Annons

Problem med rf 24-105 f/4 l

Produkter
(logga in för att koppla)

zeeke

Aktiv medlem
Hej,
Köpte objektivet häromdagen och testade det idag. Oavsett vilken brännvidd jag har det på så känns det som att linserna inte sitter ”fast” ordentligt. När jag har kameran runt halsen och promenerar så kan jag känna tydliga vibrationer i objektivet.

Trodde först att det inte satt fast ordentligt i huset, men det gjorde det. Känns som att något inte är fastskruvat ordentligt. Är det någon annan som har känt samma sak?

Det är antagligen bildstabiliseringen du känner av. Några av linselementen är ju lösa för att kunna röra sig och kompensera för vibrationer. När det inte går någon ström till objektivet kan dessa linser skallra lite.

Ok. Fast går det inte ström till objektivet när kameran är på? På mina andra EF L objektiv med IS så har det aldrig känts över huvud taget.

Prova att stänga av kameran, ta bort objektivet och sätt dit det igen och starta kameran. På Canons dslr kunde ibland is-enheten missa att parkera sig ordentligt vid objektivbyte om man slarvade med att stänga av. Skulle kunna vara det som hänt även här. Annars är det nog som Magnus skriver ovan.

Mitt EF 85 mm f/1,4L IS USM kan råka ut för skrammel, om det demonteras från kamera innan IS stannat. Detta sker inom en sekund från det att jag släpper avtryckaren. Stänga av kameran behöver man inte göra, men man behöver "vänta ut surret".
Detta försvinner dock så snart objektivet monteras på en kamera igen och avtryckaren trycks ner halvvägs.

Mitt EF 85 mm f/1,4L IS USM kan råka ut för skrammel, om det demonteras från kamera innan IS stannat. Detta sker inom en sekund från det att jag släpper avtryckaren. Stänga av kameran behöver man inte göra, men man behöver "vänta ut surret".
Detta försvinner dock så snart objektivet monteras på en kamera igen och avtryckaren trycks ner halvvägs.

Det finns ju olika designval både på objektiv och kameror, där en del parkerar stabiliseringsgruppen eller sensorn, medan andra låter den skramla runt. Hur det är med Canons RF-objektiv vet jag inte.

Sedan kan det ju vara ett visst glapp i zoomar också i tuberna, även om fasta objektiv också inte sällan har någon grad .klonk om man skakar dem.

Det finns ju olika designval både på objektiv och kameror, där en del parkerar stabiliseringsgruppen eller sensorn, medan andra låter den skramla runt. Hur det är med Canons RF-objektiv vet jag inte.
I Canons fall är det olika för olika sorters EF-objektiv. Jag har inte heller något RF-objektiv att jämföra med.

Även jag har ett RF 24-105 där stabiliseringen under vissa förutsättningar ger lite vibrationer ifrån sig. Funkar perfekt f.ö. Läser i manualen för objektivet.

The Image Stabilizer operates for about two
seconds after turning off the camera. Do not
detach the lens during that time. This may cause
the lens to malfunction.

Har du kollat så att skruvarna som håller bajonettringen inte har lossat?
Jag har råkat ut för det på mitt EF100-400 :oops:

Jag tyckte att mitt EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM flexade i ovankanten när jag monterade det på RF-EF adaptern på R3:an. En noggrannare kontroll visade att det gick bra att dra åt några av skruvarna i bajonetten på adaptern. Glappandet minskade.
Notera att Canon använder JIS-skruvar. De är lätta att dra sönder om man försöker skruva med Phillips eller motsvarande, om du försöker dig på det här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar