ANNONS
Annons

Problem med sparade bilder från Photoshop till Memory-stick

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlo

Ny medlem
Jag tycker det är helt suveränt att titta på mina digitalbilder på tv:n. Bara att plugga in kontakten och börja bildspelet. Men om man öppnar en bild i Photoshop och gör en ändring blir resultatet "oläsbart media" när bilden återigen sparas ner på ett Sony Memory-Stick. Detta även fast man inte ändrar filnamn eller beskär bilden. Det räcker med att ändra en enda pixel så uppstår problemet.

Någon som har en bra förklaring, eller en lösning på problemet?

Björn Karlsson

Digitalkameror brukar vara tjuriga på att visa bilder om är lagrade på annat sätt än av just digitalkameror, dvs sparar du om den i PS så vill inte kameran spela upp den trots att den är sparad i JPG.
Varför det är så får gärna någon annan förklara för jag har inte en aning.

Erik Schalin skrev:
Photoshop sparar i sitt egna format om inte annat begärs.

Nja, inte helt sant.
Består bilden av endast ett lager och är en JPG fil från början så sparas den också som JPG.
Har man däremot lagt på ett lager eller fler så sparas bilden som PSD (om man inte väljer något annat alternativ förstås).

Bilden jag öppnar från digitalkameran är i formatet Jpg. Inga lager läggs på, storleken på bilden ändras heller inte, endast en enda liten futtig pixel ändras Därefter sparas bilden ner igen med samma filnamn och samma format som den haft i kameran. Sedan är allt kört för vidare visning. Verkligen synd att inte detta fungerar. Man víll ju ofta trixa lite med bilderna innan de är klara för visning.

Carlo skrev:
Bilden jag öppnar från digitalkameran är i formatet Jpg. Inga lager läggs på, storleken på bilden ändras heller inte, endast en enda liten futtig pixel ändras Därefter sparas bilden ner igen med samma filnamn och samma format som den haft i kameran. Sedan är allt kört för vidare visning. Verkligen synd att inte detta fungerar. Man víll ju ofta trixa lite med bilderna innan de är klara för visning.
photoshop lägger på en del annan information i filen också. Exakt vad det är vet jag inte men jag gissar på att det är lite kopieringsskydd för deras program.

Men jag tror inte det är orsaken, jag tror att det kan vara så att din version av photoshop kanske är gammal och förstör exif informationen och att det sedan är därför det inte vill fungera.

Testa med någon du känner som har ver.7 och se vad som händer. :)

Kanonkanån skrev:
photoshop lägger på en del annan information i filen också. Exakt vad det är vet jag inte men jag gissar på att det är lite kopieringsskydd för deras program.

Men jag tror inte det är orsaken, jag tror att det kan vara så att din version av photoshop kanske är gammal och förstör exif informationen och att det sedan är därför det inte vill fungera.

Testa med någon du känner som har ver.7 och se vad som händer. :)

Så lätt var det tyvärr inte. Har provat med version 5.0-7.0, utan resultat. Man kan ju bli vansinnig för mindre :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar