Annons

problem med rödstick i ljustoning

Produkter
(logga in för att koppla)

BellaBella

Medlem
Nu är det så att jag har en svartvit bild som skall tonas ner i kanterna, dvs bli ljusare och ljusare och sedan vitt en bit längst ut, men när jag försöker mig på detta så blir det som en rosa-lila kant en bit in på toningen. Är det möjligtvis någon som vet hur jag ska bete mig för att slippa detta?

vore väldigt tacksam för svar!
 
Jag har en färgbild, som jag duplicerar, gör dupliceringen svartvit genom "tunna ut" lägger detta lager på färglagret och fixar fram lite färgade detaljer, sedan gör jag till ett lager och markerar med rektangulär markeringsram, å sedan markerar jag omvänt så att jag kan tona ut kanten..200 i ludd, sedan har jag testat att få toningen ljus både genom nivåer och kurvor..
 
jag går in på nivåer och gör det ljusare, minskar ner kontrasten och gör det ljusare helt enkelt...
hur borde jag göra?
 
gör hellre själva toningen i ett eget justeringslager.
dvs när du gjort din softa markering, välj nytt justeringslager och nivåer.
i nivåer kan du dra i mellaningångsnivåerna åt vänster och svarta utgångsnivåer åt höger och se vad som händer. ta i ordentligt om du vill det ska bli helt vitt eller gör en lagerkopia av justeringslagret efteråt (ctrl+j).

pip till om det fortfarande blir färgstick i kanterna så får vi hitta en annan lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.