Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Sigma Super DG till 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har just köpt en Sigma Super DG blixt och kortfattat så fattar jag inte mycket. Blixtfotografering verkar mycket komplicerat......
Tror jag kommit åt något inställning som jag inte förstår mig på.

I alla fall:

Om jag har kameran inställd på Av och blixten inställd på E-TTL så för jag bländare 5.6 och slutar dig 1/200. Då blir bilden helt svart?! Vitblansen är inställd på blixt. I LCD:en på blixten syns det en symbol som en blixt och ytterligare en symbol som en liten och stor blixt.

Sätter jag kameran på P får jag bländare 3,5 och 1/60. Ställer jag in blixten på High Speed Sync får jag samma bländare och tid? Borde jag inte få en kortare tid?

Hoppas ni förstår mitt lite förbryllande inlägg men jag läser manualen som inte är mycket till manual och försöker få ordning på den....

Mvh

Peter

Tja... På min 20D så fungerar inte High Speed Sync i P-mode, kameran väljer alltid samma slutartid/bländare. Välj M eller Tv för att kunna sätta kortare slutarider med "FPS".

Att du får 1/200 vid Av beror på att du har satt Custom Function 3 till 1, vilket alltid ger 1/200 som blixtsynk vid Av. Att bilden blir helt svart låter konstigt, det kan jag inte förklara.

--jalle

Hej!
Jag hade också problem med att fatta när jag hade fått samma blixt till min 350.

Det jag gör nu när jag kör med blixt är att jag har M både på blixten och kameran. Om man testar lite olika inställningar på M så fattar man snart! :)

Ni skall ha tack för era svar!

Kör med M på kameran och M på blixten och det funkar bättre helt klart. Får testa och läsa manualen lite mer men nu får jag i alla fall en kortare slutartid och det var det viktigaste.

Mvh

Peter som har blivit lite klokare men har en bit kvar:)

Du behöver inte köra M på blixten. Då tappar du E-TTL funktionaliteten. Jag brukar köra M på kameran men blixten i E-TTL läge.

--jalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar