Annons

Problem med rosa inslag på vit bakgrund.

Produkter
(logga in för att koppla)

G3e

Medlem
hej skaffade mig ett Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 4 it -To Go Set för ett par månader sedan. jag har fotat en del sen dess med dessa blixtar och känner att jag får rätt så bra resultat men med ett återkommande problem. den vita bakgrunden får rosa inslag och jag har provat lite olika saker som att se till att inte ha några andra belysningar tända mer än inställningsljuset. Men ändå så återkommmer problemet. Det skulle kunna vara så att jag behöver belya bakgrunden separat med yterligaren en eller flera blixtar men jag tänkte kolla här vad ni tror. Här är en av de bilderna som jag upplever problemet på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2242281.htm?set=mp
 
Tycker det ser ut som herla bilden har ett svag färgavvikelse om rosa.
detta går att lösa på flera olika sätt, enklast är justera vitbalansen direkt i kameran. går givetvis även att fota i raw och justera i efterhand.

Ofta stämmer inte de förprogramerade vitbalanslägena som finns i kameran, ställ in vitbalansen manuellt i kameran så ska du se att dina bilder blir korrekta i färgerna.
 
Finns ju även en chans att din monitor inte är rätt kalibrerad.

Det är ju en ton i bilden, men jag tycker det mer ser ut att vara hela bilden. Att fixa det i eftebehandlingen är ju inte särskilt svårt om man vill dock.

Angående skärmen så verkar det som om en skärmprofil från tillverkaren använts (det är någon LG-profil inbäddad) som arbetsfärgrymd, vilket knappast är rekommendabelt.
 
Bildskärmen är kallibrerad och jag är rätt så välbekant med att fota i raw så jag har nog inga bekymer med att rätta till problemet. men jag tycker det är väligt störande moment att behöva korigera det på alla bilder. Det där med gardinerna var därimot nått som kan vara boven i det hela för just då hade jag röda gardiner så jag ska prova nu när jag bytt och se om det blivit någon skillnad. tack för intresset av den här tråden jag återkommer om det inte löser sig.
 
Problemet med den inbäddade profilen kvarstår ju i alla fall, även om du löser ditt färgproblem. Du skall ALDRIG bädda in en skärmprofil i en bild.

Skärmprofilen finns till för att ditt system ska veta hur man översätter från ett standardformat (sRGB, ARGB osv) till datamängder som kommer "avbildas som orginalformatet var menat" när de skickas till just DIN skärm.

Bilden i sig självt skall dock alltid vara sparad i ett standardformat, om du inte absolut VILL få problem när andra tittar på dina bilder...

Sen får andra se till att DE har rätt skärmprofiler i SINA system, så att standardformaten visas korrekt. De är inte intresserade av din skärm, de är intresserade av din bild.
.........

Nu till själva problemet.
Jo, det är så att du har en rosa-färgad bakgrund. Du kan lätt bekräfta detta genom att titta på RGB-värdena med pipetten i PS eller markören i LR.

ANTAGLIGEN är det så att du använder en kameraprofil som drar gult åt det lite giftgula hållet (mot grönt), och för att motverka detta ökar du mängden rött i vitbalansen för att få hudtonerna rätt. Tyvärr förstör du samtidigt vitbalansen....
Den är ju menad att göra exakt vad den säger; att balansera grått och vitt så att det blir just grått och vitt. Inte laxrosa, mintgrönt, gult eller blåtonat. Neutralt. R=G=B.

Vad sedan färgerna blir bestämmer den kameraprofil du använder i råkonverteringen (eller den kameraprofil som används internt i kameran när den bygger en jpg av råfilen). Detta har inte med vitbalans att göra - det är en helt separat fråga.

Här har jag tagit din bild och givit den 16-bit linjär gamma och vitbalanserat om den. Sedan har jag tagit de gula och svagt orange toner som finns kvar i bilden efter vitbalansering och dragit dem lite, lite mot det röda hållet.
Jag kanske t.o.m tog i lite väl, men det tog mig 30s i photoshop.
http://ezpicshare.com/images/profilprob.jpg
 
Omarbetningen är till höger.

Lägg också märke till att den rödaktiga tonen i blänken på det blanksvarta tyget i hennes topp försvann samtidigt. Jag antar att det inte var meningen att detta skulle finnas där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.