ANNONS
Annons

problem med skärpedjup,sony dsc-w70!

Produkter
(logga in för att koppla)

argus66

Medlem
Har någon kommit på hur man kan öka skärpedjupet (komma ifrån F 2,8 som verkar vara huvudinställningen) hos Sony dsc W70. Hade förut en W1. Alla bilder blev då fantastiska,skarpa och bra. Med nya kameran blir tex all natur blurrig då skärpedjupet är bedrövligt kort....Alla tips och råd uppskattas! Även tips om bättre kamera...

Det borde inte skilja nåt nämnvärt i skärpedjup mellan dom två kamerorna eftersom sensorstorleken är samma. Jag tror inte du kan styra bländarvärdet på den kameran och hur som helst så är inte spännvidden från max till min bländare så värst stor heller.

Du får störst skärpedjup på vidvinkel och betydligt kortare i teleläget. Jämfört med din gamla kamera borde skärpedjupet bli ungefär samma vid samma brännvidd.

Har du nån exempelbild.

Det är svårt att visa problemet i så små bilder man kan bifoga med detta meddelande.. (102kb)- kan man lägga upp större bilder någon stans? Vill gärna komma till rätta med mitt problem! Jag föredrar alltid (i stort sätt) ett långt skärpedjup så jag håller mig till 100 ISO och vidvinkel...

har lagt bilden i ett album som heter "testbilder, skärpa m.m"- lägger upp en bild tagen med gamla w1kameran i morgon för jämförelse... tack för hjälpen!

bild med w70

inte med samma ljus, men skärpeskillnaden förblir i samtliga bilder...

Bilagor

• skarpedjup_w70.jpg
    skarpedjup_w70.jpg
    94.7 KB · Visningar: 246
Det är som sagt svårt att avgöra på en liten bild men jag tycker inte den ser skarp ut nånstans.

Det är inte så att du generellt tycker bilderna från gamla kameran blev skarpare? Alltså jag menar även de partier i bilden som ligger i skärpa?

Har du testat att ta bilder av samma motiv vid samma tidpunkt med båda kamerorna och jämfört.

På digitalkamerasidan pågår nåt som brukar kallas megapixelrace. Megapixlar säljer för folk i allmänhet tror att det är enda avgörande faktorn för en skarp bild. Men många pixlar på en liten sensor som i din kamera ger en brusig bild. För att hålla nere brusnivån måste bilden brusreduceras i kamerans bildbehandlingkretsar vilket ALLTID sker på bekostnad av detaljupplösning i bilden. Bilden upplevs alltså suddigare eller mjukare.

Det är kanske inte sånt du vill höra om din nya kamera men det kan faktiskt vara en förklaring.
Prova därför att ta samma bild med de båda och jämför. Annars kan det ju också vara ngt fel på den för som sagt, det borde inte bli någon större skillnad i skärpedjup mellan de två.

(En bild tagen i kontrastrikt solljus upplevs i regel som skarpare än en bild som tagits i mulet väder utan kontraster)

argus66 skrev:
Jag föredrar alltid (i stort sätt) ett långt skärpedjup så jag håller mig till 100 ISO och vidvinkel...

Då tänker du nog lite fel. Med högre känslighet kan du få mindre bländaröppning och större skärpedjup.

Med handhållen kamera måste du kompromissa: Antingen lång slutartid så att du skakar sönder bilden, eller stor bländaröppning så att skärpedjupet blir kort. Eftersom W70 bara har programautomatik(?) blir inställningarna en kompromiss. Med tids- eller bländarförval bestämmer du endera. Finns "landskaps-läge"?

När man betraktar bilder bör man använda en förstoring i "hela steg", dvs 100%, 50%, 33%... (1/1, 1/2, 1/3...) annars blir bilden distorderad.

Skärper du bilderna i bildbehandlingsprogram?

tack för hittills inkomna tips och råd! Jag skärper bilder i photoshop, och det är först i 100% som man ser hur illa ställt det är...Med högre iso-tal blir det mer brus och det är ju inte så kul, och jag upplever inte en bättre skärpa. Gör jag något fel? Har precis haft kameran inlämnad för lagning hos sony eftersom jag utgick från att det var något fel med fokuseringen eller ljusmätaren, men de hittade inget... Suck! När kameran själv får välja (auto) så ställer den in höga isovärden och bilderna blir gryniga- visar en sådan bild tagen på samma plats som w1bilden är tagen, i liknande förhållanden. Och igen, TACK för hjälp!!!

Bilagor

• 20061108-006.jpg
    20061108-006.jpg
    89.8 KB · Visningar: 181
En detalj för att man ska kunna se hur illa det blir...
Den äldre kameran är trasig...så jag kan dessvärre inte jämföra exakt med samma motiv.

Bilagor

• detalj.jpg
    detalj.jpg
    83.1 KB · Visningar: 177
Ser ut som lätt skakningsoskärpa tycker jag. Det är inte så att de bilderna du tagit med gamla kameran var i bättre ljus och att du nu fotar i den mörka årstiden och därmed får skakningsoskärpa och att kameran inte kan blända ner?

jag har inte printat ut dessa bilder på papper- ..de är inte så bra... storleken när jag skriver ut bilder brukar inte bli så stor då jag inte skriver ut dem med 72 pixlar per tum (utan omkring 300). Men jag är inte så bra på detta..Tror du att mitt resultat ser bättre ut på en papperskopia?

det verkar vara en djungel det här, men jag vill gärna förstå bättre.. Jo, känslan att samtliga bilder med den gamla kameran blev skarpare finns! Den var på 5 megapixel, så kanske är det pixelracet som är problemet...suck. En annan skillnad som jag sett är att w1 hade 5,6 som standardinställning och w70 har 2,8. Då jag fotat mycket mer med analoga kameror undrar jag om detta kan vara en av anledningar till skillnaden..?? Det var min första fundering och jag har försökt lura kameran till högre värden, men då måste jag använda zoomen och detta minskar ju också skärpedjupet.. Bifogar ännu en bild där skärpedjup syns tydligare- detta är ett utsnitt av bilden som är tagen på rellativt stort avstånd. MVH Annika - som funderar på om nyköpta kameran inte borde ha blivit köpt...

Bilagor

• 4h20061108-017.jpg
    4h20061108-017.jpg
    94.4 KB · Visningar: 142
argus66 skrev:
Tror du att mitt resultat ser bättre ut på en papperskopia?

Jag det tror jag.

Jag tycker det ser ut som sensorbrus. Har du inga bilder tagna i solljus där kameran dragit ner ISO:n?

Annars tror jag tyvärr att det är en effekt av de många megapixlarna som jag skrev tidigare.
Tillverkarna borde lägga mer krut på att förbättra andra egenskaper hos sensorerna.
En 4mpix brusfri sensor med 10-12 stegs omfång hade varit perfekt för kompaktkameror fast det hade varit svårt att övertyga folk.

Nu hjälper inte det dig i din situation men jag tror det är där problemet ligger.

Gemene man sitter säkert inte och kollar 100% utsnitt, det är då man ser alla fel. Fast å andra sidan, något har ju utslöst din tvivlan och det var antagligen när du laddade in dina första bilder från nya kameran i datorn och kollade i nåt visningsprogram. Då såg du väl att nåt verkade konstigt och börja granska närmre.
Jag känner igen det där (*s*)

Har du inte gjort några 11-15 kopior från kameran?

Senast ändrad:
argus66 skrev:
En annan skillnad som jag sett är att w1 hade 5,6 som standardinställning och w70 har 2,8. Då jag fotat mycket mer med analoga kameror undrar jag om detta kan vara en av anledningar till skillnaden..??

Helt riktigt. Bl 2,8 ger kortare skärpedjup än 5,6.

Fast jag tycker skärpan ligger mer på staketet istället för på fåret så bilden i sig verkar lite felfokuserad.

jag skall göra några provutskrifter så får vi se.. exponeringstiden verkar vara det enda som min kamera ändrar vid olika ljuslägen.. iso´n emellan varven, bodbilden som var tagen i solsken fick ett iso på 320 tex (jag tycker själv att den är lite väl ljus förutom "blurret"). Nu ännu en fråga- hur är bildsensorn på en systemkamera? Jag tycker om små kameror som inte "sticker ut" och ser proffsiga ut, men endå ger bilder man kan jobba med (i t.ex photoshop). har surfat på nätet, läst recensioner, tittat på testbilder redan innan jag köpte min nya lilla kamera. Men som sagt, jag har kanske gått vilse i djungeln.. Inser att jag kanske borde köpa en annan kamera så småningom..

argus66 skrev:
Nu ännu en fråga- hur är bildsensorn på en systemkamera?

Det går inte att jämföra, som natt och dag.
Här spelar systemkameran i en division för sig.
Sensorerna är mkt större ytmässigt vilket gör att varje pixel också blir större och därmed blir sensorbruset långt långt mindre.

Å andra sidan eftersom du gillar stort skärpedjup så är det svårare att åstadkomma med en system eftersom man har helt andra brännvidder på optiken. Men man brukar se det som en styrka att kunna lägga skärpan där man vill och få huvudmotivet att sticka ut, som ett porträtt t ex.

Att gå över till system är ett stort steg vad beträffar smidighet. Du vet själv, stort, tungt, inget man stoppar i fickan precis. Dyrt med alla tillbehör man vill ha osv osv. Å andra sidan är det bara fantasin och plånboken som stoppar dig för vad du kan göra.

Det finns ju ett sk semipro-segment som ligger mittemellan med fast zoomoptik med möjlighet till alla möjliga manuella inställningar och bildsensorer som också ligger mittemellan.

Har du tips ang semi-pro segment? Har du exempel på några bra att börja titta på? och igen, tack för all hjälp!

js1 skrev:
Det går inte att jämföra, som natt och dag.
Här spelar systemkameran i en division för sig.
Sensorerna är mkt större ytmässigt vilket gör att varje pixel också blir större och därmed blir sensorbruset långt långt mindre.

Det finns ju ett sk semipro-segment som ligger mittemellan med fast zoomoptik med möjlighet till alla möjliga manuella inställningar och bildsensorer som också ligger mittemellan.

Det börjar bra men slutar i katastrof...

Ja, en DSLR är överlägsen en kompakt i alla avseenden förutom storleken - men å andra sidan gör en större kamera/bättre ergonomi det enklare att ta bättre bilder (glöm inte MYCKET ROLIGARE!).

Idag hittar du Nikon D40, Canon 400D, de är ytterst kompakta - inte alls så långt ifrån de s.k. semiprokamerorna i storlek. Men sensorerna och tekniken/snabbheten/handhavandet/exponering och utvecklingspotentialen, är ljusår bättre än de s.k semiprokamerorn - till bara lite mer pengar. En Nikon D40 får du från ca 5900kr, det är billigt om man jämför med en Canon G7 för 4900. G7 är väldigt bra om man jämför mot andra kompakter - men mot t.ex. D40 är det spel mot öppet mål.

Gillar du att få bra bilder - välj DSLR, istället för att gå på en ny "mina".

Lycka till

Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar