Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
jag har problem med min scanner, en Nikon Coolscan IV.
Problemet är att när jag scannat,"innefrån" Photoshop med twain, och stänger "twain-modulen" för att spara den inscannade bilden. DÅ stängs hela photoshop ner och den inscannade bilden försvinner.
Det har fungerat några gånger. De gångerna har jag INTE fått upp följande felmeddelande vid start av PS:
"The folder speciefied for temporary files is not available. The default folder will be used."
Detta felmeddalnde dyker numera upp varje gång jag startar PS, och jag vet inte hur jag ska få bort det.

Jag kör med XP home-edition och har 2Gb minne, där PS är tilldelat 75%.

Någon som varit med om detta
ELLER KAN JAG HJÄLPA MEJ?
Jag håller på att bli toookig...

// Conny
 
När Photoshop busar med mig brukar jag slänga pref-filen för att komma tillbaka till programmets grundinställningar. Om du startar programmet och samtidigt håller nere Alt+Control+Shift (Windows) eller Option+Command+Shift (Mac OS) så kommer din gamla preferencefil slängas och det normala arbetssättet återställs.

MVH/Stefan
 
Hej Stefan,

Har nu lyckats att scanna med det fristående programmet. Så det funkar.

Men ang ditt tips. Vad är det för inställningar som "raderas"/ersätts när man ställer tillbaks till "fabriks-inställning".

// Conny
 
Det är inte så att du har flera users på din maskin och att du ibland loggar in som en användare med lägre privilegier?

Jag hade ett liknande problem med Corels program med som jag tyckte slumpmässiga haverier. Allt fixade sig till det bästa när jag konsekvent körde på administratörsnivån.
 
connyM skrev:
Men ang ditt tips. Vad är det för inställningar som "raderas"/ersätts när man ställer tillbaks till "fabriks-inställning".

// Conny

Egentligen alla inställningar. Om du öppnar programmet efter det att du använt det någon gång ser du ju att programmets inställningar är desamma som när du avslutade det senast. Alla dessa inställningar sparas i pref-filen. Dessutom om programmet börjar bete sig märkligt så återställs det till det normala. Många rekommenderar ju att man ominstallerar programmet om det börjar krånga, men jag fattar inte vad det skulle göra för nytta om inte man slänger dessa preffar.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.