Annons

Problem med rött

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Jag har tagit lite bilder på röda vallmo i full blom. Problemet är att det blir som platta röda bollar. Lite väl Mycke rött och inga nyanser... Som att kameran inte riktigt klarar av rött. Fotar i raw med Canon 7D och för tillfället 24 F1.4L. Använder Lightroom 4 för konvertering.

Är detta ett vanligt problem?

Ja, det är nog ett ganska vanligt problem.
Nu är det ju svårt att veta om det i ditt fall beror på överstyrning av den röda kanalen i kameran eller om det är ett färgrymds- eller råkonverteringsproblem. I det senare fallet har man i alla fall vissa chanser att rädda situationen med selektiva justeringar.

Och "överstyrning" betyder här mättnad, att belysningen av den röda kanalen slår i taket, så att man måste minska exponeringen för att få fram detaljerna. Det är den vanligaste orsaken till att främst röda toner blir platta utan teckning.

Och som nämnt, kan man ibland ha tillräckligt mycket data i råfilen för att förbättra resultatet, men om också råfilens röda kanal är mättad i de röda tonerna måste man minska exponeringen för att få med allt. Det är inte ovanligt att man måste minska mer än ett helt steg, ibland två hela steg, för att få god teckning i mättat rött.

Om inte alltför stora områden är helt mättade, kan man ibland få bilden bättre genom att minska färgmättnaden, men det är en balansgång, eftersom man kanske vill ha sin vallmo riktigt röd.

Jag har tagit lite bilder på röda vallmo i full blom. Problemet är att det blir som platta röda bollar. Lite väl Mycke rött och inga nyanser... Som att kameran inte riktigt klarar av rött. Fotar i raw med Canon 7D och för tillfället 24 F1.4L. Använder Lightroom 4 för konvertering.

Jepp.

Kolla histogrammet för röda kanalen så ser du varför, du överexponerar säkert kraftigt.

Lämpligen ställer du in kameran så den varnar för utbrända områden.

Om inte alltför stora områden är helt mättade, kan man ibland få bilden bättre genom att minska färgmättnaden, men det är en balansgång, eftersom man kanske vill ha sin vallmo riktigt röd.

Jo det är just det röda man e ute efter i en vallmo:)

Är detta ett problem som bara Canon har eller är det ett digitalt problem som alla märken har? Försvinner det om man är uppe på "proffsmodellerna" typ 5D3?

Har haft det ibland på hudtoner mitt på dagen...

Jo det är just det röda man e ute efter i en vallmo:)

Är detta ett problem som bara Canon har eller är det ett digitalt problem som alla märken har? Försvinner det om man är uppe på "proffsmodellerna" typ 5D3?

Har haft det ibland på hudtoner mitt på dagen...

Det röda är helt enkelt väldigt rött samtidigt som exponeringen ofta är hög. Klassiskt problem.

Du kan dra ner på exponeirngen utan att blomman blir mindre röd, den är ju überröd, ta i ett helt steg så kommer det nog fram lite detaljer.

Jepp.

Kolla histogrammet för röda kanalen så ser du varför, du överexponerar säkert kraftigt.

Lämpligen ställer du in kameran så den varnar för utbrända områden.

Ett problem ligger i att varningen för överexponering brukar inte kicka in när bara en kanal är mättad, och övriga områden i bilden är ofta inte överexponerade. Sedan visar ju både histogram och högdagervarning bara resultatet efter konvertering till den lilla jpeg som visas på skärmen. För att få bort mättnaden i kanalen i RAW kanske det räcker med att sänka exponeringen ett steg, medan man behöver två för att få bort det från histogrammet. Högdagervarningen kommer hur som helst inte att visa något.

/.../ Är detta ett problem som bara Canon har eller är det ett digitalt problem som alla märken har? Försvinner det om man är uppe på "proffsmodellerna" typ 5D3? /.../

Problemet finns vid all fotografering, men är mer uttalat när man tar digitalt, eftersom klippning är klippning och ingenting finns utöver det.

De modeller som kan fixa det här, som jag känner till är alla Nikon, eftersom de har Active D-lighting, som håller tillbaka exponeringen automagiskt, Canon påstod sig ha ett liknande system som kallas HTP, Highlight Tone Priority, och det kanske fungerar på din kamera. När begreppet infördes i deras marknadsföring i 40D förefaller det ha varit en ren bluff, eftersom det inte fungerar i den modellen; den ändrar bara nollorna i ISO-talet till gement o. Men om det har införts senare borde det på din kamera vara ungefär samma sak som Nikons Active D-Lighting. Du kan prova om det funkar.

Annars är det enklaste att när man har så kraftigt mättade färger att använda automatisk gaffling och ställa in ett stegs lägre exponering. Man får då tre bilder med olika mycket sänkt exponering och det är sannolikt att någon av dem är optimal när det gäller det dynamiska omfånget.

Vilken "Camera Calibration" använder du? Default i LR är väl att den står på Adobe Standard. Med min 7D föredrar jag Camera Standard för de flesta motiv. Prova dig fram med de olika varianterna. Just röda färger påverkas extremt mycket av vilken du använder.

Har samma erfarenhet när det gäller Canon. Jag löste det genom att köpa ett färgbalanseringskort från QP Card. Kostar omkring 300.- och rättar upp mycket av problemet. Du tar en bild på kortet. Programvaran skapar en profil som LR läser in. Om omgivningsljuset är någorlunda lika så kan du använda samma profil fler gånger. Du kan t.ex skapa en profil för sommarsolljus resp skugga. Duger som allmäna profiler.

Du kan prova med att exportera din bild med ProPhoto RGB som färgrymd istället för sRGB eller Adobe RGB. Den stora färgrymden ger mer utrymme för den röda färgen. På http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/radda-roda-farger och på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden har jag skrivit om detta problem och hur du kan ta ner färgmättnaden till mera rimliga utan att färgerna för övrigt blir alltför bleka.

Sedan kan det ju vara ett rent skärmproblem. LR4 har en utmärkt funktion för att kolla om din skärm kan visa de färger som bilden innehåller. I histogrammets vänstra hörn finns en knapp som du kan aktivera. Om då den röda färgen täcks av en blå färg, då är din skärms färgomfång för litet.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto