

Personligen brukar jag göra detta i ImageReady i stället där du även har möjlighet att kryssa i en ruta för att integrera exif-datan.

m v h

/Kimpa =)

Bilagor

• screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    80.5 KB · Visningar: 222
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar