Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Sigma till Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Adlad

Medlem
Hej

Har 2 gamla Sigma objektiv som jag vill använda med min nya Canon 1000D, problemet är att jag får error 01 när jag skall ta kort. Min kompis föreslog att jag skulle skaffa en mellanring Macro. Han sa att linsen är för nära spegeln så att den låser sig.

Min fråga är om det är någon som har haft samma problem? och skulle det funka med en mellanring?

DennisH

Hur gamla? Ryktet säger att en del tredje parts objektiv kan behöva en mjukvaru-uppgradering för att fungera med nyare kamerahus.

Jag hade ett gammalt Sigma, som inte ville lira med Canon. Det var så gammalt att det inte gick att uppgradera, så det var bara att glömma.

Jag hade ett gammalt Sigma, som inte ville lira med Canon. Det var så gammalt att det inte gick att uppgradera, så det var bara att glömma.

Ok då är det väl bara att köpa läget:( tack för svaret.. men jag skall nog testa med en mellanring och se om det går:)

Ok då är det väl bara att köpa läget:( tack för svaret.. men jag skall nog testa med en mellanring och se om det går:)

Du kommer att tappa all kommunikation vilket möjligen gör att det fungerar men då helt manuellt med bländarinställning och fokusering. Mellanringen kommer också ändra de optiska egenskaperna så att du får ett objektiv som mest bara fungerar för macro pga en bortre skärpegräns på kanske någon meter.
Men visst ska du prova, det är ju alltid kul.

ANNONS