Annons

Problem med spegel på Minolta SRT 101

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Någon som erfarenhet av speglar som inte fälls tillbaka förräns man drar fram filmen? Så funkar det på en Minolta SRT101 som jag köpt i nyskick (AAAAAAAH!!!! HALLELUUUUUUJAAAA!!) på ebay.. Eller rättare sagt, vid alla slutartider längre än 1/60 så stannar spegeln uppfälld tills jag drar fram filmen.. då fälls den fint ner igen..

Någon som har erfarenhet av detta och kanske vet hur man kan åtgärda problemet.. har prövat att smörja lederna vid spegeln inne i huset men det verkar inte var där problemet ligger...

Den är ju så jävla fin.. vill så gärna att den ska fungera lika bra som den ser ut =´(

Snälla någon, hjälp mig och min Minolta! =´0
 
Om du menar spegeluppfällningsknappen som man skruvar på med nageln för att manuellt fälla upp spegeln så funkar det alldeles utmärkt vid både upp och nerfällning..

Nån annan idé?
 
Kanske stelnat fett i den slutarklocka som används för längre tider, som gör att den inte orkar tala om för spegelmekanismen att den skall returnera.
 
Du skall ALDRIG smörja lederna vid spegeln, lätt att blir för mycket fett, för det var väl inte symaskinsolja?
Då, - rinner oljan ut i kamerahuset, under varma sommardagar, filmen blir förstörd, garanterat!

Problemet,
mycket, mycket vanligt på alla gamla Minolta SRT 101, stoppet med skummgummi, ligger an mot spegeln när den är uppfälld, har efter alla år blivit kladdigt, håller kvar spegeln, går inte tillbaka alls eller efter ett tag.

Rengör INTE själv spegeln från skummgummit, inget spegelglas utan bara en tunn hinna, lätt att förstöra, om man inte är en pro-mek, vill säga!

Lämna in kameran till en aukt. märkesverkstad, för rengöring, samt byte av skummgummit, värt pengarna, ingen vet hur gammal en välvårdad SRT 101 kan bli ....

Jag har själv tre 101:eek:r, i nyskick!
 
Hej!
Jag har exakt samma problem, men jag tror inte att din förklaring stämmer. Fäller man (försiktigt ofcourse) ner spegeln med fingret så fjädrar den tillbaka upp igen.
 
ett problem som gör att spegeln stannar kvar i
uppfälltläge är att dämplisten som dämpar spegeln
är klabbig då fastnar spegeln skrapa försiktigt
bort skumgummit klipp till en smal bit ca 1mm
limma med kontaktlim.
 
om spegeln fjädrar upp igen är det fel i upp-
spänningen låshaken har ej gripet in så att
spegeln låser, detta kan Rosenbergs i Jönköping
fixa har stor erfarenhet av dessa mek. kameror
 
Ett problem till har jag upptäckt, då och då vägrar spegeln gå upp alls. Kanske är relaterat...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.