Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med rasslande autofokus i AF.C

Produkter
(logga in för att koppla)

jario

Avslutat medlemskap
Jag har en K20D, använder oftast ett telezoom (Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro). Jag har på sista tiden haft problem med att vid läge AF.C så fungerar inte autofokusen, utan det rasslar, låter som "medbringarpinnen" (pinnen som driver autofokusen från huset, se bifogad bild) kuggar över. Har provat att flytta omkopplaren strax förbi AF.C mot AF.S läget, då fungerar det bättre. AF.S läget har hittills fungerat.

Jag har tagit av objektivet och tittat noggrant på medbringarpinnen när jag gått från läge AF.S till AF.C, då ser det ut som att pinnen åker innåt en aning, slaglängden på pinnen verkar bli kortare i AF.C. Antar att detta kan vara anledningen till att det kuggar över i AF.C.

Jag har tagit av objektivet och tittat noggrant på zoom-medbringarpinnen när jag gått från läge AF.S till AF.C, då ser det ut som att pinnen åker innåt en aning, slaglängden på pinnen verkar bli kortare i AF.C. Antar att detta kan vara anledningen till att det kuggar över i AF.C.

Har provat både AF.C och AF.S med ett annat objektiv, Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II, då upplever jag inte detta problemet.

Tittar man noggrant på båda dessa objektivs fattningar så ser det ut som att Sigmas zoom-medbringare (spåret som medbringarpinnen går in och driver i, som roterar fokusen) sitter några 1/10:s mm djupare än Pentax-objektivets, detta förklarar eventuellt varför det fungerar på mitt Pentax-objektiv och inte med Sigman.

För att sammanfatta det så ser jag två problem:

1. Husets pinne sjunker in något i läge AF.C jämfört med AF.S
2. Sigmas medbringare sitter djupare i objektivet.

Någon annan som känner igen sig?

Bilagor

• k20dhus autofokus.jpg
    k20dhus autofokus.jpg
    22.4 KB · Visningar: 260
Hej,
På min K20D så ändras sig inte medbringarpinnens höjd mellan AF.S och AF.C.
Jag uppskattar höjden på den del av pinnen som sticker ut till 1,5mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar