Annons

Problem med SpeedLite 580 EX II! Hjälp ?

Produkter
(logga in för att koppla)

I.Rossolini

Avslutat medlemskap
Jag kan använda blixten som vanligt MEN displayen "blinkar" konstant och när jag trycker på "ZOOM" knappen händer det ingeting längre.

Kan man återställa blixten på något sätt? vad kan det vara för fel?

Mitt problem är alltså: ZOOM-knappen fungerar inte då displayen konstant blinkar!

Blir väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!
 
på min gamla 550ex blinkar också displayen om man är i ett visst läge men vilket minns jag inte :)

provat att trycka på mode?
 
Närbildsläge

Vinkla upp blixthuvudet en aning. Det verkar som om blixten är i läget för närbilder. I det läget blinkar displayen för att uppmärksamma fotografen att blixthuvudet är riktat neråt. (Det handlar om tre grader eller nåt sånt).

/Lasse
 
Hej

Kolla vidvinkelskivan, troligen är den inte helt intryckt om displayen blinkar.
Har för mig den ska ge ett svagt klick ifrån sig när man tryckt den hela vägen in. Detta bör få bort blinkandet.
 
Orfeous> Har testa olika lägen både på blixten och kameran och detta hjälpte inte ?

trive & apersson850 > Jag har testa att vinkla blixhuvudet, och enda tillfället då det inte blinkar är 90 grader. Zoomen på blixten är på 14mm så, att den är inställd på närbild stämmer men frågan är hur jag kan ändra på det eftersom det hjälper inte att trycka på ZOOM knappen då det inte händer nått.

aptass> Vad menas exakt med vidvinkelskivan och att den ska vara nedtryckt ? Tidigare hade jag inga problem, det dök helt plöstligt upp och det går inte bort.
 
Vidvinkelskivan genomskinliga strukturerade skivan an kan dra ut i överkant på blixthuvudet (tillsammans med det vita skivan för "glimt i ögat"-funktion.)

Det finns en sensor som känner av ifall skivan är utdragen eller helt intryckt. I detta fallet misstänker jag att den är i ett mellanläge.

Om blixten visar Zoom 14mm styrker det detta då den används för att sprida ljuset vid användandet av vidvinkelobjektiv.

Här är en bild där både vidvinkel samt det vita kortet är utdragna.

http://photo.greenlightstreet.com/w...small/canon-430ex-ii-vs-canon-580ex-ii-15.jpg
 
Vidvinkelskivan genomskinliga strukturerade skivan an kan dra ut i överkant på blixthuvudet (tillsammans med det vita skivan för "glimt i ögat"-funktion.)

Det finns en sensor som känner av ifall skivan är utdragen eller helt intryckt. I detta fallet misstänker jag att den är i ett mellanläge.

Om blixten visar Zoom 14mm styrker det detta då den används för att sprida ljuset vid användandet av vidvinkelobjektiv.

Här är en bild där både vidvinkel samt det vita kortet är utdragna.

http://photo.greenlightstreet.com/w...small/canon-430ex-ii-vs-canon-580ex-ii-15.jpg

Jag har blixtbouncer vilket gjorde att jag inte la märke till detta. Det var helt korret som du sa, den hade hamnat i "mellan-läge".

Tack för hjälpen !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.