Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med scan dual III och athlon 64

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Hjälp

Jag har ett probem. Införskaffade precis en ny dator. Nu får jag dock inte min skanner att fungera. JAg har en Minolta scan dual II. Den har funkat problemfritt med flera datorer men med ny Hp med athlon 64 3200 vill den inte starta. Programmet stänger ner inna det kommit igång. Har någon haft samma problem och hittat en lösning?

Tacksam för svar

Per
 
Jag har en Scan Dual 3 som inte fungerar med min p4a med minoltas mjukvara, skickade in den, de bytte saker, fungerar fortfarande inte. Då kom Minolta med någon historia att det var USB-kontrollern i datorn som inte fixade scannern.

Sagt och gjort, jag bytte till vuescan, där fungerar allting helt perfekt. Det visade sig att Minoltas mjukvara inte fixar usb-kontrollen som sitter i Intels ICH5R-del av chipsetet.

Det kan ju vara så att du har ett liknande problem hos dig om du har otur.
 
Tack för svaren.

Var hittar jag nya drivrutiner? Och var hittar jag vuescan om detta inte fungerar.
 
Kolla om det finns nya drivrutiner till moderkort eller usb-kontroller på tillverkarens hemsida.

Om det inte löser sig och om det är ett usb-problem som i Peters fall borde det hjälpa att köpa en separat usb-kontroller kan jag tänka mig. Har för mig att såna är såpass billiga att man har råd att köpa dem på vins och förlust som felsökningsåtgärd.
 
Det är själva hårdvaran som gör att datorn har usb-portar. Du har det sannolikt inbyggt i ditt moderkort, men det finns också lösa som du pluggar i ett pci-jack på moderkortet.

Här finns ett kort för 135 kr med fem usb 2-portar.

Fasiken, att de var så pass billiga. Jag skall nog köpa ett sånt där själv så jag får lite fler portar och slipper hålla på och rycka och slita i dem.
 
ANNONS