Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med röda färger - Pixma

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuvner

Aktiv medlem
Jag har en Pixma 8500 som jag är väldigt nöjd med. Dock vill man ibland inte ha punchiga djupt röda färger, t ex portträtt. Blont hår och ljus hudfärg får ibland en röd ton.

Jag har provat tips som finns på photo-i.co.uk där man ändrar "selective color" röd till cyan +15, magenta -5, yellow +10 och svart -15. Dock kvarstår problemet och jag tycker det är bökigt att ändra bilderna istället för skrivarprofilen.

Alla kommentarer är uppskattade!

JOakim
 
Tuvner skrev:
Jag har en Pixma 8500 som jag är väldigt nöjd med. Dock vill man ibland inte ha punchiga djupt röda färger, t ex portträtt. Blont hår och ljus hudfärg får ibland en röd ton.

JOakim

Vanligt problem, som framförallt beror på att de profiler som tillverkarna skickar med har en hel del brister. Lösningen är en profil byggd för just din kombination av skrivare och papper.

MVH/Stefan
 
Joakim,

Jag har en Pixma 5000 och har märkt att det är viktigt att jag ser till att bilden ligger i sRGB-IEC... färgläge innan jag skriver ut den från photoshop - annars får jag problem med "rödingarna".

Värt att kolla!

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Joakim,

Jag har en Pixma 5000 och har märkt att det är viktigt att jag ser till att bilden ligger i sRGB-IEC... färgläge innan jag skriver ut den från photoshop - annars får jag problem med "rödingarna".

Men konverterar du då till en skrivarprofil? Idén bakom färghantering är ju att du ska anpassa färgen när du skickar den från en enhet, som t ex datorn, till en annan, som skrivaren. Oberoende av vilken arbetsfärgrymd du använt i ditt bildbehandlingsprogram ska då färgåtergivingen anpassas för att stämma in på din papper/skrivares egenskaper.

Var du gör detta spelar mindre roll. För min del gör jag det i Photoshop och sedan stänger jag av färghanteringen i skrivardrivrutinen. Men i princip ska det gå lika bra att göra tvärtom, alltså att stänga av färghanteringen i Photoshop och sedan göra konverteringen i skrivardrivrutinen.

Att använda sRGB innebär att skrivarens potential inte utnyttjas fullt ut. Bilderna blir lite blekare och mattare än vad de skulle behöva vara. Kameran som Tuvner använder kan återge mer valörer, skrivaren kan det. Känns då lite konstigt att strypa färgomfånget genom att bearbeta bilden i sRGB.

MVH/Stefan
 
Stefan,

Kan tyvärr inte 100%igt beskriva VARFÖR det fungerar. Kan bara gissa, t.ex. att när jag skriver ut från PS när bilden ligger i Adobe RGB så gör min printer drivrutin en konvertering - som inte blir så lyckad. Men antingen så sker ingen konvertering/bättre konvertering när den ligger i sRGB-IEC läge. Bilderna blir som natt & dag, framförallt på röda färger( har en dotter som äääälskar röda kläder! ).

// Lazze
 
Ziden skrev:
( har en dotter som äääälskar röda kläder! ).

// Lazze


Om du arbetar i sRGB klarar den arbetsfärgrymden inte av att återge de allra rödaste färgerna som ditt motiv innehåller. Din kamera gör det, din skrivare klarar kanske inte av alla de färger som finns, men bra mycket mera än vad sRGB kan hantera. Så kort sagt stryper du din skrivares färgkapacitet.

På bilden ser du de färger som sRGB kan återge innanför den färgade kroppen, och de färger som Adobe RGB kan hantera är de som finns innanför rutnätet.

Ser man någon skillnad då? Utan tvekan, om du har bilder som innehåller kraftiga röda och gröna toner är skillnaden klart märkbar.
 

Bilagor

  • adobe.jpg
    adobe.jpg
    31.9 KB · Visningar: 459
Om du sedan skriver ut bilden via Photoshops Skriv ut med förhandsvisning och i den lägger in en profil som konverterar bilden från din arbetsfärgrymd till din skrivar/papperskombinations färgrymd, då ska det bli bra. Du måste dock avaktivera alla färghanteringsinställningar i din drivrutin.

Om det inte blir bra, då är det fel på den profil som skickades med till din skrivare.

MVH/Stefan
 

Bilagor

  • photoshop.jpg
    photoshop.jpg
    18.2 KB · Visningar: 399
Stefan,

Tack för dina uttömmande svar!

I en tidigare tråd som "vi" haft, så orerade jag en del om "trial and error", dvs jag har provat mina skrivarprofiler etc men tycker fortfarande att MIN skärm mot MIN skrivare blir bäst om bilden i PS är "strypt" sRGB-IEC läget + att jag skriver ut via skrivardrivrutin och väljer colormanage ICM.

Sen kan det ju vara så att min platta Samsung 19" TFT skärm "ljuger" om färgerna så att jag "fel korrigerar" mina foton men tack vara att jag gör det så kompenserar jag omedvetet för de brister som profilen har.

Skall vara "ledig" i 8 veckor nu(fick en son igår, så det blir sem + fl ) - om jag får lite lugn o ro så skall jag göra lite seriösare provutskrifter på ett färgrikt foto + en "regnbåge".

Mvh Lazze

ps. Försöker inte vara besvärlig eller "dissa" ditt arbete med profiler, efter mitt seriösare test kan det mycket väl bli så att jag säger "lyssna på Stefan, köp en anpassad profil och skrit ut via Print with preview". Ibland tar det bara längre tid att se ljuset i slutet av tunneln! ds.
 
Ziden skrev:
I en tidigare tråd som "vi" haft, så orerade jag en del om "trial and error", dvs jag har provat mina skrivarprofiler etc men tycker fortfarande att MIN skärm mot MIN skrivare blir bäst om bilden i PS är "strypt" sRGB-IEC läget + att jag skriver ut via skrivardrivrutin och väljer colormanage ICM.

Tyvärr är det nog ganska svårt att använda sig av trial and error, det blir många trials i så fall. Det är ju en rad olika variabler som man ska ha koll på, tyvärr. Sedan gör ju inte tillverkarna det enklare genom att leverera med profiler som är ett skämt (åtminstone rätt ofta). Är ju lått att börja tvivla på att färghantering fungerar då.

Men om man tränger in i vad som finns bakom detta med färghantering och förstår grunderna, då kan man sedan börja testa steg för steg. Jag brukar börja med att kolla om skrivarens profil är OK, eftersom jag så ofta finner brister i den som tillverkaren har levererat med. Är den bra, då kan man gå igenom arbetsflödet och kolla att allt är rätt inställt. Till slut kan man kolla skärmprofilen som man använder.

Det trevliga är att om alla bitarna är korrekta, då brukar helheten falla på plats. Teorin fungerar i praktiken :)

MVH/Stefan

P.S Grattis till sonen
 
Tack för tips och lärorik diskussion!

Jag har laddat ner Ilfords profiler (kör nästan uteslutande med deras papper) och ska testa ikväll.

Mvh

Joakim
 
Nu har jag provat med Ilfords profiler anpassade för 8500 m Classic Pearl och Canons skrivarprofil ger faktiskt bättre resultat (mer naturligt, mindre rött). Nu får jag helt plötsligt kanonbra resultat med Canons profil när jag låter skrivaren bestämma. Jag gjorde något annat fel tidigare, vet inte vad. Kanske använde jag sRGB men nu fungerar det utmärkt när Adobe RGB är source.

Så tillbaka till ruta 1 men tack för kommentarerna...

Joakim
 
Vart kan man bestämma ilford´s papper snabb och någelunda billigt?

Har samma problem med den röda färgen. Men det funkade dock bra med kodakpapper och deras profiler.
 
Fredrik

Jag bor inte i Europa, så jag vet inte var du kan köpa Ilfords papper. Jag rekommenderar Ilford Classic Pearl eller Smooth Pearl.

Jag fortsätter att svara mig själv på den tidigare tråden... Nu har jag testat, igen..., och kommit fram till att jag gjorde fel när jag använde Ilfords profil. I PS CS2 markerar jag nu Print with preview, väljer Printer profile för Ilford CP, sen (vad jag tidigare missade) Color Adjustment "Manual", trycker på "Set" och väljer "None". Väljer jag något annat än detta så får jag den röda touchen jag vill undvika. Bästa resultatet hittills med något papper-profile och det blir exakt som på min skärm! Tur med kalibrering eller inte men det funkar mycket bra!

Mvh

Joakim
 
Tuvner skrev:
Fredrik

Jag bor inte i Europa, så jag vet inte var du kan köpa Ilfords papper. Jag rekommenderar Ilford Classic Pearl eller Smooth Pearl.

När ni använder en skrivare som Pixma, med flytande bläck, tycker jag att Classic fungerar bättre. Smooth är mer gjort för pigmentbläck.

/Stefan
 
Tuvner skrev:
I PS CS2 markerar jag nu Print with preview, väljer Printer profile för Ilford CP, sen (vad jag tidigare missade) Color Adjustment "Manual", trycker på "Set" och väljer "None". Väljer jag något annat än detta så får jag den röda touchen jag vill undvika. Bästa resultatet hittills med något papper-profile och det blir exakt som på min skärm! Tur med kalibrering eller inte men det funkar mycket bra!

Ingen tur, du gör som man ska göra :) Den arbetsgång som du beskriver är exakt den jag rekommenderar.

Stefan
 
Efter 30 sec på nätet så hittade jag deras papper på Webhallen. Har beställt så det blir att testa sen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.